Négy év után

Négy éve, 2006. április 20-án, éppen egy héttel az országgyűlési választások második fordulója előtt jelent meg közös könyvünk (Kettős kötés, Globális Tudás Alapítvány), amelyben a valutaválsággal fenyegető helyzet megfordításához adtunk érveket és javaslatokat. Javaslatainkat megismételtük cikk formájában is, immár Bokros Lajossal és Bauer Tamással közösen (Utolsó esély, Élet és Irodalom, április 28.).

Négy éve azt hittük, hogy Magyarország választópolgárai versenyre akarnak kelni a környező átalakuló országokkal: a románokkal, a lengyelekkel, a szlovákokkal. Azt hittük, hogy az összeomlással fenyegető valutaválság kényszere és a semmiből az élre tört Szlovákia kihívása megalapozza a magyar politikai elitben a fordulat elhatározásának és végrehajtásának az erejét. Tévedtünk. Az elmúlt négy év és most a parlamenti ciklust lezáró választás egyaránt azt mutatja, hogy a politikai elit és a közvélemény egymásra gyakorolt kölcsönhatása nyomán a közgondolkodás rosszabb pályára került, mint amit 2006-ban érzékeltünk.

Négy éve mindkét írásunkban azt állítottuk, hogy a stabilizációt célzó intézkedéscsomagnak össze kell kapcsolódnia a szerkezeti reformokkal is, mert csak így lehet az újra és újra fenntarthatatlan helyzeteket előidéző, bevésődött magatartásokkal szakítani, a gazdasági növekedést újraindítani. A stabilizáció és a reformok összekapcsolása nemcsak az összeomlás elkerülését lett volna hivatva szolgálni, hanem az euró 2010–11-es bevezetését is.

Úgy láttuk, hogy tíz évvel a Bokros Lajos nevével fémjelzett stabilizáció után hazánk pénzügyi helyzete újra olyan súlyos, hogy azonnali korrekciók nélkül nem kerülhető el a valutaválság, a forint árfolyamának drasztikus megrendülése, sőt a pénzügyi összeomlás sem. Az ikerdeficit: az államháztartás és a fizetési mérleg GDP-arányosan 8 százalékot meghaladó együttes hiánya miatt forintválság, majd gazdasági visszaesés, a megtakarítások elinfl álódása, százezres nagyságrendű munkahelyvesztés fog bekövetkezni.

Igazunk is volt, meg tévedtünk is. Abból indultunk ki, hogy Magyarország csak magára számíthat, sok-sok évi felelőtlen gazdaságpolitika után nincs további külső segítség. Kiderült, hogy van. Minket igazolt viszont az idő mindabban, amit a közép- és hosszú távú tennivalókról írtunk: a felzárkózás lehetetlen alapvető reformok nélkül.

Magyarország nemcsak 2006-ot, de a 2008 őszén kirobbant nemzetközi pénzügyi válságot is tragédia nélkül úszta meg. Az történt, amire nem gondoltunk. Az ország stabilitásában alapvetően érdekeltek: a nagyhatalmak, az általuk irányított nemzetközi szervezetek (Világbank, IMF, EU) és a magyar bankok külföldi anyái –kerül, amibe kerül alapon – korábban soha nem remélt, gigantikus méretű hitelcsomaggal és a magyar bankok tőkepótlásával életmentő infúziót adtak a nagybeteg magyar gazdaságnak. A pár nap alatt megszavazott, hitelbe kapott 20 milliárd euró háromszorannyi, mint az a 6,3 milliárd, amit 1989 és 2007 között a magyar vállalatok privatizációja devizabevétel formájában összesen eredményezett!

Ezt követően az önmagát kéthetente felülbíráló és csak lépésenként, muszájból hátráló Gyurcsány-kormány helyett egy „válságkormányra” volt szükség, mert csak ez a váltás tette hitelességi szempontból, utólag igazolhatóvá a gyors segítségnyújtást. Fontos, hogy értsük: nem a válságkormány politikája állította helyre a forint iránti bizalmat, hanem a forint megvédése érdekében fellépő gazdasági erők kényszerítették ki a kormányváltást!

Utólag érthető, hogy miért tették. A magyar állampapírok jelentős része, vagyis a magyar állam adósságának a fele külföldi nyugdíjalapok, bankok kötvényalapjainak a birtokában van. Az államadósság másik felét közvetlenül, de még inkább közvetett módon – a magyar bankrendszeren keresztül – magyar állampolgárok birtokolják. Sem a külföldi, sem a belföldi befektetők nem voltak abban érdekeltek, hogy forintválság alakuljon ki, s még kevésbé abban, hogy az esetleg elmélyüljön, eszkalálódjon. Tartósan 300 forint feletti eurókurzusnál a külföldi alapkezelőknek gyorsan meg kell szabadulniuk az értékét vesztő portfolióelemektől –részvényektől, kötvényektől –, ami nemhogy megállítaná a zuhanást, hanem csak növeli a bajt.

Hasonló a helyzet minden olyan bankkal, amelyik magyar cég működését, vagy magyar ingatlanvásárló vásárlását finanszírozta kölcsönével. Minél jobban veszít értékéből a forint, annál kisebb a valószínűsége annak, hogy a külföldi bank magyar adósa képes lesz időben és az előre rögzítetteknek megfelelően fizetni, azaz a kölcsön „bukott hitellé” válik, aminek ellensúlyozására céltartalékot kell képezni, vagy biztosítást kell kötni. Vagyis újabb és újabb pénzt kell a már elveszni látszó pénz után dobni. Érdeke volt a magyar felső- és középosztálynak is visszanyomni az euró árfolyamát a 260-280 forintos sávba, hiszen ők – és nem a szegények – vették fel a sok százmilliárd forintnyi devizahitelt. Érthető, hogy ez a privilegizált társadalmi réteg nagyjábanegészében meg is van elégedve a Bajnai–Oszkó kormány teljesítményével, még ha nem is látja a gazdasági növekedés újraindulásának a reményét.

2006 tavaszán mi azt gondoltuk, hogy az államháztartás év végi hiánya a kormány prognózisánál legalább 2-3 százalékponttal lesz nagyobb, vagyis 5-6 százalék helyett 8 százalék körül lesz. Abból indultunk ki, hogy az autópálya-építés költségeit nem lehet – utólag PPP-sítve – „kihajózni”, ami 1-1,5 százalékot jelent, és a választás előtti „terven felüli” kiköltekezés is eléri majd a GDP 1 százalékát. Álmunkban sem gondoltuk, hogy a hiány nemcsak eléri, de intézkedések nélkül még meg is haladta volna a GDP 10 százalékát.

Bár biztosak voltunk a nyugati konjunktúra lanyhulásában, olyan súlyos recessziót nem feltételeztünk, amire hatvan éve nem volt példa. Így a külső körülmények romlása miatt az általunk javasoltnál keményebb és nem csupán 18 hónapig tartó restrikcióra volt szükség. Nem volt elég – mint ahogy javasoltuk – a költségvetési kiadások befagyasztása, az inflációs kiadásnövelési automatizmusok (pl. nyugdíjemelés) megállítása, a költségvetési szerveknél létszámfelvételi tilalom, vagy béremelési stop bevezetése, a tartalékok felhasználásának a megtiltása, a költségvetési beruházási kiadások helyett PPP-beruházások szorgalmazása és szerény mértékű adóemelés. Végül hozzá kellett nyúlni a 13. havi bérhez és nyugdíjhoz, valamint a családi pótlékhoz is, és drasztikus adóemelés is kellett.

A négy év alatt végrehajtott – lényegében folyamatos – megszorító politika ahhoz ugyan elég volt, hogy az államháztartás 10 százalékot meghaladó hiányát 4 százalék körüli szintre mérsékelje, de ahhoz éppen a választott lépések szerkezete és a monetáris politikával való összhang hiánya miatt kevés volt, hogy a növekedést fenntartható pályára terelje. Sőt, a növekedés elmaradásáért a stabilizációs csomag szerkezete (inkább adóemelés, mint kiadáscsökkentés), és az importkeresletet erősítő „erős forint” politikája is felelős.

Ami a javaslatainkból túlmutatott a stabilizáción, abból még kevesebb valósult meg. Hiába írtuk könyvünkben, hogy a stabilizációval összekapcsolva a közteherviselés egész rendszerét is át kell alakítani, hogy szektorsemleges legyen, vagyis egyforma kulccsal terhelje az alkalmazotti béreket és a profitot. Hiába gondoltuk úgy, hogy az adórendszert a többletteljesítményt büntető progresszió és az ahhoz kapcsolt társadalombiztosítási járulékok helyett széles bázisú és „majdnem” egykulcsos adókkal, illetve fix egészbiztosítási befizetésekkel kell felváltani.

Hiába indult el – igaz, nem eléggé öszszehangoltan és nem a leghatásosabb, a lépések logikáját és a társadalom elvárásait leginkább követő sorrendben az egészségügy finanszírozásának átalakítása, a késve, félszívvel megtett, ezért zavaros első lépések után nemcsak elakadt, hanem vissza is fordult a reform szekere.

Hiába hivatkoztak a reform képviselői arra, hogy szinte mindegyik visegrádi országban mélyreható reformokat vezettek be az egészségügy finanszírozásában a biztosítók megjelenésétől a vizitdíjig, a gyógyszerár növekedését fékező mechanizmusok bevezetésétől a kórházak üzemszerű működtetéséig.

Hiába javasoltuk azt is, hogy a felsőoktatás állami forrásaiból jelentős összeget csoportosítsanak át a közoktatásba, a tandíj lagymatagon felvállalt bevezetésén túl szinte semmi sem történt.

Hiába javasoltuk a privatizáció újabb hullámának a beindítását és a földpiac liberalizációját. Azt gondoltuk, hogy mind a privatizáció, mind a földpiac megnyitása segíti a hazai megtakarítások fellendülését, segíti, hogy beruházási hullám induljon el a fogyasztással szemben. Ebből sem lett semmi.

Azt gondoltuk, hogy a hitelből, állami jövedelempolitikai eszközökkel finanszírozott – ezért fenntarthatatlan – fogyasztás ösztönzése helyett a magánberuházások kapnak majd teret, amivel a hallatlanul alacsony szintre zuhant beruházási ráta is erősödik, és ez a gazdasági növekedést újraindíthatja a stabilizáció után. Úgy gondoltuk, hogy az állami szubvenciók (pl. a lakossági gázártámogatás) mérséklése a gazdasági szereplőket értelmesebb felhasználási arányok felé tereli, az üzleti szervezetekre rakott terhek pedig ezáltal valamelyest enyhülhetnek. Ebből is kevés valósult meg.

Könyvünkben a költségvetési kiadások intézményes megfékezésére is elkészült időben a kidolgozott recept, akár a költségvetési kiadások növelését megakadályozó költségvetési plafon, akár a Költségvetési Tanács intézményét illetően, mégiscsak a legvégső utáni pillanatban, 2009 végén jelentek meg nevükben hasonló, de a mechanizmusokat csak kevéssé átalakító intézmények.

Úgy gondoltuk, hogy az euró bevezetése mint nemzeti cél akár összekötheti egymással a kormányzó koalíció és az ellenzék politikusait annyira, hogy felfüggesszék a populista ígérgetést. Azt is feltételeztük, hogy az általunk javasolt 18 hónapra legalább a kormánykoalíciótól elvárható a világos érvelés, a tények tisztelete és az egyszerű, tiszta beszéd. De kiderült, hogy a stabilizációs csomag kidolgozásakor, elemeinek összeállításakor sem tudott a kormány kilépni a kampány üzemmódból, a populizmusból. Igaz, ebben tevékeny szerepet játszott ellenzék is.

Elmaradt az őszinte és nyilvános szembenézés a pénzügyi helyzettel, az ahhoz vezető úttal és a teendőkkel, s a később nyilvánosságra került őszödi beszéddel éppen a fordítottját érte el a kormány, mint amire neki és az országnak szüksége lett volna.

Könyvünk címében a „kettős kötés” kifejezés nemcsak a stabilizáció és a szerkezeti reformok összekapcsolására utalt, hanem arra is, hogy a szocialisták és a liberálisok ezért és erre kötnek szövetséget. Ebben is tévedtünk. Ahogy a Micimackóban Füles fogalmaz: „Sokféle népek vannak. Egyik nem akar, a másik nem tud.”

A könyvünk megjelenése óta eltelt négy év arról győzött meg, hogy a döntéshozók a – populizmussal takargatott (bárhogy nevezett) – megszorításokat még csak hajlandók bevezetni ideig-óráig, de a szocializmusból máig itt maradt intézmények, jogszabályok, ellátó- és érdekeltségi rendszerek átalakítására egyelőre nincs remény. Úgy tűnik, továbbra is meghatározó tényezője a magyar gazdaságpolitikának a politikusok tenyeréből etetett középosztálybeli választó, az állam (értsd: az adófizetők) pénzéből nekik vásárolt jólét. Legfeljebb az „etetés” folyamatos növelése áll le egy pillanatra, amíg a hitelből vásárolt jólétet finanszírozó hitelezők szemét egy-egy újabb stabilizációs programmal kiszúrjuk. Hogy magunkkal, de még inkább gyermekeinkkel és unokáinkkal szúrjunk ki.

A szerzők közgazdászok

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.