A sokszínűség védelmében

Tisztelt Médiatanács!

A médiatörvény kimondja, hogy „A Magyar Köztársaság jogrendje elismeri és védi a sajtó szabadságát, valamint biztosítja sokszínűségét”. E törvény 10. paragrafusában ez áll: „Mindenkinek joga van arra, hogy megfelelően tájékoztassák a helyi, az országos és az európai közélet ügyeiről, valamint a Magyar Köztársaság polgárai és a magyar nemzet tagjai számára jelentőséggel bíró eseményekről. A médiarendszer egészének feladata a hiteles, gyors, pontos tájékoztatás ezen ügyekről és eseményekről.” E jogom védelmében fordulok a T. Médiatanácshoz.

Budapesten négy hullámhosszra írtak ki pályázatot: 89.5 (jelenleg ezen sugároz a Juventus), 103.5 (Rádió 1), 95.3 (Klubrádió), 102.1 (Katolikus Rádió). Ez utóbbit közösségi rádiónak tekintik, elsősorban közszolgálati műsorokat kell szolgáltatnia. A másik háromra viszont azonos értékelési pontrendszert alkalmaznak.

A Klubrádiónak zenei adóvá kellene válnia ahhoz, hogy eséllyel pályázzon hullámhossza megtartására. Feltéve, de meg nem engedve, hogy az értékelési keret kialakítása mögött nem áll semmilyen politikai megfontolás, azt kívánom megvilágítani, hogy a pályázat nem tesz mindenben eleget a törvénynek.

Bekapcsolom a rádiót, és kedvemre való műsort keresek találomra. A hullámhosszok nagy részén a fiatal korosztályok számára összeállított, folyamatos könnyűzenei programokat sugárzó adókra bukkanok. A Klubrádió „megzenésítése” ezek számát gyarapítaná, és a legkevésbé sem a médiatörvény által előírt sokszínűséget szolgálná.

A folyamatban levő pályázatokkal öt kereskedelmi rádió nyerhet sugárzási lehetőséget Budapesten, és mind az ötnél a könnyűzenei programokat preferálják. Noha a médiatörvény feladatul tűzi ki a közönség hiteles, gyors tájékoztatását a helyi, az országos és az európai közélet ügyeiről, a honlapjukon olvasható 15 pályázati felhívás és 24 pályázati felhívástervezet egyikében sem jár pont azért, ha a napi huszonnégy órás adásidőben országos vagy nemzetközi problémákkal is foglalkozik a rádió.

Az értékelés paraméterei között a közszolgálati műsorszám már nem is szerepel, a Katolikus Rádió hullámhosszára meghirdetett pályázatot kivéve. A többi, összesen 38 pályázatban már csak a helyi közélet szerepel.

A Klubrádió, ha alkalmazkodik a pályázat által preferált struktúrához, kénytelen drasztikusan csökkenteni beszélgetős műsorai adásidejét, márpedig éppen ezekért hallgatja a közönsége.

A pályázati felhívás szövegében valamennyi hullámhossznál szerepel az „Értelmező rendelkezések” címszó alatt, hogy „jelen pályázati eljárásban közszolgálati műsorszámnak minősül az olyan műsorszám, amely a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvény (Mttv) 83. § (1) bekezdésében meghatározott valamely cél megvalósítására irányul”. E bekezdés 16 pontban fogalmazza meg a közszolgáltatási média céljait. Hatot emelek ki közülük, amelyek példaszerűen valósulnak meg éppen a Klubrádió műsorában.

a) Társadalmi és kulturális értelemben átfogó médiaszolgáltatás nyújtása, amely a lehető legtöbb társadalmi réteghez és kulturálisan elkülönülő csoporthoz, illetve egyénhez kíván szólni.

d) Az alkotmányos jogoknak, az alkotmányos rend alapértékeinek és a demokratikus társadalmi rend szabályainak megismertetése, támogatása. j) Az egészséges életmódot, a környezetvédelmet, a természet- és tájvédelmet, a közbiztonságot, a közlekedésbiztonságot elősegítő ismeretek terjesztése.

m) kiegyensúlyozott, pontos, alapos, tárgyilagos és felelős hírszolgáltatás, valamint tájékoztatás.

n) Az egyes eltérő vélemények ütköztetése, a közösség ügyeivel kapcsolatos viták lefolytatása, a megbízható tájékoztatáson alapuló, szabad véleményalkotáshoz való hozzájárulás.

o) Sokszínű, gazdag választékú, többféle értékrendet bemutató műsorok közzététele, színvonalas szórakoztatás, nagy érdeklődést kiváltó műsorszámok bemutatása.

Az n) pont akár a Klubrádió ars poeticája is lehetne! De hiába, mert, mint írtuk: az értékelés szempontjai között a közszolgálati műsorszámok már nem is szerepelnek! A Médiatanács és tagjai csak a törvénynek vannak alárendelve, s eszerint kívánatosnak kell tartaniuk, hogy tűzzenek maguk elé közszolgálati célokat a kereskedelmi rádiók is.

A pályázat szövege szerint a Médiatanács jogosult a pályázati felhívást az objektív, átlátható és hátrányos megkülönböztetéstől mentes elvek szerint módosítani a pályázati ajánlás benyújtása előtti tizenötödik napig. Még van rá idő, mivel a benyújtási időpont 2011. augusztus 30.! Tegyék meg!

Népes hallgatóságán túl a magyar közélet egésze számára is nagyon fontos, hogy tovább működhessen a Klubrádió.

Tisztelettel:

Pataki Pál tanár, rádióhallgató

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.