Alkalmassági teszt több ciklusra

A Mozgó Világ januári számában Majtényi László azt állítja: nagy baj, hogy az MSZP két választást is megnyert egymás után, „ugyanis készületlen egy magyar párt arra, hogy ilyen sokáig, nyolc évig hatalmon legyen”. Ez fölöttébb érdekes és politológiai kommentárt igénylő megállapítás, már csak azért is, mert egy demokratikus rendszerben általában elég komoly összefüggés van a gazdasági teljesítőképesség és a kormányzati ciklusok hosszúsága között. Mindezzel nem azt állítom, hogy a több ciklus garantáltan jó eredményekhez, a négyéves ciklus pedig automatikusan eredménytelenséghez vezet, ám azt igen, hogy valamifajta kapcsolat mégiscsak létezik a gazdasági (társadalmi) versenyképesség növekedése és a kormányzati ciklusok hossza között.

Azaz az alapkérdés: sok-e a nyolc év a kormányzásra és készületlenek-e erre a magyar pártok?

Ma már egyértelműen megállapíthatjuk: a magyar rendszerváltás utáni pártverseny – a kormányváltások dinamikáját illetően – egyáltalán nem követte a nyugati mintákat. Az 1945 és 1990 közötti nyugat-európai demokráciák (úgy általában) mintát jelentettek a rendszerváltók számára, de a pártverseny és a váltógazdaság nem. A nyugati demokráciák működéséből is inkább a jólét fogalmára esett a hangsúly, s nem véletlen, hogy a demokratikus rendszerbe (nem utolsósorban a pártokba) vetett bizalom akkor kezdett (s eléggé korán) erodálódni, amikor kiderült, hogy ha valamit, hát akkor éppen a nyugati jólétet nem sikerül majd biztosítani a rendszerváltás utáni kormányoknak.

De hogyan is nézett ki Nyugat-Európában a pártverseny és a váltógazdálkodás?

Az első fontos körülmény, hogy ott gazdasági és társadalmi vívmányok sokasága legitimálta a pártokat 1945 után, s ennek keretét az ún. „jóléti konszenzus” (a közszolgáltatások államosítása, az állam újraelosztó szerepe és az állampolgári jogok mind szélesebb rétegekre való kiterjesztése) adta. Ez a jóléti konszenzus olyan erős paradigmát jelentett, amellyel szemben egy alternatív paradigmának egyszerűen nem volt elegendő vonzereje a választók számára. Ezt az állítást alátámasztja, hogy a jóléti rendszer működőképességében nagyon sokáig nem csupán a nyugati baloldal, de a jobboldal is hitt, azaz – röviden szólva – mindenki állambarát volt.

A 40-es évek végétől a 70-es évek közepéig tart ez a korszak, amelynek során például a brit baloldal több ciklust képes végigkormányozni, s a jobboldalnak nincs megfelelő ellenstratégiája vele szemben. A „neokonzervatív forradalom” majd csak a 70-es évek második felében következik be, elsöpörvén a jóléti konszenzust, kialakítva a többciklusú jobboldali kormányzás feltételeit. A legismertebb két példa a brit Konzervatív Párt 18 éves uralma (1979–1997), illetve a német Kereszténydemokrata Párt három egymást követő ciklusa (1983–1997). Ha a választók többsége tartósan nem rokonszenvezett volna ezekkel a pártokkal és kormányokkal, biztosan leváltják őket. De valamiért nem tették. Az 1945–1990 közötti periódusban – ellentétben a rendszerváltás utáni kelet-közép-európai kormányváltási dinamikával – a négyéves váltások a ritkák, s szinte hagyománnyá válik, hogy a kormányoknak hosszabb a „kifutási idejük”. (A nagy európai kormányfők és kancellárok egyike sem csupán egy ciklus erejéig töltötte be pozícióját.)

Mindezekkel a nyugati trendekkel ellentétben 1990 után nálunk természetes működési móddá a négyévenkénti váltógazdálkodás lett. Ennek oka nem az ellenzéki pártok fergeteges teljesítményében, hanem abban keresendő, hogy a kormányoknak nem volt elegendő erejük a jólétváró társadalmi közhangulat pacifikálására és a többnyire proteszt választói attitűdök leszerelésére. Keveseknek szúrt szemet, pedig fontos: a rendszerváltók a rendszerváltást csak alkotmányjogilag bástyázták kellőképpen körül (a 89-es „új” alkotmánnyal, a paktummal és egyéb járulékos megállapodásokkal), ám látószögükből kimaradt például az átmenetnek a pártrendszer szintjén történő megtervezése, mondjuk – hasonlóan az 1945 utáni Ausztriához – egy hosszabb időtávon keresztül működő nagykoalíció felállítása. Ennek híján egy „szabad versenyes” váltógazdálkodás, mondhatni egy „váltóláz” jött létre, amelyet először 2006-ban sikerült megtörni, hogy abból aztán – ellencsapásként – a Fidesz mostani centrális erőtere jöjjön létre.

De igazságtalanok se legyünk, ne gondoljuk korszerűtlennek se a 4 évenkénti váltógazdálkodást. Sőt a rendszerváltók fejében nyilván a túl hosszú kormányzás lett volna a korszerűtlen – ismerve a hazai előzményeket. 1867 és 1945 között lényegében a magyar kormányok vetélytárs nélkül kormányoztak, miközben az ellenzék sansza legfeljebb az volt (ez jó néhányszor megtörtént), hogy integrálódik a kormánypártba. Ha ezt nem akarta, akkor – Bibó szavával – „túlfeszített lényeglátóvá” vált, mindenféle légvárakat kezdett építeni és erkölcsi etalonná növesztette fel magát. 1948 után azonban már ezek a „kiskapuk” sem maradtak, s évtizedekre létrejött az egypártrendszer.

A rendszerváltás után úgy tűnt, egyszer s mindenkorra elbúcsúzunk a nagy hegemonisztikus (egy)párttól – ez akkor a demokratikus pluralizmus csúcsértékének számított. Senkinek soha ne legyen esélye többé a hatalom hosszú távra történő kisajátítására, mert hát a túl hosszú hatalom nálunk előidézi a hegemonisztikus (rosszabb esetben a tényleges) egypártrendszert. Az MSZP 1994-es visszatérése inkább a szocializmus iránti nosztalgia szempontjából, semmint egy történelmi trend visszatérése okán izgatta a közvéleményt, holott az utóbbi sokkal fontosabb és mélyebb tendencia. Hiszen ha nincs 1994, talán a Fidesz pártfejlődése is egészen más irányban, nem egy hatalmas gyűjtőpárt felépítése irányában folytatódik. Mindenesetre már 1994-ben is felrémlett a centrális erőtér, hogy aztán 2010-re valóra váljék, egy időre szándéka szerint felfüggesztve a négyévenkénti váltógazdálkodás szép, de – valljuk be – nem túlságosan eredményes – hagyományát.

Merthogy a nyugati demokráciákban a többciklusú kormányzás értelmét az eredményesség és a hatékonyság adja. Egyfelől a hosszabb kormányzati periódusok bebizonyítják a közönség számára a kormányzati kompetenciát, másfelől lehetőséget adnak az ellenzéknek a távlatos és szisztematikus építkezésre. Nálunk viszont – nem lévén hosszabb távú kormányzás – a „négyéves” kormányok csak alkotmányjogi értelemben stabilizáltak, de képtelenek voltak gazdasági és társadalmi stabilizálásra. Ezenközben a mindenkori ellenzéki pártoknak állandóan résen kellett lenniük, s hatalmi vágyakozásuk mellett a háttérbe szorult belső önmegújítási mechanizmusuk kifejlesztése.

Ilyen – a nyugatiaktól eltérő – előzmények után talán jogos Majtényi László felvetése, miszerint a magyar pártok készületlenek arra, hogy egy ciklusnál többet kormányozzanak. De mi a helyzet a Fidesszel? Ugyanúgy jár, mint elődei? Négy év alatt felmorzsolódik? Vagy a Fidesz lesz az első párt, amely két-három nyugodt ciklussal megalapoz egy újfajta hazai váltógazdálkodást?

A kormányzati ciklusok „meghosszabbítása” teljesen független attól a kérdéstől, hogy szeretjük-e a Fideszt. Egyszerűen a demokratikus rendszerek teljesítőképessége – épp az említett nyugati minták alapján – jobban kibontakozik, ha a kormányok nem négyévenként cserélgetik egymást. Azaz: bármennyire is nehéz, de mégiscsak meg kell tanulni több cikluson keresztül kormányozni. Ez egy olyan országban, ahol a felek nem ehhez szoktak és nem ezt tanulták, roppant nehéz. Ám azt is látnunk kell, hogy ebben a folyamatban a kezdőlépést nem a Fidesz, hanem az MSZP tehette meg, amikor 2006-ban Gyurcsány Ferenc egyfolytában másodszor is győzelemre vitte az egyébként belülről nem megújult baloldali pártot.

Reálisan nézve Gyurcsány győzelmemögött az a megfontolás állott, hogyMagyarország nem folytathatja tovább a 90-es években megszokott váltógazdálkodást, mert a négyévenkénti cserék lenullázzák az országot. Négyévente ugyanis addig „éri meg” kormányt váltani, amíg van elegendő proteszt potenciál a kormányon még nem járt pártok közönségében. Ez a Fidesz 1998-as első kormányra kerülésével nagyjából ki is merült, hiszen a közönség ekkor az utolsó, az addig csak ellenzékben lévő pártot is kipróbálhatta kormányzati szerepben. A demokratikus rendszer első 10-12 évében a választók hittek abban, hogy az aktuális kormányok gyors leváltása valami jobbat hozhat a fennállónál. Ez a hit a 2000-es évek közepére rendkívüli mértékben megkopott, ráadásul az őszödi beszéd rögvest eltántorította azokat a szavazókat is, akik esetleg el tudták volna képzelni a többciklusú kormányzásokat. Gyurcsány beszédével nem az a baj, mint sokan mondták, hogy ti. „hazugságbeszéd”, hanem az, hogy a többciklusú kormányzás kialakulása felé aknákat fektetett le, mert azt sugallta, hogy íme, itt egy párt, amely ugyan másodszorra is mandátumot kapott, de ezt csak különféle praktikák segítségével tudta elérni. Azaz: dupla ciklus, dupla nyomorúság. S ezt a jövőben minden módon el kell kerülni. Nem véletlen, hogy a Fidesz akkor vált igazán éles ellenfelévé a baloldalnak, amikor az megnyerte második ciklusát.

S itt a magyarázata a Fidesszel szembeni ellenérzéseknek is. A Fidesz ugyan csak néhány hónapja van kormányon, de megítélésé ben egy másik időtáv, a Kötcsén meghirdetett s két évtizedre tervezett centrális erőtér játssza a főszerepet. A Fidesz természetesen semmi rendkívülit nem mond akkor, amikor saját működését nem 4 évesre tervezi. Ahogy Gyurcsánynál, a kiindulópont itt is helyes. Ehhez azonban kapcsolódik egy második fontos körülmény. Ha igaz a fentebbi leírás (hogy ti. az 1990 előtti nyugati demokráciákban a hosszú ciklusok nagy gazdasági paradigmákhoz kötődtek), akkor fölvethető az a kérdés, hogy a Fidesz hosszabb távra tervezett kormányzása vajon milyen paradigmához kötődik. A „neoliberalizmust” elutasítja a Fidesz, de sem a világban, sem itthon nem látunk kirajzolódni olyan új gazdaságpolitikai irányvonalat, amely ezt felváltaná. S itt érhető tetten a Fidesz kormányzásának belső ellentmondása: működése nem egy új gazdaságpolitikai trendet, hanem csak a régi kritikáját fejezi ki anélkül, hogy meg tudná mondani, pontosan mit is akar.

Egyúttal ez a Fidesz-kormányzás legnagyobb kockázata is. Hiszen a Fidesz több ciklusra akar kormányozni, de ehhez – hogy úgy mondjam – csak a „belső erőforrásai” (a társadalom többségének elégedetlensége a bal-liberális kormányzással szemben) vannak meg. Messze nem elegendő azonban a „külső erőforrások” köre, ha tetszik: a nemzetközi elfogadottság. A korábbi nyugat-európai példákban a hosszú ciklusokat olyan kormányok vitték végig, amelyek „belesimultak” az éppen aktuális nyugat-európai trendekbe. Amikor a jóléti konszenzus időszaka tartott, akkor a kormányok egy jóléti gazdaságpolitikára kaptak mandátumot, amikor a neokonzervatív fordulat következett be, akkor az állam és a jóléti szolgáltatások leépítését végezték el. Ennél most lényegesen bonyolultabb a helyzet, hiszen ilyen világos tendenciák ezúttal egyáltalán nem rajzolódnak ki.

Azaz – visszatérve Majtényi Lászlóra – a kérdés most az, mi a jobb: ha 2014-ben megint változás következik, s jön egy újabb csere, vagy ha a Fidesz szándékai győzedelmeskednek, és újabb ciklusra rendezkedik be? A dráma az, hogy a jelenlegi ellenzék egyelőre egy ciklusra is készületlen...

A szerző politológus, MTA Politikatudományi Intézet

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.