A média kivégzése
Annál meglepőbb a fordulat, amit az első Orbán-kormány működésében tapasztalhattunk. Ahogy Tölgyessy Péter írta: „A Fidesz energiáinak nagy részét politikai riválisai médiahátországának, gazdasági erejének megtörésére és saját klientúrájának építésére fordította”.
A Fidesz médiabirodalom- és klientúraépítése – egyes nagytőkések segítségével – 2002 után folytatódott. Ma már látható, hogy választási győzelmét is javarészt ennek a médiabirodalomnak a közreműködésével, sokszor a médiatörvény és etikai kódex figyelmen kívül hagyásával, a lakosság félrevezetésével tudta elérni. Ennek legjellemzőbb példája Gyurcsány Ferenc miniszterelnök őszödi beszédének manipulált közreadása, ami aztán a Fidesz kampányának egyik fő momentuma lett.
Érdemes felidézni a közreadás harmadik évfordulóján – 2009. szeptember 17-én – Zsolt Péter médiaszociológus Népszavának adott nyilatkozatát: „…ha a Magyar Rádió munkatársai jól kommunikálják a helyzetet, a magyar társadalom kevésbé radikalizálódott volna... etikai szabály, hogy egy összeállításban azt kell visszaadni, amit az illető szólásában kifejezésre akart juttatni. Ha egy újságíró ismerte az őszödi beszéd teljes szövegét és azt gondolta, hogy az a beszéd lényege, hogy »hazudtunk reggel, éjjel meg este«, akkor ugyan etikai vétség nem állapítható meg, (?) ám mindenképpen szerencsétlenül járt el... elképzelhető az is, hogy... szándékosan manipulált”.
Az Újságírói etikai kódex szerint: „Kimeríti az etikai vétség fogalmát, aki… –más szellemi termékét eltorzítva idézi, a torzítást valóságosnak tüntetve fel; – a szerző beleegyezése nélkül közli alkotását, vagy megváltoztatja annak tartalmi elemét, illetve egyetértése nélkül azt méltatlan környezetbe helyezi”. Továbbá „... az újságíró köteles mérlegelni, hogy a feltárt tények nyilvánosságra hozatala veszélyezteti-e mások életét, sérti-e személyiségi jogait, jogos érdekeit”.
Almási József Tatabánya