Közpénzből muzsika
Titkos pályázaton választották ki a Széll Kálmán – korábban Moszkva – tér új arculatát meghatározó tervezőirodát. A tender kiírásáról, illetve elbírálásának szempontjairól nem csupán az építészkamarát és a városlakókat felejtették el tájékoztatni, hanem a fővárosi képviselőket is. Hutiray Gyula városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes viszont tényként jelentette be, hogy csak a közlekedési kapcsolatokat rendezik, de már 2012-ben.
Az egyeztetés nélküli bejelentés Tarlós István főpolgármestert kihozta a sodrából. A közgyűlés egyik szünetében emelt hangon kérte számon rajta a nyilatkozatot. S nem ő volt az egyetlen, aki kiakadt a bejelentésen.
A Lehet Más a Politika (LMP) fővárosi frakciója felszólította a városvezetést: mutassa be a terveket, az MSZP képviselője is ezt kérte. A Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) egy hónap áll a rendelkezésére a válaszadásra. A tér átszabását ugyanis Vitézy Dávid közlekedési holdingjára bízták. Bár a BKV irtózatos adósságállományával, az Alstommal és a népbosszantó buszsávokkal egyszerre küzdő ifjú vezérigazgatónak ez aligha jelent megoldhatatlan kihívást, többekben bennszorult a levegő a kérdés ilyetén intézésén.
Több évtizedes kelés fakadt fel ezzel. Buda legnagyobb közlekedési csomópontjának átépítését már a hatvanas években felvetették, de a főváros csak 1998-ban rendelt erről tanulmánytervet. Három verziót kaptak. Csak a 2006-os kampány előestéjén sikerült döntenie ezekről a közgyűlésnek. A tér rendezése szép helyen szerepelt a választási ígéretlistákon, majd jött a feledés homálya.
Döntően a pénz miatt. A terv elfogadásakor 30 milliárdra becsülték a költséget, amit egy évvel később 13,4milliárdra redukáltak. A főváros végül az uniós pályázathoz szükséges önrészt sem tudta előteremteni.
Tarlós István főpolgármester említést sem tett kampányában „Buda szégyenfoltjáról”, a tavalyi győzelme és parlamenti mandátumáról való lemondása közötti rövid időben viszont a költségvetési törvényhez benyújtott módosító indítványában pénzt kért a térre. Hárommilliárd forintot kapott a Moszkva tér felújítására, valamint a térség közlekedési kapcsolatainak fejlesztésére, a budai fonódó villamoshálózat kiépítésére és a fogaskerekű pályájának meghosszabbítására. A korábbi számokhoz képest szolid összeg tovább osztódik.
A pályázat győztese, a 4-es metrón edződött Főmterv Zrt. eleve csaknem egymilliárddal kevesebbel kalkulált koncepciója elkészítésekor, de már az első egyeztetésen kiderült, hogy ennél is kevesebb van rá. Ebből valóban nem telik többre a közlekedési kapcsolatok átrendezésénél. Így jogos a BKK kijelölése a feladatra. De az még így is furcsa, hogy milliárdok sorsáról egy háromfős grémium – Kerekes György főépítész mellett a BKK és a városüzemeltetési ügyosztály egy-egy beosztottja – dönt.
A város egyik legjelentősebb terének átépítéséről nem kérték ki sem az érintett kerületek, sem a fővárosi képviselők véleményét. Ráadásul az építési engedélyt a II. kerület adja majd ki, a szabályozási terv módosításához minden érintett városrész beleegyezésére szükség lesz. Nem lett volna jobb egyeztetéssel megelőzni a polgármesteri „bátorságpróbákat”? Vagy csupán arról van szó, hogy az rendeli a muzsikát, aki fizet? Még akkor is, ha közpénzből teszi?