A tanár mint abszurdum

Galicza János május 12-i írásában (Bukott gyerek: időzített bomba) kiválasztotta az oktatási reform-ellenreform körüli viták (viták? Édes istenem: szándékok és defenzív visszaszólások) szimbolikus kulcselemét. Napjaink iskolai vitái között ma jóformán a leggyakoribb a buktatás körüli változások kérdése. Vagyis hogy a „pedagógustól elragadott” eszköz-e a buktatás tilalma az alsó évfolyamokon? (Megjegyzem, aki így teszi fel a kérdést, az valóban arra gondol, hogy az elégtelen osztályzattal „fenyegetni”, „zsarolni”, büntetni lehet a kevésbé szorgalmas tanulót, megüzenni odahaza, hogy baj van.) Ezzel az érvvel nincs mit vitatkozni.

A pszichológusok hosszú ideje bizonyítják, hogy ez a fajta „negatív megerősítés”, a kudarc stigmája sokkal inkább demotivál, sokkal inkább gátolja a fejlődést.

S nem kívánok most vitázni azokkal sem, akik érvelésében a harmadik mondat után kiderül: a buktatással „szabadulna” a gondot okozó tanulótól – innen egyenes út vezet a Taigetosz hegyéig, a szegregáló indulat dolgozik ebben az érvelésben, gyakran ki is derül: mely gyerekcsoport, társadalmi rétegtől való „megszabadulás” vágya dolgozik.

Az érvelésben újabban inkább egy gyermekérdekű – gyermekérdekűnek látszó – elem jelenik meg: hiszen ártalmas a gyereknek, ha csak évek múltán tudja meg, hogy teljesítménye elégtelen, innen már nincs visszaút, hiszen a kezdeteknél „termelődött” a végzetes deficit.

Vagyis ha időben szólunk a gyereknek, időben tereljük vissza a kezdetekhez, akkor korrigálhatóak a hiányok, a tanuló fejleszthető. (Most ugyancsak nem kívánok foglalkozni azzal, hogy nem bánom ezt az érvelést, de akkor ennek a gondolatnak a konzekvenciája mégiscsak a szöveges értékelés, az útbaigazító, tájékoztató értékelés igenlése, melyből gyerek is, szülő is megtudja, milyen irányban érdemes megkezdeni a felzárkóztató segítést.

Nem, most egyetlen érvre koncentrálok: erre a bizonyosra, hogy „időben visszavezetni”.

Egy kis történeti kitérő. Valamikor az iskolatörténet hajnalán nem osztották tanévre a tanulási folyamatot. A „tábla házában”, az ókori Mezopotámiában vagy a középkori kolostorokban addig tanult a „különböző” korú nebuló, míg el nem sajátította a követelményeket. Hosszabbrövidebb ideig. A szó szoros értelmében „differenciáltan”.

No most a buktatás mellett érvelők a tanévet tekintik a mértékegységnek. Kérdezem: vajon elképzelhetőnek tartják-e, hogy valakit szerdáról keddre „visszabuktatnának”? Vagy márciusról februárra, akár januárra? Ugye mulatságos?

Hát erről van szó!

A buktatást ellenző pedagógiai-oktatáspolitikai törekvés mögött az a felfogás áll, hogy az alsó tagozat valójában egyetlen és egységes hosszú, (naptárilag) többéves tanév, tanulási folyamat.

Ha tehát ezt az elvet elfogadnánk, akkor az egyetlen naptári tanév éppolyan abszurdum, mint a szerdáról keddre szóló ismétlés pedagógiai eljárása, a márciusról februárra érvényes hónapismétlés.

Nem tudom, értik-e?

Ha ezt az elvet elfogadják, és a tanévet magát nem a tanulási folyamat pszichológiailag indokolt mértékegységének tekintik, hanem az iskolaszervezés technológiai kényszerének (ezt a lehetőséget ismerte fel Comenius).

De ennek 400 éve. Nem volt villanyvilágítás, nem volt rádió, televízió, nem volt számítógép. Az iskolák is csak kezdtek épülni.

Nos?

Trencsényi László pedagógus

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.