Drága közigazgatás

A Fájó igazság című írásnak (február 1.), mármint hogy az államigazgatás költségérzékenysége és -tudatossága enyhén szólva is sajátos, majdnem minden szava igaz. Éveken keresztül kívülről, közvetlenül vagy közvetve érdekeltként, most belülről szemlélem. Számomra elképesztő jogszabályi kötelezettségekkel körülbástyázva, elképesztően pazarló ellenőrző szervezetek által felügyelve működtetik az önkormányzatok, hatóságok, szervek az ő pénzügyi rendszereiket, így biztosítva, hogy az adóforintok közül egy se költődjön el szabálytalanul. Csak az az apróság hiányzik a rendszerből, ami az egésznek az értelmét adná (és adja az írásban is említett „nagyvállalatok”-nál, vagyis a vállalkozói világban), hogy a reálfolyamatok pénzügyi kihatásának naprakész ismerete a versenyképesség, az eredmény feltétele.

Megkaptam már, hogy a közigazgatás nem működhet „vállalkozói szemlélettel”. Az évente visszatérő, országos sírás a költségvetési támogatások csökkentéséről pontosan mutatja, hogy a közigazgatás képtelen saját hatékonyságát a pénzügyi feltételek romlásához igazodóan növelni. A kívánatos köztisztviselői életpálya egyúttal azt is jelenti, hogy túl szűk az átjáró a vállalkozói és a közigazgatási világ között, túl lassan (vagy egyáltalán nem) kerülnek át a vállalkozói világ hatékonyságnövelő módszerei a közigazgatásba.

Egy milliárdos forrású közigazgatási pályázati rendszer „indikátorai” között szerepel például, hogy „a felülvizsgált eljárások száma” a pályázatot elnyert közigazgatási szervezetben. Tehát nem az, hogy mi változott a felülvizsgálat eredményeként az adott szervezetben, mi működik jobban, olcsóbban, hanem az, hogy hány folyamatot vizsgáltak felül.

Ilyenekre ma milliókat lehet nyerni.

Egy munkáltatónál folyó munkaügyi ellenőrzés ellenőre ugyanazon településről ugyanazon napra az adott cég 8 munkavállalóját idézi be a megyeszékhelyre tanúként (a munkaügyi ellenőr székhelye a megyeszékhelyen van). Mindegyik munkavállalónak szabadságot kell kivennie, és mindegyiknél sok száz forintos útiköltség merül fel. Eszébe sem jut a hatóság emberének, hogy kimenjen az adott településre, és ott hallgassa meg a munkavállalókat, megspórolva ezzel sok ember idejét és sok ezer adófizetői forintot.

Viszont, tudok olyan önkormányzatról, amely a – hatáskörébe tartozó – díjak beszedésénél előírta, hogy egy bizonyos összeg alatt nem kell a díjat megfizetni (mert az ezzel járó adminisztráció többszörösébe kerül a beszedett díjnak), illetve részletfizetéseket úgy engedélyez, hogy egy részlet nem lehet egy meghatározott összegnél alacsonyabb (ugyanezen okból).

Amiről az írás szól, azt én inkább kontrollingnak hívnám, mint monitoringnak, de ez a lényegen nem változtat.

Koós Gábor Zirc

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.