Metrófrász
Tarlós István főpolgármester is azt ajánlotta az ellenzéknek, hogy ne nyissanak vitát. De akkor minek hozta be az ügyet és a BKV vezérigazgatóját a közgyűlés elé? Miért éppen most vált szükségessé a szerelvények rendkívüli auditja? A kocsik nem tegnap lépték át az előírt maximális élettartamot, hanem öt-tíz éve. Kocsis István, a BKV első embere jegyzőkönyvekre hivatkozva állítja, többször is jelezte a problémát az aktuális városvezetésnek. Eddig hiába. Tegyük hozzá: nem volt személyi sérüléssel járó baleset, ami ráirányította volna az ügyre a politikusok figyelmét. Nemrég egy üzemen kívüli szerelvény kiégett, és ettől döbbentek meg most úgy, hogy rögvest szakvéleményt kértek a gyártótól? A válasz meghökkentő: a 30 évre kalibrált kocsik 40 éves kor feletti futtatása biztonsági kockázatot rejt. Sietve ki is vonták a legöregebb 43 kocsit. De miért pont ezeket? Akadt közöttük olyan is, amely az ellenzék információi szerint a közelmúltban esett át nagygenerálon és jobb állapotban lehet, mint sok ifjabb társa. S mit takar a rendkívüli felülvizsgálat? Röntgen alá teszik a kocsikat, hogy láthatóvá váljanak az öregedés okozta repedések? Kocsis István egy a gyártóval közösen kidolgozandó új mérési módszerről beszélt, amely kiszűrhetővé teszi a balesetveszélyt jelentő kopásokat. De ha az oroszokkal együtt tudják a megoldást, akkor minek az előterjesztésben szereplő meghívásos pályázat kiírása?
A veszélyesnek talált kocsikat kivonják a forgalomból.Ha szükséges, akkor mind a 111-et. Ez a már kiszuperáltakkal együtt a jelenlegi járműpark több,mint harmada. Ennyi tartalék nincs a rendszerben. Így ametró olyan ritkán járhatna, hogy a peronon kezelhetetlenül sok ember zsúfolódna öszsze. Le kellene állítani ametrót. Tarlós István, bár nem szeretnemindennel aminiszterelnökhöz futkosni, bejelentette: ez az a pont, aholmár konzultál az ügyről Orbán Viktorral. Brutálisan sok pénzről van szó.
De nemcsak neki szól a hirtelen kitört metrófrász üzenete. Alig egy hét múlva hirdetnek ítéletet másodfokon Versailles-ban az Alstomperben. Bár a városvezetés az első, vesztes tárgyalás után rágalmazást és új tendert emlegetett, egyiket sem lépte meg. Senkinek sem hiányzik két újabb kudarc. Egy új, nyílt járműbeszerzési pályázat nem is fér bele a 2015-ös elszámolási határidőbe. Kivéve, ha a győztesnek már kész kocsijai vannak. Márpedig az Alstom legyártotta a szerelvényeket. S a jelenlegi kocsikat gyártó oroszoknak is akadhat néhány a raktárban. Használt is. Mindez passzolna a Mol-tranzakcióhoz. Az Alstom belelátott a jövőbe? A legutóbbi tárgyaláson legalábbis erre a paktumra hivatkoztak. Tarlós metrókocsi üzenetének tehát több címzettje is lehet. De azok bizonyosan nem a fővárosi képviselők, illetve a BKV-utasok. Ők legfeljebb levélnehezéknek kellenek.