Hibás vonalvezetés
Hogy mennyire így van, elég, ha emlékeztetek arra a vitára, ami a Népszabadságban is heteken át folyt még a metróépítés megkezdése előtt. A szakemberek elsősorban a vonalvezetést kifogásolták: a nyomvonal egyharmada párhuzamosan fut a 2-es metróval. A Kálvin téri állomás rövid villamosmegállónyi távolságban van az Astroriától. Az eredeti tervekben Baross tér, Mátyás tér, Ferenc körút, Boráros tér, Egyetemváros stb. állomások szerepeltek. (A 6-os és a 4-es villamos lejáróját a Petőfi híd budai hídfőnél úgy tervezték és építették, hogy majd abból nyílik a metrólejárat.) Az éles szakmai vita ellenére egy végzetesen hibás vonalvezetést valósítanak meg. A Gellért téri állomás forgalma (szállóvendégek?) töredéke lesz annak, ami a Boráros téren és az Egyetemvárosnál lett volna. Gondoljunk csak a HÉV végállomására, vagy a két nagy egyetem sok-sok ezer hallgatójára!
Érdekes volna megkérdezni: miért nem hosszabbítják meg az 1-es villamos vonalát a Kelenföldi pályaudvarig? A metrólobby attól fél, hogy kiderül, az ott jelentkező utazási igényeket a 4-es metró nélkül is ki lehet elégíteni. Lehet, hogy az őrmezőiekre számítanak, akik 10-15 perc gyaloglással érik el a lejáratot? Vagy arra a néhány száz autósra, akik a parkolóban hagyják kocsijukat? Talán az segíthetne, ha az összes Dél-Budáról érkező autóbusz végállomását ide helyeznék át, közel a lejáróhoz.
Lévai Zoltán Budapest