Ki mer szólni?

Szinte hallani lehet a pedagógusok szívéről legördülő kövek koppanását arra a hírre, hogy a tankötelezettség ideje csökkenni fog. Nem önmagukért, a többség érdekében száll a sóhaj a magasba, mondják. Ha a kisebbség nem zavarja meg a többség életét, végrenyugodtan szervezhető az osztály munkája, nem kell bajlódni az oda nem való, motiválatlan, magatartás-zavaros tizenévessel és a szüleivel. Mert mit is tehetne az iskola azzal, aki tizenöt éves korára sem jutott túl a hatodikon, aki nem tud írni, olvasni, számolni, akinek már a szülei sem jutottak túl a hatodikon, ahol csak a gyereknek kell felkelnie reggel (senki másnak nincs dolga a családban), hogy eljusson álmosan, éhesen és mosdatlanul az iskolába (csak azért, hogy megkapja a család az iskoláztatási támogatást)?

Erre lehet építeni a kereszténydemokrata oktatáspolitikát: a szeretet jegyében megengedni a gyereknek, hogy tizenöt évesen azt az utat válassza, amelynek a vége nagy valószínűséggel a börtön kapujánál van. Persze akadnak még más zavaró elemek: diszlexiások, autisták, értelmi fogyatékosok, gyengén és alig látók, rosszul hallók és más problémások, akik lehúzzák a többséget, akik miatt nem lehet elérni, hogy az első félév végére mindenki folyamatosan tudjon olvasni. Erre is van ajánlott megoldás: nekik nem jut majd hely a többség osztálytermében, vagy ha véletlen mégis bekeverednek, akkor majd él az iskola a buktatás, a magántanulóvá nyilvánítás, a fegyelmi elbocsátás eszközeivel. Nem biztos, hogy felhőtlen lesz a pedagógusöröm. Az állami gondoskodás ugyanis nemcsak arra terjed majd ki, hogy ki hol és meddig tanulhat, hanem arra is, hogy ki hol, mit, hogyan, miből és meddig taníthat. Sőt megmondja majd azt is, ki tarthat fenn iskolát, hol, melyik településen működhet iskola.

Ki mer, ki akar ma szólni? Aki nagyon bátor, aki nem félti a saját, sőt a családtagjai állását, akinek nincs vállalkozása, aki megszállott vagy őrült, vagyminden együtt?Mert biztosan sokan vannak, akik nem úgy gondolják, hogy az iskolának csak azokkal kell foglalkoznia, akik nem lógnak ki a sorból. Vannak ilyenek, bár sokszor nem szólnak, mert például nem tudják, kinek, s hogyan mondják el, mit szeretnének másképpen, vagy úgy gondolják, kár a fáradságért. S ez a tanácstalanság nem csak a pedagógusokra jellemző.

Tény, hogy a két választási forduló között „mértékadó személyek” tanácsolták a választóknak: nem baj a kétharmad, demokratikus párt, demokratikus felhatalmazás birtokában, demokratikus módon demokratikus megoldásokat fog találni – végre! – a demokrácia zavarainak feloldására. Most is kellene egy jó tanács, mivel kiderült, hogy nálunk a demokrácia egyetlen biztosítéka ugyanaz volt, mint a demokrácia zavarai kiküszöbölésének a gátja, a kétharmad hiánya. Aki ma szólni szeretne, még megkeresheti az Alkotmánybíróságot, az országgyűlési jogok illetékes biztosát, védelmet kérhet a bíróságtól. Igaz, türelmesnek kell lennie nagyon, hiszen az Alkotmánybíróság közel egy éve nem döntött arról a beadványról, amely alkotmánysértőnek tartja az önkormányzati iskolák egyház részére történő átadását megkönnyítő törvénymódosítást. Mint ahogy hiába vártak segítséget a magán-nyugdíjpénztári tagok, és hiába az elmúlt öt évben törvény alapján „jó erkölcsbe ütköző” végkielégítést kapók. Az országgyűlési biztosok sem fejezték ki túl hangosan aggodalmukat a hatalmi ágak elválasztásának elvét sértő kormányzati ügyekben. Az alkotmányt felváltó alaptörvény elfogadásával a „hová fordulás” dilemmája lényegesen csökkenni, a tanácstalan embereké viszonyt lényegesen nőni fog.

Ez utóbbi problémán segít majd a tankötelezettség idejének leszállítása. Minél jobban nő a tudatlan emberek száma, annál jobban csökken az okvetetlenkedőké.

A szerző az Oktatási és Kulturális Minisztérium volt államtitkára

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.