Fuvarpiaci viszonyok
Állítása szerint, amíg a kormány nem növelte a jövedékiadó-terhet, a fuvarozói ágazat elkényelmesedett, a járműpark leromlott. Azt is felveti: miért kéne az adófizetőknek a tsz-ekből kiprivatizált elavult járművek életkorát meghosszabbítani?
Szeretném leszögezni, a fuvarozók által üzemeltetett, közel 70 ezer haszongépjármű között elvétve még valóban lehet találni 20 évesnél idősebb járműveket. Ez azonban az elenyésző kisebbség! Ez olyannyira igaz, hogy nemzetközi fuvarozóinknak (akik a fenti járművek közel felét üzemeltetik) hazánk EU-csatlakozásakor Európa legkorszerűbb járműflottája volt (amit azóta is – a lehetőségekhez képest –folyamatosan megújítanak), s a belföldi fuvarozók által üzemeltetett járművek jelentős hányada is a korszerű körbe sorolható. A kiélezett fuvarpiaci viszonyok között tevékenységet végző vállalkozásokat (azaz az ágazatot) pedig sommásan elkényelmesedettnek nevezni, finoman fogalmazva is meglepő minősítés egy kutató-elemzőtől, mely a szektor nem ismeretéről árulkodik. A fuvarozók költségnövekedéssel kapcsolatos nyilatkozatai komoly csúsztatásnak (ami magyarul hazugságot jelent) minősítése is megkérdőjelezi, hogy a GKI Energiakutató vezetője kellően megismerte-e a körülményeket nyilatkozata előtt!
Vitathatatlan, hogy valóban voltak olyan nyilatkozatok, melyek a jövedéki adó emelésének fuvarozói költségekre gyakorolt hatását túldimenzionálták. A nyilatkozatok többsége – a különböző sajtófigyelőkből visszakereshető módon – azonban arról szólt, hogy az év eleji fuvarozói költségnövekedések (melyeknek csak az egyik eleme volt az üzemanyagok jövedéki adójának, s ezáltal árának emelkedése), együttesen milyen hatást eredményeztek. S ekkor bizony már 4 százalékot meghaladó önköltség-növekedésről kell szólnia a szakma képviselőinek! (Hozzáteszem a kétlépcsős jövedékiadó-emelésnek is jóval magasabb az önköltségi hatása, mint ezt Hegedűs úr állította, elég ehhez a fuvarozói önköltségszerkezet megfelelő tanulmányozása.)
S ha már a fuvarozói nyilatkozatoknál tartunk, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) elsősorban azt vette górcső alá, vajon a gázolaj jövedékiadó-emelése eléri-e a kívánt költségvetési hatást, s a tervezett adóbevétel realizálása helyett nem lesz-e költségvetési bevételcsökkenés amiatt, hogy nemzetközi fuvarozóink „elviszik” Magyarországról a tankolásaikat.
Számításaink szerint ugyanis csak a nemzetközi fuvarozóink legalább 400 millió liter gázolajat vásároltak tavaly hazánkban. Ha e forgalom legalább felét „elviszik” a környező országokba (ahol alacsonyabb a gázolaj ára), ez közel 20 milliárd forintos bevételkiesést okoz, szemben az adóemelésből származó 15 milliárd forintos bevételi többlettel! Ez pedig minimum megfontolásra kéne hogy késztesse a döntéshozókat! (Vigyázó szemetek Pozsonyra vessétek!) Sajnos erről az aspektusról a cikkben még csak szó sem esik!
Karmos Gábor, az MKFE főtitkárhelyettese