Minőségi romlás a felsőoktatásban

Néhány gondolatot szeretnék fűzni az Új álláshoz új készség kell című cikkhez (február 16).

Erősen vitatható, de legalábbis finomítandó az az általánosított megállapítás, miszerint „ahol ma elég az érettségi, holnap (tíz éves időtávlatban) már diplomára lesz szükség.” Közhely az a prognosztizált jövőkép, amely –megőrzendő az EU versenyképességét – a tudásalapú társadalom irányába mutat, és benne kiemelt szerepet kap a tudományos-műszaki kutatás, illetve annak alkalmazása. Csakhogy ebben a foglalkoztatási szegmensben a munkakörök döntő többsége eddig is diplomához, sőt tudományos fokozathoz volt kötve. Tegyük mindjárt hozzá: nem akármilyen diplomához, hanem minőségi műszaki, és természettudományoshoz, amelyből lassan krónikus hiány lesz.

Itt nem hallgathatók el a (felső)oktatáspolitika elmúlt húsz évben tanúsított következetes baklövései. Minden józanságot nélkülözve higították föl a felsőoktatást, amely értelemszerűen minőségi romláson ment keresztül, és mindezt tetézte az eltorzult képzési struktúra, amelyben túlteng a humán képzések száma. Ezért ma a munkaerőpiacon sajnos egyszerre vannak jelen a nem megfelelő színvonalú reál diplomák, illetve a nyakló nélkül kibocsátott humán diplomák.

Az olyan általánosított kijelentés mögött, miszerint egyre több diplomásra van szükség, két ok húzodik meg. Az egyik a felsőoktatási lobbi, amelynek egzisztenciális érdeke a túlburjánzás, hiszen ezek után kapják a hallgatói támogatásokat, illetve – főleg vidéki főiskolák esetében – az adott térségben járulékos munkalehetőségeket is jelent.

A másik pedig az, hogy a felsőoktatás, és a közoktatás hanyatlásával alacsonyabbra került a mérce, így ugyanaz a munkakör már csak magasabb iskolai végzettséggel tölthető be. Olyan fiatalok kapnak érettségi bizonyítványt, akik néhány évtizede még a gyengébb intézményekből is kibuktak vona, és ugyanez elmondható a diplomaszerzésről is.

Ebből következően határozottan viszszautasítandó az az általánosítás, hogy még több diplomásra van szükség. Önmagában az, hogy a lakosság hány százaléka rendelkezik diplomával, semmit nem jelent. Ennek jelentőséget tulajdonítani csak a megélhetési felsőoktatási tanárok szeretnének. Erős közoktatásra, és erős felsőoktatásra van szükség, visszaállítva a tanulmányi időkorlátot. Aki ezt nem bírja, az hulljon ki, de inkább be se kerüljön. Semmi esetre se a gyenge képességűekhez igazítsuk az intézményeinket, hanem az egyén alkalmazkodjon a magasabb színvonalhoz.

Ez a természetes szelekció elengedhetetlen feltétel az ország felemelkedéséhez, és közvetve az EU versenyképességéhez.

Wiegandt Tamás Budapest

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.