Feszültség a felsőoktatásban

A felsőoktatási intézményhálózat átalakításáról, integrációjáról szinte naponta eltérő vélemények vannak. Ez az intézmények oktatóinak körében bizonytalanságot eredményez.

Negyvenéves pedagógiai múltam alapján tudom, hogy a színvonalas oktatáshoz kiegyensúlyozottságra van szükség.

1999-ben, amikor az Országgyűlés ezen intézmények átalakításáról szóló törvényjavaslatot tárgyalta, rámutattam arra, hogy amikor az egyik kutatóintézetben – ahol másodállásban dolgoztam – arról értesültek, hogy az intézetet átszervezik, akkor a kiváló kutatók elhagytákmunkahelyüket. A jelenben uralkodó bizonytalanság miatt ez megtörténhet a felsőoktatásban is.

A kormány integrációs elképzeléseinek legnagyobb hibája az, hogy nem abból indulnak ki, amit Pokorni Zoltán 1999-ben hangsúlyozott: az integráció nem cél, hanem eszköz. Véleményem szerint az integrációnak elsősorban nem a költségcsökkentést kell megvalósítania, hanem a humanizációt erősítenie. A humanizáció a tudás megnövekedett szerepét jelenti. Szabó Katalin egyetemi tanár a Lágyuló gazdaság című könyvében bizonyítja, hogy megnő a „lágy” áruk szerepe, ami azt jelenti, hogy a javak értékét elsősorban a bennük realizálódott tudás határozza meg.

Amikor felröppent a hír a Corvinus Egyetem felszámolásáról, akkor bizonyára sokan felháborodtak. Ezen intézmény már az 1980-as években sokirányú reformot valósított meg, ami megalapozta az intézmény nemzetközi hírét. Amennyiben egy felsőfokú oktatási intézmény a modernizációt önmaga nem tudja hosszú távon megvalósítani, akkor szükség van szervezeti átalakításra. Sajnos a kormány az intézmények integrációját nem a humanizáció jegyében, hanem csak fiskális okokból kívánja végrehajtani.

A humanizációt szolgáló integráció ugyan költségnövekedéssel járhat, de ez a nemzetgazdaság számára előnyös, mert a képzett munkaerő miatt nő a termelékenység, csökken az önköltség, ami a nemzetgazdasági költségszintet javítja.

Természetesen kulcskérdés az, hogy a felsőoktatásban milyen színvonalon tanítanak. Ha olyan tanárok képzik a hallgatókat, akikre az alapos felkészültség, a tanulókkal való együtt gondolkodás, a gondolkodtatás képessége, a szép magyar beszéd, a jó előadókészség, a lényeg gyors felismerése, a szelektálni tudás és nem utolsósorban a humorérzék jellemző, akkor a felsőoktatás színvonala javul. Emellett a humanizáció erősítése érdekében szükség van arra is, hogy a tanár kreatív gondolkodással hasson a hallgatókra, ami a problémaérzékenység, a szellemi mozgékonyság, az eredetiség és a rugalmasság fejlesztését jelenti. Tudom, hogy mindehhez elfogadható anyagi érdekeltséget is meg kell valósítani.

Sajnos még távol vagyunk attól, hogy az Országgyűlés a felsőfokú oktatási intézmények integrációjáról szóló törvényjavaslatot a fentiek alapján tárgyalja, nem sok esély van arra, hogy az 1999-ben az Országgyűlésben elemzett törvényjavaslat vitája megismétlődjön, akkor ugyanis március 24-én 28 képviselő véleménye a lényeges kérdésekben összhangban volt egymással, csupán egy, a humor határán lévő gondolat fogalmazódott meg, amikor az egyik képviselő azt állította, hogy a közgazdaság-tudományi egyetemet az ELTE-vel azért kell integrálni, mert a két intézmény másfél villamosmegállóra van egymástól. Ekkor rávilágítottam arra, hogy ez enyhén szólva nem érv az integráció mellett.

Dr. Takács Imre szakközgazda, Hajdúszoboszló

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.