belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

Az államadósságról

A kormány az érdemi gazdaságpolitikai lépések helyett még mindig a másokat hibáztató magatartást követi, sőt megkísérli a közgazdasági döntések kriminalizálását. Azt állítják, hogy az ország vészesen eladósodott az előző két ciklus folyamán. Érdemes megvizsgálni a valós adatokat és a tényleges körülményeket.

Dr. Katona Tamás| Népszabadság| 2011. március 16. |116 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Alienhunter | 2011. április 3. | 11:48:05

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Alienhunter | 2011. április 3. | 11:27:54

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Alienhunter | 2011. április 3. | 11:07:30

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Alienhunter | 2011. április 3. | 11:02:10

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Alienhunter | 2011. április 3. | 10:59:10

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Alienhunter | 2011. április 3. | 10:53:12

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Alienhunter | 2011. április 3. | 10:49:45

Moderálási alapelvek- komment törölve -

pgabi | 2011. március 18. | 19:02:20

http://onmukodoallam.nolblog.hu/

egy niemand | 2011. március 18. | 09:39:51

Folytatás:...betétállomány növekedése
Ezek bővebb kifejtésére itt nincs mód, de remélem mindenki érti a 3. pontban foglalt okot is. (Aki nem, annak szívesen elmagyarázom!)
A lényeg: a vizsgált időszakban effektíve nem vettünk fel több hitelt, a növekedést kizárólag a fenti három tényező okozta!

egy niemand | 2011. március 18. | 09:25:14

Az államadósság természetesen egy nagyon fontos makro-mutató, mértéke (a GDP 60 %-a, illetve csökkenő tendenciája) az egyik maastrichti kritérium. Sőt! Az aktuális mérték önmagában semmit nem árul el. A magas államadósság nem ok, hanem okozat! Tehát amikor Orbán Viktor a magas államadósságot tartja „az első számú közellenségnek” tévúton jár, felcseréli az okot és az okozatot! Az „első számú közellenség” természetesen a magas államadósságot „eredményező” számos ok lehet(ne). A Fidesz ebbe a hibába 1998 és 2002. között egyszer már beleesett: pl. Révész Máriusz a magyarországi alacsony bérek végső okát a magas államadósság kamat- és törlesztési terheibe vélte megtalálni. Ezt Pete Péter közgazdász, egyetemi tanár a „Kinek a szegénységi bizonyítványa?” című, a Népszabadságban megjelent írásában nagyon szép és logikus érveléssel cáfolta meg.
(Népszabadság, 2001. október 4.)
Barátaim! Vegyük észre: nagyon kilóg a lóláb! Mármint a Fidesz-kommunikáció lólába! Az államháztartás bruttó adóssága az egyetlen olyan makro mutató, amelyre a Fidesz, igaz megalapozatlanul, de a laikus közvélemény előtt hivatkozhat. Most ez az "első számú közellenség", minden baj forrása, minden cselekvés akadálya, amelyet ki kell vizsgálni, a felelősöket meg kell büntetni...stb...stb...Ez szánalmas politikai pótcselekvés, impotencia
A GKI tanulmány szerint az adósságállomány növekedését kizárólag három tényező okozta:
1. A GDP csökkenése
2. A forint gyengülése
3. Az MNB-ben lévő állami betétállomány növ

Mathio | 2011. március 17. | 10:27:29

elég rossz látni, hogy a "fideszes" szűklátókörűség a fideszes kommentelőkre ugyanúgy jellemző. Nem is kérdés hogy a fidesz csökkentette vagy növelte az államadósságot. A cikk tényleg jó érthető, és egyértelmű, nem tudom mit lehet ezen félremagyarázni.
A Fidesz egyik legundorítóbb őshibája egyébként, hogy szándékosan gyengítik a forintot. régen is most is.
a következő kormány meg törlesztheti a Fidesz ökörködéseit.
Meg én. Meg ti.

egy niemand | 2011. március 17. | 07:57:49

Magyarországon sajnos továbbra is a "párt-hol-lét" határozza meg az emberek tudatát. Ez a kommentek alapján különösen az Orbán- és Fidesz-hívőkre igaz! Dr. Katona Tamás matematikus, közgazdász, egyetemi tanár, kétszer is volt a PM államtitkára (a Gyurcsány-kormány idején lemondott), volt a KSH és Magyar Államkincstár elnöke is. Ebből folyik, hogy tudja mit beszél! Nem úgy , mint a miniszterelnök, és szóvivője! Cikke a publicisztikai vélemény szintjén igenis kitűnő, ezzel együtt szakszerű, tényekre alapozott és következtetései teljesen igazak! Ez van, kedves jobboldali barátaink!

Makk Marci | 2011. március 17. | 04:54:50

kismukk | 2011. március 16. | 20:31:05
Nem ez a Katona Tamás volt a Pénzügyminisztériumi államtitkár?

Nem mindegy,hogy ki írta a cikket? Ha valami nem stimmel lehet cáfolni! Számokról,tényekről van szó!

kangaroo | 2011. március 16. | 23:23:04

Nagyon jo cikk, jo lenne, ha mindenki megertene es nem hulyesegeket hordana itt ossze-vissza pl. osszehasonlitas a Japan allamadossaggal. Koszonjuk a cikket es jo lenne, ha Magyarorszag vegre a valos gazdasagi helyzetet ertekelne es nem hallgatna dilettans fideszesekre, akik romba dontik a megelhetest ebben az orszagban. A fidesznek soha nem volt gazdasag-politikaja, de a mostani is borzalmas, jobb lenne, ha inkabb nem csinalnanak semmit es csak hagynak az embereket vegre ELNI!

LIBERTÉJÓ | 2011. március 16. | 21:29:48

Köszönet a cikk közléséért! Sajnos keveseket érdekel, legfőképpen nem a hatalmat gyakorlókat! Akik meg elolvassák, pusztán indulatok kezelésére használják, ahelyett, hogy a puszta tények, értem alatta a számokat figyelnék.
De valahol el kell kezdeni, bizzunk abban, egyre több hozzáértő szeretné a valóban jót e kis hazának....

robocop | 2011. március 16. | 21:28:50

Japánban 200 % az államadósság.

Sajnáljuk őket?
Nekünk jobb itt?

mserussi | 2011. március 16. | 21:16:52

kéne még egy cikk tőle: miért ugranak rá (vagy nem eléggé) a befektetők, ha éppen ilyenjük van, a magyar adósságpapírokra, illetve a kamatszint mellett mi a csudától mozognak ilyen-olyan tendenciával a hozamok. aztán szólhatna pár szót arról, miért volt olyan nagy öröm tavaly például néhány nagy állampapíraukció sikere... mit jelentettek ezek az államadósság összege, illetve összetétele szempontjából... de minderről írhatna akr az ÁKK valamelyik aktuális főnöke is.....

andras60 | 2011. március 16. | 20:55:54

Nagyon jó cikk. Sajnos az én fideszes ismerőseimnek ezekről az adatokról fogalmuk sincs, csak szajkózzák a Navracsics-Szijjártó féle lózungokat.

robocop | 2011. március 16. | 20:53:58

castadiva | 2011. március 16. | 18:51:50

Ha ha ha!

Mit választasz, ha 100 Ft-nak az 50, vagy 200-nak a 40 %-át akarják neked adni.

Szerintem te az 50-t.

robocop | 2011. március 16. | 20:51:52

kismukk | 2011. március 16. | 20:31:05

Most a tanítványok próbálnak szerencsét.

Melynek mi fizetjük a cehét.

Stumpf István - MSZMP tag, Hazafias Népfront alelnök
Járai Zsigmond - MSZMP tag, kormánytag, III/2 ügynök
Matolcsy György - MSZMP tag, III/2 ügynök
Martonyi János - MSZMP tag, kormánytag, III/2 ügynök
Chikán Attila - MSZMP tag
Pintér Sándor - MSZMP titkár

kismukk | 2011. március 16. | 20:31:05

Nem ez a Katona Tamás volt a Pénzügyminisztériumi államtitkár?
Akkor, nem ő asszisztált az adóssághoz?
És most egyetemi tanár?! (ott a cikk végén!)
Vajon melyik egyetemen?
Remélhetőleg nem a Harvardon...

sopronig mászok | 2011. március 16. | 20:25:02

Moderálási alapelvek- komment törölve -

luigi22 | 2011. március 16. | 20:14:34

A Horn kormány csökkentette az államadósságot.A FIDESZ csak ügyesen, mert akkor még lehetett csak elrejtette, de nem csökkentette az államadósságot!

rasztaszív | 2011. március 16. | 19:00:33

castadiva | 2011. március 16. | 18:51:50

"A lényeg pedig az, hogy a Fideszé volt az egyedüli olyan kormány, amely nem növelte, hanem csökkentette az államadósságot."

6165 milliárdról 9224-re.ez csak fideszéknél csökkenés.

lusta | 2011. március 16. | 18:54:30

langede | 2011. március 16. | 18:40:07
Uram, Ön nagyon jól látja. Ajánlom elejétől a végéig meghallgatni az őszödi beszédet. Csak 23 perc. Pont erről beszélt az akkori kormányfő.
A következményt me szintén tudunk.

castadiva | 2011. március 16. | 18:51:50

Moderálási alapelvek- komment törölve -

langede | 2011. március 16. | 18:40:07

Érdekes elmzés de a lényegen nem változtat. A szocik látták a szakadékot és nem csináltak semmit. Megvárták amíg csak az IMF kölcsönnel kerülhetjük el az összeomlást. Kicsit olyan érzésem van a cikkből hogy "magyarázzuk a bizonyitványt". A mindenkor kormány dolga hogy az országot veszélyeztető tényezőket kezelje de legalább informálja a lakosságot. Mire a Bajnai-féle gazdaság mentő csomagot megszülték már túl késő volt.

baja | 2011. március 16. | 17:51:59

Sajnálatos ugyanakkor, hogy csak most jut el a szerző és nyilván azok, akik vele általában egy véleményen vannak, mekkora hiba a közgazdasági döntések kriminalizálása. Miért éppen most jutott eszébe és nem akkor, amikor ezt a módszert felújították?

baja | 2011. március 16. | 17:49:39

Érdekes cikk, sok új információt ad. De még mindig nem tudni, pedig a volt kormány államtitkára a cikkíró: mi az eladósodás oka? Hogyan értékelhető a hozott intézkedések értelmessége? A túlfogyasztás lett volna az eladósodás oka, ahogy állítják mindkét oldalon? Ez nem igaz. Mire ment el a töméntelenül sok pénz, beleértve a költségvetés túlköltését és az EU-s pénzeket? Mire? Kikre?

rasztaszív | 2011. március 16. | 17:44:03

Dakota Feeling | 2011. március 16. | 17:18:59

igen,a gdp arányában csökkent,amit az örökül kapott magas növekedésnek köszönhetnek.számszerűleg 50%-kal nőtt,és a dúlásuk végére a növekedés is csak 2.5% volt.

Dakota Feeling | 2011. március 16. | 17:36:44

egy niemand | 2011. március 16. | 17:04:01
Hát mondjuk elég valószínűtlen, hogy Vérteséktől bármit meg lehet tanulni...
Ennek a cégnek jelentősen csökkent az ázsiója, mióta nevét adta a 2006-os - elkúrt - "reformokhoz"....

Dakota Feeling | 2011. március 16. | 17:18:59

rasztaszív | 2011. március 16. | 15:03:15
A valóság ezzel szemben az, hogy Orbánék alatt ezzel együtt - Katona által sem vitatottan... - csökkent az adósság a GDP arányában.

A "szükséges" beruházások pedig nem a gazdaság fejlődését, hanem egyes pénztárcájának gyarapodását segítették elő. a látvány magáért beszél. :)

egy niemand | 2011. március 16. | 17:04:01

Ajánlom mindenki szíves figyelmébe a GKI Zrt. legújabb kutatását a témáról, amely elérhető a Társaság honlapján (www.gki.hu) "Az államadósságról" cím alatt. Utána bizonyára jobban megértjük majd Katona Tanár Úr kitűnő elemzését is. Tanulni sosem szégyen!

rasztaszív | 2011. március 16. | 16:53:11

kriton | 2011. március 16. | 16:41:03

ne félj,ilyen "durva hibákat"(mint az autópálya építés...) a fidesz nem csinál.

tengerimalac | 2011. március 16. | 16:46:55

Folyt: Amúgy a statisztika tanárom mondta, hogy a jó szakember bármilyen adatsorból kreál bármilyen tételt igazoló adatsort, ahogyan a megrendelő igényli! Nem véletlen, hogy előírások vannak az eu-ban a statisztikai módszerekre és még így is kozmetikáznak egyesek!

tengerimalac | 2011. március 16. | 16:45:01

Figyu Lusti! Fidesz 3000-rel, az ügynök és gyurcsi 5000-rel, gyurcsi és Bajnai cirka 6000-rel növelte! Statisztikailag 200%-al nőtt a hiány ha a bázis a fidesz 3000-re! Így már vágod az elbaltázást? Statisztikával lehet ám bűvészkedni! Ha teszem azt a 60000-res kezdő hitelre váltod át és az induló részlethez viszonyítasz, akkor horror a „drágulás” százalékban, mert a 90000 az, ha a múlt hónapihoz viszonyítasz, akkor csak pár tizedszázalék, mit rinyálsz! A TSZ pulyka üzemágának megszüntetését támogatták anno. Novemberben bejelentették, hogy 50 állat híján kinyírják az állományt, 2450-et. Vagyis 98%-os csökkentés lesz. Ehhez kapták a lét arányosan! Következő év márciusában bejelentették, hogy az állomány 100%-át kivégzik. De bakker ez már akkor csak 50 állatot jelentett! De a megszüntetésre kaptak lét! Hoppá! Kétszer kaszáltak! Avagy a szocik 13.havi „nyugger” átverését figyuzd! Nem az alapot emelték meg ennyivel, ami mindig emelkedett volna minden emelésnél! Külön lökték oda! (Kvázi költségvetési tartalék volt! Kegy, hálapénz a szavazatokért!) A hülye orbán meg erre licitált rá a 14. havival! Na nem is nyert! Ez a gazdasági növekedésesdi is csalóka! 10-15%-os bázis visszaesés után 1-2%-os növekedés, az csak termelékenységjavulás, szabad kapacitáskihasználás, jobb munkaszervezés, de nem új munkahely!!!! Mutatják is a munkanélküliségi adatok! Ha ez a ráta marad, akkor 2-4 év múlva lesz új munkahely! Amúgy a statisztika tanárom mondta, hogy a jó szakember bármilyen adatsorból kr

egy niemand | 2011. március 16. | 16:44:25

T.Lajos85!
A "bruttó államadósság", pontosabban az "Államháztartás bruttó adóssága" (mert a kettő sem fogalmilag, sem összegében nem azonos!!!) minden kormány alatt nőtt! A II. Orbán-kormány eddigi tevékenysége alatt a "központi alrendszer" bruttó adóssága kb. 572 milliárd forinttal növekedett 2011. januárig. Ebben tehát nincs benne az önkormányzati alrendszer adósságnövekedése!

kriton | 2011. március 16. | 16:41:03

"A szerző közgazdász, egyetemi tanár"... a baj, hogy kissé elfogult.
Drágáim GYF rezsim esetében nem csak az ellenzék mondogatta, hogy baj van, hanem maga a miniszterelnök sajátos stílusában is kifejezte ezt, majd a befektetők, a piacok és minden fontos globális szereplő kishazánkat azonosította a csöddel, az eladósodottsággal....ezt a szerecsent nem kéne mosdatni! Az arányokat lehet cizellálni, de a végeredmény végzetes volt az előző rezsimre nézve. Az államadóság csökkentés igenis vonzó cél, természetesen mértékkel és ésszel. Az adóság csapdába pedig nagyos sok ostoba, megalomán, felesleges, bizony kriminalizálható gazdasági döntés vezetett. Magas korrupciós index-szel. Kecskemétre már Kádárék idején kiépült a sztráda nagy része, amit éppen a Horn kormány idején a világ legdrágább beruházásaként egészítettek ki avagy a Mercédes miatt nem kellett volna eladósodni. Viszont Pécsre miért is kellett az E5-sel párhuzamosan még egy luxus sztrádát építeni?
A szerző és barátai inkább azon munkálkodjanak, hogy a mostani rezsim ne követhessen el ilyen durva hibákat. Nem a már megtörtént pazarlást kell mentegetni!!

rasztaszív | 2011. március 16. | 16:35:49

Lajos85 | 2011. március 16. | 16:25:23

a hiány "gyártásában" ugyanúgy részük volt.ráadásul közben a jövőt élték fel az infrastrukturális beruházások elszabotálásával.
kicsit hasonló ez,mint a nyugdíjpénztár-ügy.a jövőnkből hiteleznek maguknak.

Lajos85 | 2011. március 16. | 16:25:23

Jól értettem a cikket, hogy bebizonyították, hogy a Fidesz csinálta a hiányt?

nonszensz | 2011. március 16. | 15:54:32

egy niemand | 2011. március 16. | 14:43:02

csak némi irónia volt a narancsködösökért :)

lusta | 2011. március 16. | 15:12:21

Karcso | 2011. március 16. | 14:06:42
Ez magas nekik, az istennek sem fogják megérteni. Ezért lefordítom ezeknek a 300 forintos fülkeforradalmároknak.
A Fidex 1998-2002 között 6000-ről 9000-re növelte az államadósságot. Ez 50%-os növekedés.
A Medgyessy és Gyurcsány kormányok 9000-ről 14000-re növelték, ami egy kevéssel több, mint 50%.
A Gyurcsány és Bajnai kormányok 14000-ről 19600-ra növelték, ami már alig több 30%-nál.A számokkal lehet ám bűvészkedni.

egy niemand | 2011. március 16. | 15:04:14

Természetesen a "komment műfaj" nem alkalmas komoly szakmai viták lefolytatására. Azt írja "Dakota Feeling" barátunk, aki bizonyára képzett közgazdász, hogy
"2. Az MNB-nél elhelyezett betét adósság-csökkentésre egyelőre nem használható fel, tehát beszámítása értelmetlen és érthetetlen." Az IMF hitelt a kormány vette fel (nem az MNB, ahogy az a rendszerváltás előtt volt!), és annak el nem költött részét, biztonsági okból, kamatozó beténként elhelyezte a Jegybankban. Akkor miért is "értelmetlen" és "érthetetlen" a beszámítása? Számomra igenis egyértelmű!

rasztaszív | 2011. március 16. | 15:03:15

Dakota Feeling | 2011. március 16. | 14:46:11

"Az adósság pedig egy viszonyszám, amelynek lehetséges mértéke a gazdaság teljesítőképességétől függ"

tény,hogy Orbánék is növelték az adósságot,miközben a gazdaság teljesítőképessége csökkent(lelassult a növekedés).ha csak csökkent volna a növekedés,az még könnyen korrigálható lett volna,de a SZÜKSÉGES infrastrukturális beruházásokat is elszabotálták.négy év tolódással valósulhattak csak meg ezek a beruházások - ez négy elpocsékolt év!!!

lusta | 2011. március 16. | 14:58:21

Dakota Feeling | 2011. március 16. | 14:46:11
Szóval csak egy apró süketeléscunami:
.megszorítások nélkül is rendbe lehet tenni a gazdaságot...
...a szocialisták által hangoztatott megszorítás szó valamiféle rájuk jellemzö perverzitást sugall...
...rossz úton haladtak a gazdaság rendbetétele érdekében, mert nem az egyensúly megteremtése az elsödleges cél, hanem a költségvetési hiány növelése mellet a legalább 6-7%-os gazdasági növekedés elérése, amely megoldja az ország eladósodottságának megállítását....
...nincs ebben az országban semmilyen probléma, csak 30 markos legény kell és a gazdaságot rendbeteszik...
...megörizzük a magánynyugdíjpénztárak vagyonát... el a kezekkel a pénztáraktól...
...a jelenlegi nyugdíjrendszer legalább 20-30 évig fentartható...

pedro_amigo | 2011. március 16. | 14:51:48

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Dakota Feeling | 2011. március 16. | 14:46:11

Karcso | 2011. március 16. | 14:06:42
EZ csak mentegetőzés. Ha tudom, hogy ilyen kiadások lesznek, akkor ugye nem ígérek fűt-fát az embereknek, és nem hirdetek két havonta 100 napos programokat, gigantomán autópálya-építéssel, stb. Itt a szocialisták felelőssége.

Az adósság pedig egy viszonyszám, amelynek lehetséges mértéke a gazdaság teljesítőképességétől függ. Tény, hogy Orbánék a gazdaság teljesítőképességéhez képest nem növelték az adósságot, sőt, még Katona hímezése-hámozása szerint is csökkentették; a szocik viszont a gazdaság teljesítőképességéhez képest növelték az adósságot. Ennek van jelentősége, és nem annak, hogy nominálisan mennyivel nőtt.

egy niemand | 2011. március 16. | 14:43:02

"T.nonszensz | 2011. március 16. | 13:38:29
egy niemand | 2011. március 16. | 13:32:57

tényadatokat ne közölj! hiteltelen! :)"
Ezt nem értem, hogy hogy kell érteni! Ugyanis a KSH adatait közöltem! (www.ksh.hu honlapon stAdat-táblák linkben, "Nemzetközi adatok"9

egy niemand | 2011. március 16. | 14:24:24

Orbán "harcostársai" még fönöküket is képesek alulmúlni! Akinek módjában van, kérem olvassa el a Somogyi Hírlap 2011. március 4-i (péntek) számában megjelent interjút Gelencsér Attilával, a megyei közgyűlés fideszes elnökével, országgyűlési képviselővel: "Gelencsér Attila: jó utat választottunk! Interjú-Minden három forintból kettőt elvisz az államadósság kamata, harcolnak ez ellen" Állítom nem bánják meg! Most értettem meg, hogy miért nevezik ezt a megyét "Sötét Somogynak"!

Karcso | 2011. március 16. | 14:09:25

A cikk nagyon tetszik annak ellenére, hogy a terjedelmi korlátok miatt nem lehet mindazokra kitérni, amit a jobboldaliak hiányolnak.

Karcso | 2011. március 16. | 14:06:42

Dakota Feeling | 2011. március 16. | 12:36:37

lusta | 2011. március 16. | 12:25:51
Ebben hol van önmagam cáfolata?

A Gripenek ára előre tudott volt, lehetett vele tervezni. Ez nem ad elfogadható választ az adósság ilyen mértékű növelésére.


Az, hogy előre lehetett látni a kiadást, az nem jelenti azt, hogy nem kell kifizetni. Mivel nem volt likvid pénz, így csak kölcsönből lehetett kifizetni. De nemcsak a gripenek beszerzése, hanem a felelőtlen építési támogatás, valamint a köztisztviselők 70%-os béremelése is növelte az adósságot.
Egyébként a számok: Az Orbán kormány 50%-kal növelte az adósságot. A szocialista kormány megduplázta, de két ciklus alatt. Ez 1,5X1,5= 2,25,vagyis ciklusonkénti 50% két ciklus alatt 125% növekményt eredményeznek. A szocialisták csak 100%-kal növelték, és nem 125%-kal.

rasztaszív | 2011. március 16. | 13:52:44

tengerimalac | 2011. március 16. | 13:48:36

brekeghetne,röföghetne,elvinnyoghatná...
a stílus az ember.

rasztaszív | 2011. március 16. | 13:49:02

pár dologra még rámutattam volna a cikk írójának a helyében.például,hogy az első fidesz-dúlás idején is 50%-kal nőtt az államadósság,amit csak a megörökölt magas gazdasági növekedés fedett el,amit viszont a cklusuk végére sikerült 2,5%-ra redukálni...

tengerimalac | 2011. március 16. | 13:48:36

Ja még egy a szocik „szakértéséről”! Dúlt a válság, gyurcsány megbukott, de képesek voltak kb. egy hónapot szarakodni, hogy végre megtalálják Bajnait! Mindezt úgy, hogy ferkó nem elpatkolt hirtelen és váratlanul, hanem lemondott! Ámbár működésük során megfigyelhető volt az ötletelés. (Akár a fidesznél most!!) Lehet, hogy feri lemondása csak egy megvalósított ötlet volt! „Oszt jó meglepte őket!” Amúgy most Bajnai az ő emberük, csak mikor népszerűtlen intézkedéseket kellett meghozni, akkor volt kívülálló! 13. nyugdíj megvonása, szuperbruttó, kafetéria adóztatása … Ja és Katona okoskodása nagyon szép az erős forintról! Ha erős, akkor nő a munkanélküliség, mert drágák vagyunk. De hurrá! Csökkent az államadóság! Hurrá! Olcsón vehetünk importcikkeket! Katona arról brekeghetne, hogy miért veszett el 8 év a hazai és zöld energia felhasználás növeléséből?! Röföghetne, hogy a cukoripart miért kellett megfektetni?! Elvinnyoghatná, hogy a valutában eladósodást miért nem gátolták?! Kifejthetné, hogy balos kormány miért a privatizáció élharcosa?! Hogy lehet, hogy a Pannon Puma, Pannon Amőba módjára ugrándozott, de kicsit másként kommunikálták?!

nonszensz | 2011. március 16. | 13:38:29

egy niemand | 2011. március 16. | 13:32:57

tényadatokat ne közölj! hiteltelen! :)

nonszensz | 2011. március 16. | 13:37:42

kistádé | 2011. március 16. | 13:13:59

az elég szomorú ha valaki vitatja az eladósodottságot, hisz az tény.
itt a kérdés inkább, hogy mennyi folyt el zsebbe? márpedig ha csupán ez okozta volna a nagy hiányt (mintahogy nem ez okozta, hanem az elodázott megszorítások és a bőkezű szoctámogatások, béremelések, ilyen-olyan támogatások) akkor már sokkal többen ülnének a vádlottak padján.
másrészt még mindig brutális hiány van a költségvetésben (pláne szerkezeti alapon), pedig már nem az mszp van hatalmon egy éve.. ez a nagyobbik probléma

egy niemand | 2011. március 16. | 13:32:57

T. uborka sanyi!
Csak a történelmi tények kedvéért! Az államháztartás 2009. évi bruttó adóssága a GDP százalékában:
- Magyarország: 78,4 %
- EU-27-ek: 74,0 %
- Eurózóna-16-ok: 79,2 %

tengerimalac | 2011. március 16. | 13:29:36

Kedves Dekimi! Először is szeretném leszögezni, hogy Viktort és brancsát sem szívlelem, de azt bevallom, hogy a szociknál kevésbé utálom. A horror áron építgetett műtárgyakról, meg annyit, hogy vegye elő a józan eszét és magyarázza el, hogy völgyhíd völgy nélkül, alagút hegy nélkül mire jó? Hogy a fészkesbe lehet, hogy egy cég egy műtárgy építésére, felújítására a műtárgyat megtervezve, megvizsgálva mond egy összeget, aztán az folyamatosan emelkedik, nem 10-15%-al, hanem 200-300-400%-al a kivitelezés során! (Mennyiről indult a metró és hol tart az ára? Mennyiért kezdték el a hídfelújítást? Mennyit költöttek rá?) Ez bakker becslésnek is gyenge!!! A Panama csatornát építették így anno! (Lett is egy szép kifejezés rá, a panamázás!) Ja kérem a másik téma: düledező M6. Ha nem jár arra, akkor vegye a fáradtságot és keressen rá a képekre! Leomlott leállósáv, megsüllyedt le és felhajtó, repedő alagútfal! Persze mindenre megvan a „magyarázat” külső okokban! De uram/hölgyem nem vitrinbe tervezték tartani az utat!!! Az Erzsébet téri gödör módszert pedig a fidesz találta ki! De a szocik már odáig fejlesztették, hogy ötletelésre képesek voltak milliárdokat eltapsolni! Katona meg mosdat önkényesen kiválasztott adatokkal, mint ahogy a fidesz önkényesen kiválasztott adatokkal feketít! Mindkettő a saját mundért sikálja! Egymásra pöckölik azt a szart, amiben mi fetrengünk!

egy niemand | 2011. március 16. | 13:28:43

T.kistádé!
Tisztelettel azt kérném, hogy aki nem tud különbséget tenni un. "stock" és "flow" jellegű mutatók között, ne beszéljen elképesztő csúsztatásokról, hanem képezze magát tovább közgazdaságtanból. Ez egyébként ráférne Magyarország miniszterelnökére, Orbán Viktorra is!

uborka sanyi | 2011. március 16. | 13:21:42

hát akkor minden rendben. Mindenért az Orbán kormány a felelős /mindkettő/,az elmúlt 8 évben az ő gazdaságpolitikájuk /amiben nem erősek/ okozta az eladósodást.
Az jut erre az eszembe,hogy a másnapos ember fájósan fogja a fejét és gúnyosan mondja magánat:tegnap valami marha tele itta a fejem.
Ezt mondja Katona is:az elmúlt 8 évben valakik televették hitellel az országot.

egy niemand | 2011. március 16. | 13:15:32

T. dekimi!
Teljesen egyetértek, de legyünk pontosak: 1 % kb. 260 milliárd Ft-nak felel meg, ugyanis a 2009. évi GDP kb. 26.054 milliárd forint volt.

lusta | 2011. március 16. | 13:14:34

Dakota Feeling | 2011. március 16. | 12:36:37
Abban mindenkivel egyetértek, hogy ha már vettek, akkor a Gripeneket vették és nem az F-16-os sz@rságot. Persze lehet az ellentételezést is leszólni, de még így is ezerrel jobban jöttünk ki az ügyletből, mint a lengyelek az F-16-os és ellentételezési katyvaszból.

kistádé | 2011. március 16. | 13:13:59

Elképesztő, hogy milyen csúsztatásokkal van teli ez az írás: pl. az autópályaépítéről úgy beszél, mint vívmányról, de nem teszi hozzá, hogy ezek nagy része PPP-ben épült, amit a következő évtizedekben kell kifizetni. Vagyis ezek tovább növelik az államadósságot.

Az úgynevezett baloldal a nyilvánvaló tényeket is tagadja, mint az ország 2002-2010 közötti durva eladósodását, vagy a 2006-os durva rendőri atrocitásokat. Ezért is olyan hiteltelenek és népszerűtlenek.


egy niemand | 2011. március 16. | 13:09:03

Őszintén gratulálok dr. Katona Tamásnak! Végre egy színvonalas, objektív és ugyanakkor közérthető publicisztikai elemzés az államadósságról. Rámutat Orbán Viktor és a Fidesz hazugságaira és dilettantizmusára.

Xavi | 2011. március 16. | 12:42:02

a 210 feletti svájci frank...tartósan?...

Dakota Feeling | 2011. március 16. | 12:36:37

lusta | 2011. március 16. | 12:25:51
Ebben hol van önmagam cáfolata?

A Gripenek ára előre tudott volt, lehetett vele tervezni. Ez nem ad elfogadható választ az adósság ilyen mértékű növelésére.

Egyébként nem tudom, miért tőlem kérded, hogy mi a fenének kellett a Gripen, mert nem én vettem őket. Annyit tudok, hogy géptendert már a Horn-kormány is tervezett, de azt végül elhalasztotta. És még annyit, hogy Megyóék még ki is egészítették a gépek árát, úgymond, hogy NATO-konformak legyenek. És végül annyit, hogy elvben a Gripenekhez kapcsolódott valamiféle ellentételezés a svédek részéről, de erről semmi részletesen nem tudok.

De mondom, ez nem ad elfogadható magyarázatot az adósság 2002-2008. közötti brutális növekedésére.

lusta | 2011. március 16. | 12:25:51

Dakota, önmagadat cáfolod!
Csak egy apróság, amit mi egyszerű mezei pógárok nem tudhatunk meg. Mi a fészkes pittypangnak kellett nekünk gripen? Azt azért nem kétli, hogy jó sok pénzbe került és a Gripen körüli kenőpénz mindenütt a bűz szagát terjeszti, kivéve kis hazánkat. De, a kifizetése 2006-ban kb. 2%-al dobta meg a hiányt. Ezért is mosolyogtam Gyurcsány szövegén akkor, hogy mennyivel fogjuk csökkenteni a hiányt. 2007-ben már nem kellett kifizetni ezt a nagy tételt.

Dakota Feeling | 2011. március 16. | 12:25:25

dekimi | 2011. március 16. | 12:09:53

5. Az adósság kamatterheit illetően is össze nem hasonlítható számokat közöl: a 2002 utáni, világszerte alacsony kamatterheket hasonlítja össze a 2002 előttiekkel (amikor szintén válság volt, igaz, nem akkora mértékű, mint 2008 óta...).

6. Az adósságszolgálat mértékénél nem veszi figyelembe a nemzetközi környezetet, a 2010 áprilisában bekövetkezett adósság-válságot (naná, megállt nála az idő... :)).

7. A forint árfolyama éves szinten nem gyengült: nagyjából a tavalyi szinten van, ráadásul, a hiteleknek csak egy része devizaalapú (ha az állampapírok és a forint árfolyama közötti bonyolultabb összefüggésre utalt, ezt ki kellett volna fejtenie).

8. Az idei adósságszolgálatnál nem számol a nyugdíjvagyonnal - nagy hiba. :)

9. Nincs jele annak, hogy a Gyurcsány-kormány által megvalósított fejlesztések valóban ösztönözték volna a gazdaságot.

10. Nagyon meg vagyok lepve a gazdasági növekedésbe vetett hitével kapcsolatban, ez nem tükröződött eddigi politikai pályafutásában (és szögesen ellentétben áll a haverjai által ma is széles körben vallottakkal)...

11. A következtetései elnagyoltak, a cikk egészéből nem következnek, ezért nem egyebek, mint puszta lózungok. :)

lusta | 2011. március 16. | 12:20:28

Dakota Feeling | 2011. március 16. | 12:05:44
Nosza, akkor tételesen cáfolja. Engem meg lehet győzni.

lusta | 2011. március 16. | 12:19:18

Dakota Feeling | 2011. március 16. | 12:11:45
4. CSakhogy tudd, az agyon eladósodott görögök alacsonyabb kamatra kaptak iMF-hitelt, mert az euró övezet tagjai.
Persze nem tudom, hogy ez most jó nekik, vagy nekünk, de ez tény, amiről valahogy nagyon nem beszél senki. Ez érinti az íreket is.

Dakota Feeling | 2011. március 16. | 12:17:16

dekimi | 2011. március 16. | 12:09:53
1. Eleve hazugság, hogy 2002-ben csak a "konszolidálás" miatt ugrott meg az államadósság: abban már benne vana MEdgyessy-féle költekezés is.
Nem beszélve arról, hogy ha elfogadjuk a 2002-es Katona-féle adatot, akkor ez a 8 éves adósság-növekedés még midnig riasztóan sok.

2. Az MNB-nél elhelyezett betét adósság-csökkentésre egyelőre nem használható fel, tehát beszámítása értelmetlen és érthetetlen.

3. A magánynugdíjpéntári vagyont is államadósság-csökkentő tételként számolja el, miközben mereven tiltakoznak az ellen, hogy az mnyp-vagyont ilyen célra ténylegesen felhasználják.

4. A 2009. évi adósságnövekmény kapcsán elfeledkezik arról, hogy nálunk komoly megszorítások voltak 2009-ben, másutt nem: mert ugye az volt a szöveg, hogy "MO. más helyzetben van, mint más országok". A "mediánértékű" adósságnövekményt ennek - az állítólag soha nem látott mértékű - megszorításnak a fényében kell értékelni.

Xavi | 2011. március 16. | 12:12:37

Dakota Feeling | 2011. március 16. | 12:11:45

és ezt honnan is tudod?:

Xavi | 2011. március 16. | 12:12:11

Dakota Feeling | 2011. március 16. | 12:10:12

szerintem igyál egy kávét...

Dakota Feeling | 2011. március 16. | 12:11:45

lusta | 2011. március 16. | 11:52:43

4. CSakhogy tudd, az agyon eladósodott görögök alacsonyabb kamatra kaptak iMF-hitelt, mint mi - ennyit a Gyurcsány-reformok hitelességéről... :P

Dakota Feeling | 2011. március 16. | 12:10:12

lusta | 2011. március 16. | 11:52:43
Baromságokat beszélsz, mint afféle gyurcsányistáktól megszokhattuk már... :)

1. A cikk tele van kőkemény visszamutogatással (az első Orbán-kormányra).
2. az első Orbán-kormány nem a Bokros-csomagból élt, abból ui. senki nem tudna megélni. :)

3. A hiányt Gyurcsány 2008-ban 3,3%-a "vitte le", de az 2009-ben már 4% fölé emelkedett, és 2010-ben 5% fölé nőtt volna, ha marad az ostoba Bajnai... :)

4. A hozzáértésed hiányát bőven tanúsítja az ír és a görög példa. Mind a két ország euróövezeti tag, márpedig az euróövezeti tagok sokkal jobban eladósodhatnak, mint egy azon kívüli tag (a piac ezt nekik jobban eltűri, mondván, hogy az euróövezeti tagok úgyis megmentik egymást...). Egyébként, hasonló baromságokat dr.Katona is összehord, amikor arról ír, hogy a magyar adósság az uniós átlag körül van - ja, csak nem lehet egyformán megítélni az uniós tagállamokat (és ez az ember volt PM államtitkár!)...

dekimi | 2011. március 16. | 12:09:53

Dakota!
Egy százalék 200 milliárd!!És kíváncsian várom a Katona cikkének a tételes cáfolatát Tőled!!!Vágj bele !Ne hagyd,hogy félrevezessenek engem!

dekimi | 2011. március 16. | 12:05:59

Tengerimalac!
Beszélsz össze-vissza minden marhaságot.Mutatnál valamiről számlát?Azonkívül,hogy gajdolod itt a HÍR TV,meg a MN soha semmivel nem igazolt vádjait hete-havat összehordasz itt.Jelentsd fel őket,ha úgy érzed lenyúltak 67 milliót.Melyik részén dűledezik az M6-os?A 800 000 méter autópálya melyik részén (PONTOSAN) és mennyi "reped,omlik,málik"?Mennyibe került pontosan a hídfelújítás és Te mennyiért tudtad volna megcsinálni ill.megcsináltatni?Mikor és ki szólt Magyarországnak,hogy ne alakíttassuk át a Grippeneket,mert a NATO rogyásig van vadászgépekkel?Katona úrhoz elmégy ő pontosan számlákkal,statisztikai adatokkal bebizonyítja neked,hogy milyen ostobaságokat beszélsz,szajkózva az említett sajtóorgánumok hamis,hazug állításait.Dehát neked,nektek idő kell míg rájöttök,mennyire átvertek benneteket,remélem fiatal vagy még és megérsz még 20-25 esztendőt amíg hőn szeretett vezíred hülye ,bűnös húzása a magánnyugdíjpénztárakkal kapcsolatban beérik,és te a nyugdíjadnak csak egy részét fogod kapni,mint ahogy most egy-két elfogult szakértő kivételével minden komoly szakértő állítja.A szakértőknek pedig hihetsz,mert azt is megmondták előre,hogy az új adórendszerrel mindenki rosszabbul jár aki nem keres legalább 300 000 Ft-ot.Szíjjártó,Orbán magyar hangja azt mondta ,ez nem igaz!Hogy ki hazudott döntsd el te magad.És gondolkodjál,gondolkodjál!!!

Dakota Feeling | 2011. március 16. | 12:05:44

Mindig imádom, amikor egy lebukott politikus magyarázkodik. Ez is tele van gyöngyszemekkel, hogy aszongya:

"Nem 53 százalékról, hanem 56 százalékról indult. És nem 80 százalék, hanem csak 78."

Stb. szánalmas ez az egész cikk. Lehetne tételesen is cáfolni minden egyes állítást - mert televan hazugsággal, féligazsággal és pontatlansággal az egész - de minek? Ez a cikk annak a jele, hogy a gyurcsányisták még mindig hülyének néznek mindenkit.

lusta | 2011. március 16. | 11:52:43

evianna | 2011. március 16. | 11:26:56
Igen az érvrendszer. nem másokra és nem visszafelé mutogatásból állt a cikk, henem kőkemény tényekről szól és még meg sem említi az első fidexes ámokfutást, ami gyakorlatilag a Bokros csomagból élt. A másik igen fontos tényező, a miről a szerző nem írt, ami persze megint csak a javára szól, de nem mehetek el mellettte szótlanul. Az államadósságunk valóban 60%-ról 80 százalékra emelkedett az elmúlt nyolc évben. Gyurcsánynak sikerült először levinni a hiányt 3,8%-ra és bajnai is tartotta ezt, de a stupid kontár fidexes kormány ezt is elszúrta és emelkedett a hiány. Ennek ellenére nincs még minden veszve, mert a piacok bizalmát meg kell szerzni és ezt bizony tartósan. Nem lehet itt kurucuskodni, mert az uniós országok, és nem a görögökre és az írekre gondolok, sokkal rövidebb idő alatt sokkal nagyonbb mértékben adósították el magukat és a hiány is nagyobb volt a mieinkneél. ezért lenne fontos, nem a fidex érdekében, hanem az ország érdekében a gyurcsány által megkezdett és Bajnai által folytatott és a piacok által hitelesnak tartott gazdaságpolitikát folytatni. Ez benne van Katona úr cikkében. Persz jó lenne. De nem erre megyünk!

dekimi | 2011. március 16. | 11:42:40

Ezt csinálták 8 évig ellenzékben és ezt csinálják most folytatólagosan is, belenéznek a szemedbe és belehazudnak.Dehát a sok birkának idő kell míg rájönnek erre az egyszerű kommunikációs trükkre.Michnik megmondta a saját példájukból,hogy szerinte mi lesz ennek a vége.

lusta | 2011. március 16. | 11:42:11

tengerimalac | 2011. március 16. | 11:13:51
Tipikus félremagyarázás. A Gödör esete pont a fidex ámokfutásának tipikus példája.

evianna | 2011. március 16. | 11:40:39

manipul | 2011. március 16. | 10:15:53

keveset olvasol, de azt szorgalmasan idézed, minden témánál.
hadd tegyem hozzá, hogy amennyiben az a 8 év toporgás volt (már amennyire egységes időszaknak tekinthető...), akkor most lejtőn vagyunk.
próbálj találni egyetlen olyan gazdaságpolitikai dolgot, amiben az elmúlt 11 hónapban számottevő javulás (vagy simán: javulás) következett be. (a gazdagok adócsökkentése nem az.)

ami a régiókat illeti: én azt hiszem, inkább Bécsben szeretnék élni, mint Pozsonyban, ha már, tehát ilyen szempontból nem igazán releváns a dolog.
ahhoz mindenesetre nagyfokú beképzeltség és elfogultság szükséges, hogy nekünk - bármelyik régiónkkal - benne kellene lennünk a top 25-ben. (jártál már Nyugat-Európában?)

lusta | 2011. március 16. | 11:40:02

amergin | 2011. március 16. | 09:11:53
Árjapeti, breki, kocsobur helyettes államtitkárként az adófizetők nem kevés pénzéből hirdeti a baromságait.

manipul | 2011. március 16. | 11:38:36

Katona úr úgy csinál, mint a turista a templomban, szellent egyet, aztán feddően a szomszédjára néz.

evianna | 2011. március 16. | 11:26:56

na végre, egy értelmes cikk!
érdemes elolvasni, még akkor is, ha nagyon jól esik szidalmazni az "elmúlt 8 évet": ENNEK a támadásnak nincs alapja, akkor se, ha ma ennyi a kormány érvrendszere.

tengerimalac | 2011. március 16. | 11:14:29

Folyt: Saját zsebre dolgoztak. Pont. Olyan nagyságrendben, ami már a másik tolvajnak is sok volt! Most vagy diszkrétebben és kisebb mértékkel megy a lenyúlás, vagy rátesznek egy lapáttal! Ha az utóbbit, akkor a szabad választásokat is el kell törölni, mert mennek a fiuk is a lecsóba!

tengerimalac | 2011. március 16. | 11:13:51

Látom én, hogy a vallásos hevületek összecsapnak! A tény viszont tény. A fidesz lenyúlta a magánnyugdíjakat. Kérdés, hogy milyen következményei lesznek! Ez még a jövő! Viszont a szocik ámokfutása hihetetlen, és már múlt! Azt hittem, hogy az Erzsébet téri gödör trükkje megismételhetetlen. Ott félmilliárdért ástak egy lyukat! Tévedtem! Képesek voltak továbbfejleszteni! Katona kussol a sohasem épült kormányzati negyed eltapsolt milliárdjairól! Minap a szocik a meg nem épült boszniai honvédségi projektet nyalogatták körül, hogy micsoda jó üzlet volt, mert az állítás 70 milliója helyett csak 67 milliót tapsoltak el a semmire! Úgyhogy vagy nagyon buták, vagy nagyon pofátlanok! Ámbár, ahol megvalósultak a „tervek” az még nagyobb szívás! Ilyen áron gránitba sem fúrnak metrót! Amennyibe a hídfelújítás kerül, annyiért a Hoover-gát elé komplett völgyhidat felhúztak feleannyi idő alatt! Az új M6 dől, reped, omlik, mállik pedig a pénzt nem sajnálták, csak a belevalókat! A csúcs a Gripen! A fidesz benézte és kilóra megvetette magát, mert ha másként lenne, működne a sok ellentételezésként betelepült svéd cég!. A szocik tovább tupírozták viszont! Légiutántöltésre átterveztették! Akkor, amikor a NATO már szólt, hogy rogyásig van vadászgépekkel. Az ország meg nem igazán utántöltési képességeket igényel elsősorban! Természetesen ekkor is „betelepült” még egy csomó svéd cég ellentételezésül! Katona úr csak egy pillanatig cibálná már le magáról az ájtatos nemzetjavító álarcot! Saját zsebre dolgo

kipcsak | 2011. március 16. | 10:46:37

Moderálási alapelvek- komment törölve -

nonszensz | 2011. március 16. | 10:29:59

ja és mivel ez egy arányszám nem elhanyagolható a 2009-es GDP óriási visszaesése, amely így csökkent bázist okoz eleve!

nonszensz | 2011. március 16. | 10:26:10

polihisztor | 2011. március 16. | 10:12:05

igen és? ezt senki nem vitatta szerintem :)

pedro_amigo | 2011. március 16. | 10:25:49

Moderálási alapelvek- komment törölve -

nonszensz | 2011. március 16. | 10:24:38

polihisztor | 2011. március 16. | 09:32:19

én értem de te meg mellébeszélsz :)

pedro_amigo | 2011. március 16. | 10:24:17

Moderálási alapelvek- komment törölve -

manipul | 2011. március 16. | 10:15:53

Dr. Katona úr magyaráz.
Egyébként nem az államadósság nagysága a döntő, hanem a GDP-hez viszonyított aránya. Az államadósság abszolút értéke mindig emelkedett, de ha a visszafizetést lehetővé tévő GDP jobban nőtt, akkor a kettő aránya csökkent. Az elmúlt 8 évben a fő baj a GDP "növekedéssel" volt, és már a világválság előtt is.
Ime:
http://index.hu/gazdasag/magyar/2010/07/30/nyolc_eve_egy_helyben_toporgunk/

A másik fő baj, hogy a világválság már egy legyengült országot ért (Sólyom) és így a többi ország lehagyott minket. (Éltanulókból sereghajtók lettünk)
"Pozsony megelőzte Bécset...A Budapestet is magában foglaló Közép-Magyarország térség alig mutat fel többet az Európai Unió átlagánál - az átlagot jelentő 100 százalékhoz képest 107-et teljesít -, ezért nem került be az EU legfejlettebb 25 régiójába. Ennél még a bukaresti körzet is fejlettebb a maga 113 százalékos adatával.
http://index.hu/gazdasag/vilag/2011/02/25/pozsony_megelozte_becset/ "

polihisztor | 2011. március 16. | 10:12:05

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Bölcsek köve | 2011. március 16. | 09:53:38

re polihisztor | 2011. március 16. | 09:49:16: úgy "kedves " Bodóné, hogy erkölcs is létezik 1 vitában: aki hazugságkkal, rágalmakkal érvel, majd jobb híján másról beszél, az NEM vitázik, hanem azt csinálja, amit a fidesz a becsületes szakemberekkel!

Bölcsek köve | 2011. március 16. | 09:51:22

a SZAKÉRTELEMRŐL:

" Az a megjegyzése pedig, mely szerint a kisebb államadósság esetén ezt a pénzt munkahelyteremtésre lehetne fordítani az alapfokú közgazdasági ismeretek teljes hiányát tükrözi."

"Ha például a világválság közepette egy kormány az államháztartási kiadásokat drasztikusan visszafogja, olyan társadalmi válságot idéz elő, amely a gazdasági válságból való kilábalást hosszan elnyújtja, ezzel a későbbiekben államháztartási bevételek elmaradását okozza. Nem véletlen, hogy az európai országok 2008–2009-ben szinte kivétel nélkül a növekvő adósságot választották."

"Az államadósság erőltetett ütemű visszafizetésének szinte egyedüli közgazdasági célként történő megjelölése szakmai dilettantizmusra utal"

polihisztor | 2011. március 16. | 09:49:16

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Bölcsek köve | 2011. március 16. | 09:48:36

"Akkor hogy is épülhettek autópályák, hidak, körut és még hosszú lenne a lajstrom, persze úgy, hogy közben csökkent az Államadósság, de nyilván Ön ezt nem érti, ugye??"

SEHOGY!!!!
1, NEM épültek autopályák
2, a pénzt viszont megkapta a Vegyépszer
3, 50%-kal, 3000 milliárddal növelte az államadósságot orbán első uralkodása alatt!

Bölcsek köve | 2011. március 16. | 09:46:11

re autopálya bicnic: MEGÉPÜLTEK az autopályák....viszont a Vegyépszernek adott fideszes 450 milliárdból 1 cm autópályát se adott át buktor

Bölcsek köve | 2011. március 16. | 09:43:58

"A Fidesz valóban csökkentette a hiányt 98és 2002 között"

EZ nem tény, hanem prosztó HAZUGSÁG!
a fidesz 98-02 közt közel 3000 milliárddal, 6-ról 9 ezer milliárdra, 50%-kal növelte az államadósságot...na EZ A VALÓS TÉNY!

tengerimalac | 2011. március 16. | 09:41:18

Hm! Ez a muki is nagyvonalakban kezeli a sajátjai elbaltázásait és árgus, kritikus szemmel tekinti a másik kamuzását! Egy mondattal elintézi az autópálya „biznicet”. És természetesen kiemeli, hogy milyen fontos infrastruktúra és iparfejlesztő ereje van. Ámbár a Merci pont a napokban jelentette be, hogy vasúton akar szállítgatni. (Piaci cég pedig nem két-három nappal a bejelentés előtt tervezi el a dolgait! Az a politikusokat jellemzi!!) Csak azt tudnám, hogy a völgyhid-alagút projekteket miért nem említi! Azt vagy 3 millió emberke finanszírozza még vagy 5-10 évig! Szóval az én bajom, hogy ezek a barmok sorra túlnyújtóztak a takarón, nem kicsit! Nagyon! Amúgy ennek a mostani kormánynak egy pozitívumát látom! Egyelőre nem akarnak semmit nagyban építeni! Bár így maradna! Nagy építkezés nagy lenyúlás! Sok kicsi esetén könnyű a lebukás, mert annyi megbízható fapál-weist-hagyó … nem létezik, hogy van! Ámbár a nyugdíjmegtakarítások elemelése nem semmi! Szóval kamuzik ez a cikkíró és természetesen kamuzik a fidesz is! Csak a naivák és a vallásos hívek látják fehérnek és feketének a dolgaikat! Egyenlőre állnak lassan! Ámbár az az érzésem, hogy a szocik még mindig nagyobb férgek!

Antoine... | 2011. március 16. | 09:38:21

Akkor talán nézzük meg, mennyit nőtt az államadósság az elmúlt 20 évben és mennyit a GDP. Ugye, a mindenkori politikai elit kedvenc szlogenje, hogy "feléljük" a hiteleket (mármint a lakosság), a triplaáras autópályák, az eszméletlen drága metró viszont mind szükségszerű. A milliónként-tízmilliónként elcsöpögő közbeszerzésekről nem is beszélve.
6. "Nem a hiány és az államadósság csökkentése a fő cél önmagában, hanem a jólétben élő és igazságos társadalom megteremtése." A mondat második fele egy szlogen, tehát üres frázis, az első felét pedig idáig még nem sikerült beláttatni. Legalábbis statisztikai alapon semmiképpen sem.

Antoine... | 2011. március 16. | 09:38:03

Hát, nem tudom, én nem vagyok közgazdász, de:
1. Az az 560 km autópálya mennyibe is került? 800 km vagy 1000 km árába? Esetleg még többe?
2. "Azaz a piacok jobban bíztak a szocialista kormányok következetességében, mint a Fidesz-kormányéban." Vagy inkább a GDP növekedése változott. Ahogy annak lennie kéne, hiszen elvileg ki akarjuk nőni a hiteleket. Felteszem, Orbán 6.9%-a a kormányzása elején volt, a 4 meg a végefelé. Szóval, a 3,9 -4,7% szerintem nem túl jó szám.
3."Ebből 4 százalékot tesz ki az IMF-től felvett hitel fel nem használt része, amelyet az előző kormány betétként a MNB-nél helyezett el és jelenleg is ott van." Most akkor ez jó hír? Azaz, az MNB kitermeli a hitelkamatot? Minimum. Vagy inkább az a helyzet, hogy ez egy veszteséges buli, mert a hitelkamatnál magasabb hozamot akkor tudna elérni, ha egy még nálunk is ramatyabb helyre hitelezné tovább, ahol nyilván hajlandóak lennének megfizetni a még a mi kölcsönünknél is magasabb kamatszintet. De nem ezt teszi, hanem ha nem váltja forintra, akkor vesz rajta valami tuti nyugati papírt - aminek persze, jóval kisebb a hozama, mint a ketyegő hitelnek.
4. "Ennél nagyobb megtakarítás érhető el az erősebb forinttal," Feltéve, hogy pl. az export-volumen nem csökken az erősebb forint miatt, ugyebár.
5. "A felzárkózó országok számára az infrastrukturális elmaradottság felszámolása a gazdaság növekedését ösztönző tényező."
Akkor talán nézzük meg, mennyit nőtt az államadósság az elmúlt 20 évben és mennyit a GDP. Ugye, a m

polihisztor | 2011. március 16. | 09:32:19

Moderálási alapelvek- komment törölve -

nonszensz | 2011. március 16. | 09:15:47

polihisztor | 2011. március 16. | 09:06:58

óóó nahát, akkor a fideszes államadósságnövelésért is ugye? :) tehát nem szabadott volna a lakástámogatást erőltetni ugye? :) vagy az jófajta adósság neked, de a többi nem? :DD
egyébként biztos, hogy csurrant-cseppent akkor is, legutóbb is, de még nagyobb gond: most is!

amergin | 2011. március 16. | 09:11:53

Nem is mer hozzászólni Aripeit! - vagy éppen most néz utána a megfelelő infóknak a Fidesz adatbázisában! - irigylem a gyereket, valószínűleg tényleg kap ezért pénzt, nem kell úgy szenvednie az álláskereséssel, mint nekem. Valószínűleg az elvtársai be is rakják valami jól fizető állásba, ha úgy kívánná a szükség.

nonszensz | 2011. március 16. | 09:07:17

fujj száraz tények, erre most nehéz kidolgozni valami frappáns papagájdumát, meglátszik kussolnak a központból :D

polihisztor | 2011. március 16. | 09:06:58

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Makk Marci | 2011. március 16. | 08:32:39

Gratulálok a cikkhez! Köszönöm!

KannibálTatárÚr | 2011. március 16. | 08:29:50

Moderálási alapelvek- komment törölve -

szederkényi | 2011. március 16. | 08:25:23

Csak azért nem gratulálok Katona Tamásnak a cikkéhez, mert most is a tőle megszokott racionalítással, roppant magas szinten és mégis közérthetően vezette le az államadósság szerkezetét. Ezek tények, kár lenne politikai hevülettel kiragadni belőle azt, ami nemkem tetszik s gyalázkodni azért, amiről más a véleményem. Fekete János , az én szememben mindmáig a legmarkánsabb és a világban legelismertebb bankárunk mondta egyszer : az eladósodottságot nem szabad 60 % alá vinni, akörül kell menedzselni. Ugyanis ezen a szinten kézben tarthatók a folyamatok, ugyan akkor üzenet is a környező világnbak,hogy ide érdemes befektetni, biztonsággal lehet hitelt kihelyezni. Jó lenne, ha érdemi dolgokról, munkahelyteremtésről, GDP növekedésről folyna a közbeszéd és a kormányzati munka.

Szamok Embere | 2011. március 16. | 07:58:10

De kivette a pipát a kávéból! Igaz, hogy sós kézzel, de legalább valami jót is csinált.

Rá Dios | 2011. március 16. | 07:40:25

Új rendszer épül! Már megint?
Amikor Tuskó Hopkins elorozta a hajószakács helyét, persze rájött, hogy még receptből sem tudja megfőzni a bevett névvel illethető, felismerhető étket. Beledobált hát mindenfélét a fazékba, mondván, új fogás készül. Nagy verés lett a vége. Igaz, a legénység aznap éhen maradt.

gorkij | 2011. március 16. | 07:23:37

Érdemes felidézni azt is, hogy a Fidesz hogyan viszonyult az adóssághoz még ellenzéki korában. Ellenezte, és a "zemberekre" való hivatkozással támadta azt, hogy a szocialista kormány visszafogta a költségvetésből nyújtott kamattámogatásokat, és csak egy jövedelmi korlát alatt (tehát csak a ténylegesen rászorultaknak!!!) engedte adókedvezmény igénybevételét. A Fidesz 14. havi nyugdíjat is ígért, amikor a közgazdászok már jelezték: a 13. havi nyugdíj kifizetése is problematikus. A Fidesz megakadályozta a nagy elosztó rendszerek átalakítását, amellyel ezeket közelebb lehetett volna vinni az egyensúlyhoz és az önszabályozó állapothoz. A Fidesz ellenezte a nyugdíjkorhatár emelését, amely csökkentheti a tb-nyugdíj kifizetéséhez szükséges költségvetési összeget. És a sort lehet folytatni: a Fidesz mindent elkövetett, hogy megakadályozza a szocialista kormányok egyensúlyi és adósságcsökkentő lépéseit, - tudatosan készülve arra, hogy kormányon majd minden bajt a szocialisták nyakába varr. Parlamenti ellenzékként a "minél rosszabb, annál jobb" politikáját követte. Valójában nem a kormány ellenzéke volt, hanem a racionalitásé. És ebben a tekintetben a Fidesz politikája folytonosságot mutat.

Bölcsek köve | 2011. március 16. | 00:53:15

"Az államadósság erőltetett ütemű visszafizetésének szinte egyedüli közgazdasági célként történő megjelölése szakmai dilettantizmusra utal,"

"egyetlen előnye, hogy a többéves sejtetés után világossá tette a Fidesz által megvalósítani tervezett társadalomképet, amely ugyanakkor elborzasztó: nem egy civilizált európai demokrácia, hanem a fejlődés főirányából tudatosan kimaradó, a nemzetközi együttműködésnek hátat fordító, szinte csak a magasabb jövedelmű rétegeket szolgáló államkapitalista formáció víziója."

HIRDETÉS

Marabu rajza

A kormányfő állítása szerint az első Fidesz-kormány időszakában 62 százalékról 53 százalékra csökkent az államadósság. Ez a megállapítás pontatlan. 1998-ban 60 százalék volt aGDP-arányos államadósság,míg az 53 százalékot 2001-ben mérte a statisztika. Ez azért fontos, mert az Orbán–Torgyánkormány az államháztartáson kívül kezelte az kiadások egy részét, a Magyar Fejlesztési Bank gyakorlatilag a kormány házi pénztáraként működött, ott számoltak el jelentős kiadási tételeket, megsértve az államháztartási törvény már akkor is hatályos átláthatósági követelményeit. A gazdasági információs rendszer torz működését nehezményezték is az Európai Unió szervei, de a nemzetközi szabályok betartását már akkor sem tekintette magára nézve irányadónak a Fidesz-kormány. Így 2002-ben a kormányváltás után konszolidálni kellett a hiányszámokat, azaz az államadósság 56 százalékra nőtt.

Tehát a miniszterelnök állítása, mely szerint az előző két ciklusban a GDP-arányos államadósság 53 százalékról 80 százalékra nőtt nem felel meg a valóságnak. A ciklus elején 56 százalék volt az adósság, és a 2010. végi 80 százalékos adósságban már szerepe van a kormányváltás után bekövetkezett árfolyammozgásnak, amely jelentősen növelte a 43 százalékban devizában fennálló államadósság forintban kifejezett értékét. A ciklus végi adósságállomány GDP-arányosan 78 százalékot tett ki. Ez az érték megegyezik az Európai Unió tagországainak átlagos adósságállományával. Az államadósság tehát a GDP 22 száz alékával nőtt. Ebből 4 száz alékot tesz ki az IMF-től felvett hitel fel nem használt része, amelyet az előző kormány betétként a MNB-nél helyezett el és jelenleg is ott van. A bruttó hazai termék 12 száz alékával megegyező értéket képvisel az a magánnyugdíjpénztári vagyon, amely még egyelőre szintén megvan. Az államadósság nyugdíjreform következtében végbement növekedését az előző kormányok – helyesen – tudatosan vállalták, mert ez szolgálta, illetve szolgálhatta volna a nyugdíjrendszer hosszú távú fenntarthatóságát. A nyugdíjrendszer szétzilálása már néhány év múlva óriási terhet ró az akkori kormányra és az egész társadalomra.

A fennmaradó 6 százalékból 4 százalékot tesz ki az a kiadási kötelezettség, amely az Orbán–Torgyán-kormány 2001-ben és 2002 januárjában bevezetett lakástámogatási rendszerének köszönhető. Ez amagasabb jövedelmű családokat segítette a jelentős részben befektetési célú lakásvásárláshoz, illetve építéshez adott támogatással.

HIRDETÉS

Az államadósság növekedésénél figyelembe kell venni a kiadások jellegét. 2002 óta rendkívül sok fejlesztés gyarapította az országot. Megépült 560 km autópálya, amely nélkül nem épülne például Kecskeméten a Mercedes gyára.

Az államadósság megítélésénél a gazdasági világválságról sem szabad megfeledkezni. 2008-ban és 2009-ben az Európai Unió tagországaiban jelentősen nőtt az államadósság és magas lett az államháztartási hiány. E két évben 14 tagországban két számjegyű volt a GDP-arányos államadósság növekménye. A magyar adósságnövekmény e két évben elérte a GDP 12,3 százalékát, ekkor nőtt meg jelentősen az államadósság, de ez az emelkedés a mediánértéket jelenti az Európai Unióban. A 2009. évi államháztartási hiányunk a tagországok között az egyik legkisebb.

A kormány napirenden tartja az adósságszolgálat terheit. A miniszterelnök hatalmas számokat emleget. Ezek azonban nem valósak. Az adósságszolgálat adott évben a kamatfizetés és a törlesztés összege. Amiket a miniszterelnök, mint jó nagy számokat emleget, nem mások, mint az államadóság lejárati szerkezete éves bontásban. A kamatfizetési kötelezettségünk évente ezermilliárd forint körül van, a GDP mintegy 4 százaléka. A kamat mértéke függ a kormány, a gazdaságpolitika hitelességétől. Jellemző, hogy az első Orbán-kormány időszakában 4 százalék és 6,9 százalék között volt az egyes években a kamatteher. A 2002 óta eltelt 8 év alatt pedig 3,9 százalék és 4,4 százalék között. Csak a világválság körülményei közepette 2009-ben volt ennél magasabb, de akkor is csak 4,7 százalék. Azaz a piacok jobban bíztak a szocialista kormányok következetességében, mint a Fidesz-kormányéban. Az elmúlt hónapok ezt az érzetet még erősítették is, ami növelheti az ország gazdasági nehézségeit. A törlesztés gyökeresen más, mint a lakossági hiteleknél. Az államadósság finanszírozása részben és jellemzően középlejáratú hitelekkel történik, részben olyan állampapírok kibocsátásával, amelyek nagyrészt rövid lejáratúak. A lakosság számára kibocsátott kincstárjegyek tipikusan éven belüli lejáratúak. Az összes forintadósság átlagos lejárati ideje 2,5 év. Ezért ezeket a hiteleket az állam rendszeresen megújítja. Ebben az évben például az Államadósság Kezelő Központ a nettó finanszírozási igényt előzetesen 860 milliárd forintban határozta meg, az ez évben lejáró adósság törlesztése ugyanakkor 4017 milliárd forint; az éven belül lejáró adósság többszöri megújítását is figyelembe véve a bruttó kibocsátás eléri az 5765 milliárd forintot. Tehát az Államadósság Kezelő Központ ebben az évben ilyen összegben bocsát ki állampapírt, illetve vesz fel forintban, illetve devizában hiteleket.

Ehhez képest nehezen értelmezhető a miniszterelnök kijelentése arról, hogy az idei adósságszolgálat 2429 milliárd forint. Az a megjegyzése pedig, mely szerint a kisebb államadósság esetén ezt a pénzt munkahelyteremtésre lehetne fordítani az alapfokú közgazdasági ismeretek teljes hiányát tükrözi. Ami valójában megtakarítható lenne, ha például a GDP-arányos államadósság 10 százalékponttal csökkenne az a kamatteher különbsége, amely mintegy 130 milliárd forint. Ennél nagyobb megtakarítás érhető el az erősebb forinttal, hiszen az államadósság 43 százaléka devizában denominált. A múlt évben – a fentebb kifejtetteknek megfelelően – az adósság pusztán a forint árfolyamának gyengülése következtében is jelentősen megnőtt.

Az adósság megítélésénél az a fontos, hogy az adós mennyire fizetőképes, mire használja a felvett hitelt. Ha például a világválság közepette egy kormány az államháztartási kiadásokat drasztikusan visszafogja, olyan társadalmi válságot idéz elő, amely a gazdasági válságból való kilábalást hosszan elnyújtja, ezzel a későbbiekben államháztartási bevételek elmaradását okozza. Nem véletlen, hogy az európai országok 2008–2009-ben szinte kivétel nélkül a növekvő adósságot választották. Az államháztartási hiány értékelésénél vizsgálni kell, mennyiben tulajdonítható ez a folyó kiadások, illetve a fejlesztések bevételeket meghaladó szintjének. A felzárkózó országok számára az infrastrukturális elmaradottság felszámolása a gazdaság növekedését ösztönző tényező. A fejlesztések mellett a túlzott társadalmi különbségek, az esélyegyenlőtlenség mérséklése is az államháztartási kiadások méltányolható prioritása.

Ha a nemzetgazdaság megfelelően fejlődik, olyan többletet hoz létre, amely növeli az államháztartás mozgásterét. Nem a hiány és az államadósság csökkentése a fő cél önmagában, hanem a jólétben élő és igazságos társadalom megteremtése. Ezért szükséges a hatékony államháztartás működtetése, amelyet a Bajnai-kormány megvalósított az elfogadható szintű hiánnyal, ami a gazdasági növekedéssel párhuzamosan megindítja az államadósság csökkenését.

Az államadósság erőltetett ütemű visszafizetésének szinte egyedüli közgazdasági célként történő megjelölése szakmai dilettantizmusra utal, melynek káros következményei lehetnek. Az elnagyolt, minden konkrétságot nélkülöző kormányzati program eddig megismert elemei nagyrészt megvalósíthatatlanok, részleges végrehajtásuk is visszafogja a gazdasági növekedést, elviselhetetlen terheket ró a társadalom nehéz helyzetű csoportjaira és tovább erodálja a társadalmi kohéziót. A most ismertetett programvázlat egyetlen előnye, hogy a többéves sejtetés után világossá tette a Fidesz által megvalósítani tervezett társadalomképet, amely ugyanakkor elborzasztó: nem egy civilizált európai demokrácia, hanem a fejlődés főirányából tudatosan kimaradó, a nemzetközi együttműködésnek hátat fordító, szinte csak a magasabb jövedelmű rétegeket szolgáló államkapitalista formáció víziója.

A szerző közgazdász, egyetemi tanár

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    116 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS