Kormányzati Audik és a demokrácia töréstesztje
A szemfüles riporterek már azt is kiderítették: Mesterházy Attila, az MSZP elnöke Audival jár. Nem elég, hogy a miniszterek bőrüléses gépekben pöffeszkednek, még a baloldali elöljáró is csúcskategóriás autóval szervezi a szociális ellenállást. Pedig nyilván sokkal hitelesebb lenne az ellenzéki potentát, ha háromajtós türkizkék népautóból kászálódna ki a Parlament előtt, s mintegy szolidaritást vállalva a benzin ára miatt feszült polgárokkal, fennhangon káromkodna tankolás közben.
Valójában értelmetlen beszéd folyik, dermesztő képmutatás: miközben a társadalom a szakemberek legjobbjait látná legszívesebben a törvényhozó és a végrehajtó hatalom csúcsán, a politikusokat támadják, ha versenyképes jövedelemhez jutnak, s jó autókat kapnak.
Akár tetszik azonban, akár nem, az a minimum, hogy a polgárok közössége ideális feltételeket teremt azoknak a munkájához, akiknek döntései és intézkedései meghatározzák az ország mindennapjait. Szembeszökően farizeus magatartás a tárcavezetők „autós” vegzálása, amikor a pazarlás szimbólumaként bemutatott járgányok még csak föltűnést sem keltenének egy átlagos vidéki diszkó parkolójában.
Igaz, a politikai elit felelőssége megkerülhetetlen abban, hogy minden egyes, a döntéshozás e szintjén teljesen természetesnek tetsző beruházás után magyarázkodnia kell. Talán ha korábban Szijjártó Péter nem tartott volna tucatnyi sajtótájékoztatót a nem túl fantáziadús „luxusbaloldal” fölütéssel, akkor kevesebb otromba demagógiával terhelt kritika érné e munkaeszközök beszerzését.
Az ilyesféle bírálatok már csak azért is fölöslegesek, mert éppen a lényegről terelik el a figyelmet: az autók és bútorok ugyanis a Matolcsy Györggyel terhelt időkben még csak szóra sem érdemesek. A magyar kormány politikája, végzetes makacssága, az orbáni zavarodottság meg annyi racionális kritikára adna okot. Ehelyett ócska populisták gumicsontjai próbálják állni a támadásokat, minek egyenes következménye a demokrácia mint politikai rendszer hitelének további erodálódása.
A mindenkori kormánynak, így most az Orbán-csapatnak egyetlen voksolót sem lenne szabad elveszítenie azért, mert tagjai – észszerű keretek között – a legjobb autókkal közlekednek, és a legmodernebb technikai eszközöket használják. Racionális politikai térben azonban százezernyi szavazatot kellene buknia azért, mert nem ismeri föl a velejéig igazságtalan egykulcsos adó csődjét.
Matolcsy a lehető legjobb autót érdemli, amíg Magyarország gazdasági/pénzügyi minisztere. Ellenben a fülkében nem sok voksot érdemel, amiért „gazdaságköltészete” a romlás felé viszi az országot.
De nem az Audi miatt: Trabanttal sem menne neki jobban.