Cifra helyzetek
Ám sok furcsa helyzet is előállhat. Aki külföldön él, területi képviselőre nem szavazhat, mert azt csak a lakhelye szerinti jelöltre tehetné. Marad a pártlistás szavazat, tehát más elbírálás alá esnek a magyar állampolgárok aszerint, hogy a határon belül vagy kívül élnek.
Még cifrább a helyzet amiatt, hogy minden magyar állampolgár választó és választható is, tehát külföldön élő honfitársaink országgyűlési képviselőnek is jelöltethetik magukat. Egyéni választókörben nem indulhatnak, de pártlistán bekerülhetnek a parlamentbe (újabb eltérés a jogok között). Ha viszont egy külföldön élő magyar állampolgár a magyar Országgyűlés tagjává válik, nem zárja ki, hogy saját országában is bekerül a parlamentbe, így egyszerre két országban lesz képviselő. Egy képviselő országgyűlési bizottság tagja vagy akár annak elnöke is lehet. Nem sérti-e nemzeti érdekeinket, ha valaki egyszerre két országban is hozzájuthat bizalmas információkhoz?
Még érdekesebb lenne egy olyan személy esete, aki egyidejűleg tagja például Magyarország és Románia vagy Magyarország és Szlovákia nemzetbiztonsági bizottságának. Sőt, elvileg egy hazánk területén kívül élő, kettős állampolgárságú képviselő az Országgyűlés elnöke vagy alelnöke is lehet, akár mindkét országban is.
Előállhat még sok különös helyzet. Bár tekinthetők ezek fikcióknak, de a valóságban is bekövetkezhetnek képtelen szituációk, hacsak ki nem zárják törvény útján ezek lehetőségét. Mivel a választójog megadása esetén sem biztosítható egyenlő jog a Magyarországon és az annak területén kívül élő kettős állampolgársággal rendelkezőknek, egyértelmű megoldást az hoz, ha választójogot csak a hazánkban élő magyar állampolgárok kapnak.
Faragó György Budapest