Veszélyes koromrészecskék
A cikket néhány további szemponttal egészíteném ki. Az allergia és számos más megbetegedés rohamos növekedésének egyik fő oka a gépjárművek által kibocsátott apró részecskék (a szakma ezeket PM10 névvel jelöli, ami a 10 mikrométernél kisebb átmérőjű anyagszemcséket jelenti). E szennyezés tekintetében Magyarország az egyik legrosszabb helyen áll Európában: az Európai Környezetvédelmi Ügynökség megbízásából készült tanulmány szerint évente mintegy 16 000 ember veszti el idő előtt életét a PM10 miatt. A megbetegedések száma elérheti az évi egymilliót. Különösen veszélyben vannak a csecsemők, kisgyermekek, hiszen a PM10 által a korai életszakaszban okozott elváltozások az egész életükre kiható egészségkárosodást okozhatnak.
Hargitai Miklós részben a környezetvédelmi előírások szigorítását okolja a helyzet súlyosbodásáért. Ez annyiban igaz, hogy a viszonylag korszerűbb (de nem a legkorszerűbb) előírásoknak megfelelő dízeljárművek kevesebb PM10-et juttatnak a levegőbe, azonban a részecskéket rendkívül apró szemcsékké bontják fel, és így a számuk sokkal nagyobb, mint a kevésbé korszerű járművek esetén. Így a viszonylag korszerűbb motorokból olyan ultrafinom dízelkorom jut a levegőbe, amelynek átmérője két nagyságrenddel kisebb, mint a régebbi motoroknál. Bár a szálló por össztömegéhez viszonyítva, az ultrafinom részecskék aránya talán a két százalékot sem éri el, ha viszont a számukat nézzük, akkor a viszonylag korszerű motorokból eredő szennyezés 99,995 százaléka ultrafinom részecske!
A szilárd anyagok kopásából eredő részecskék szétesése egy mikrométeres átmérőnél véget ér. Például a gumikopásból, fékekből, felkevert porból a levegőbe kerülő részecskék mérete nagyobb, mint egy mikrométer. Az egy mikrométernél nagyobb részecskék mindig is előfordultak a természetben, és ezért az evolúció során az élőlényekben kialakult egy olyan rendszer, mely kiszűri, eltávolítja ezeket. Ugyanakkor a dízelkorom ultrafinom részecskéivel szemben az evolúció nem alakított ki hatásos eltávolító mechanizmusokat, hiszen ilyenek a természetben lényegében nem fordultak elő. Ezek az elégetlen szénhidrogének, amelyek korom formájában hagyják el a járművek motorját, átlagosan csupán 0,1 mikrométer átmérőjűek.
Mindez azt jelenti, hogy a korszerűbb (de nem a legkorszerűbb) motorok épp azokat a részecskéket bocsátják ki leginkább, amelyeket az Egészségügyi Világszervezet (WHO) különösen veszélyesnek nyilvánított. Ezek az apró koromrészecskék a tüdőhólyagok membránján keresztül a vérkeringésbe vagy akár a szaglóidegen keresztül az agyba jutnak, ahonnan soha nem távoznak! (Ellentétben a nagyobb részekkel, melyek többnyire a zsebkendőnkben kötnek ki.)
Van azonbanmegoldás: a korszerű részecskeszűrőkkel felszerelt dízeljárművek szinte egyáltalán nem bocsátanak ki egészségkárosító részecskéket. Éppen ezért a Levegő Munkacsoport évek óta sürgeti, hogy a kormány és az önkormányzatok hozzanak olyan intézkedéseket, amelyek eredményeként csak ilyen járművek közlekednek majd az útjainkon.
Simon Gergely környezetkémikus, a Levegő Munkacsoport témavezetője