Sok a megtévesztő reklám
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az elmúlt években sikeresen fellépett a megtévesztő reklámok és a jogszerűséget felrúgó összehasonlító reklámok ellen, amelyek a fogyasztói döntéseket tisztességtelenül befolyásolják. A GVH ezen eredményes munkáját a bejelentések, panaszok jelentősen segítették, a beadványok 70 százaléka magánszemélyektől érkezett.
A GVH fellép nemcsak a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása ellen, hanem a versenykorlátozómegállapodások, az erőfölénnyel való visszaélés, és a versenyt bénító összefonódások ellen is. 2009-ben a Versenytanács 53 esetben bírságolt, ebből 43 alkalommal a fogyasztók tisztességtelen befolyásolása miatt kellett fellépni. Megtévesztő reklámozás volt egyes termékek gyógyító, betegséget megelőző hatásáról. Ez különösen elítélendő, mert a betegek a gyógyulás vagy a gyógyító hatás reményé ben nagyon érzékenyen reagálnak az ezt ígérő tájékoztatásra, és anyagi erejüket is meghaladó kiadásokra is hajlandóak. A hivatal az egyik tápszert reklámozó céget azért bírságolta meg, mert a terméknek a reklámban úgy tulajdonítottak gyógyhatást, hogy elhallgatták azt a tényt, hogy a termék gyógyhatása nem került megvizsgálásra. A kozmetikai piacon is több megtévesztő reklámozást tárt fel a hivatal.
A 2009-ben megvalósult 43 bírság egyértelműen bizonyítja, hogy a jövőben is nélkülözhetetlen a magánszemélyek segítsége. Az elmúlt évtizedben középiskolákban és felsőfokú oktatási intézményekben a Versenytörvény és Reklámtörvény egyik kidolgozójaként, és a versenyszabályozást is leíró Mikroökonómia tankönyv lektoraként a GVH megbízásából sok száz előadást tartottam arról is, hogyan lehet felismerni a tisztességtelen reklámozást, s kértem a résztvevőket, hogy ennek feltárásában segítsék a hivatalt. Az oktatási intézmények kérésére a jövőben is folytatom ezt a munkát annak ellenére, hogy a GVH új vezetésétől erre nem kaptam felhatalmazást.
Dr. Takács Imre szakközgazda, Hajdúszoboszló