Harry kontra János

Reggel a zuhany alatt megpróbáltam számba venni, számomra mi a nemzeti műveltség. Nem mondom, álmos lehettem egy kissé, mert elsőre a Mézga család jutott eszembe.

Aztán A tizennégykarátos autó, meg a Szomorú vasárnap, de ezen a ponton elrestelltem magam, elvégre kidobhatta volna az elmém a Szózatot, Munkácsy trilógiáját vagy épp a János vitézt is akár.

Innen nézve tehát érteni vélem az oktatási államtitkár aggodalmát, aki szerint „felborult a nemzeti műveltség, Harry Potter lassan kiszorítja János vitézt”. Ha feltételezzük, hogy a nemzeti műveltségnek van egy kívánatos, objektív erősorrendje, akkor annak valóban lehetnek olyan fundamentumai, amelyek magyarsági szempontból kötelezőek. Mondjuk a Toldi, Az ember tragédiája, Kodálytól a Székelyfonó vagy Brahmstól a Magyar táncok.

Aligha van ma meglett felnőtt ember a hazában, aki ezt zsigerileg ne érezné, hiszen mindnyájan így nőttünk fel, ezt tanultuk az iskolában: ezt hívták tananyagnak. Más kérdés, hogy ahogy a történelem halad, a nemzeti műveltség hangsúlyai sem állandóak. Hogy mást ne mondjak, hol Papp-Váry Elemérné Magyar hiszekegye, hol az interneten manapság „nemzeti zenei különlegességként” árusított Sződd a selymet, elvtárs! tartozik bele.

Régi vita, hogy létezik-e valamilyen műveltségi halmaz, amelytől magyar a magyar. Alighanem mindnyájan úgy érezzük, hogy van ilyen: a Himnusz, a Szózat, a Tavaszi szél vizet áraszt... Itt jön a dilemma, azon a ponton, amit a történelemtanárok Vak Béla-effektusnak hívnak. Hogy igen, egy magyar gyereknek az iskolában meg kell tanítani az Árpád-házi királyokat, mert ez a nemzeti műveltség része. De mi értelme, ha némelyikről semmi mást nem tudunk, mint hogy mikor lépett trónra és mikor halt meg?

Létezik azonban másik megoldás is: ha a kérdést nem a nemzeti, hanem a műveltség felől közelítjük meg. Ha abból indulunk ki, hogy a magyar gyereket az iskolában érdeklődőnek kell nevelni, biztos képességekkel kell felvértezni, és tudatosítani kell benne, hogy a nemzeti múlt, a magyar művészet temérdek, megismerésre méltó értéket rejt magában. Innen nézve viszont álprobléma, hogy Harry Potter vagy János vitéz, Csikócsőr vagy griffmadár. Gyerekek milliói éppen J. K. Rowlingnak hála jöttek rá a világ körül, hogy olvasni jó – és ha ez a felismerés a záloga, hogy végül Petőfit is felüssék, hát igazán nem nagy az ár.

Világos persze, hogy a Harry kontra János vita tétje jóval több, mint a nemzeti műveltség tartalmának meghatározása. Aki erről az alapról akarja újrafogalmazni a Nemzeti Alaptantervet – és Hoffmann Rózsa éppen ezt teszi –, az lényegében teljes hátraarcot ígér. Azt, hogy újra úgy lesz minden, mint régen volt.

Nem az a lényeg, hogy meddig jutunk el, hanem azt is kimondják, hogy mikor mit kell tanulni; a gyerekek, a szülők és a helyszín ismeretére építő, jó esetben rugalmas tanmenet helyett pedig visszatér a mindenre kiterjedő állami gyámkodás. Mindez jól illeszkedik ahhoz a retorikához, amely húsz éve nemzetrontónak bélyegez minden liberális oktatási reformkísérletet. Viszont egy csöppet sem visz közelebb ahhoz, hogy mi visz előbbre minket mindnyájunkat. Minket, magyarokat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.