A háborgó olvasókhoz

Hétfői számunk címlapján hirdetett a Fidesz. Ettől sok olvasónk fölháborodott. Hirdetett nálunk az MSZP is. Ezen meg más háborodott föl. Egy jobbszéli lap útszéli publicistáját fogta el a „jeges iszonyat” az MSZP-nek a svéd modellel riogató, „Nyugdíjkatasztrófa” című hirdetésétől, amit ez a publicista szembeállított Tóth Ákos aznapi cikkével, amely éppen a svéd modellel való oktalan riogatásért korholta az MSZP-t. A Fidesz hétfői hirdetése arról szólt, hogy Gyurcsány és Mesterházy privatizálni akarja a nyugdíjasok pénzét. Aki olvasta a magánnyugdíjpénztárak átalakításáról szóló cikkeinket, tudja, hogy ez mekkora baromság. „...a kampány: ilyenkor nincs terepe az értelmes beszédnek” – írta Tóth Ákos.

Hát bizony.

A kedves olvasó bízhat benne, hogy tájékoztatni fogjuk a kampányban elhangzó legkevésbé értelmes állításokról is, közölni fogjuk a legkevésbé értelmes politikai hirdetéseket is, és ehhez mind viszonyulni is fogunk valahogy. És mindezt éppen azért tesszük, mert az a hiú ambíciónk, hogy a lapnak a szerkesztőség által betöltött és a mi felelősségi körünkbe tartozó felülete az értelmes beszéd terepe maradjon.

Ennek pedig az az egyik legfontosabb feltétele, hogy a lap ne függjön politikai követelményekhez kötött pénzektől. Ehhez az olvasókból és a hirdetőkből kell megélni. Olyan hirdetőkből, melyeknek a lapunkban szabadon ellentmondhatunk, és olyan olvasókból, akik nem keverik össze a szerkesztőséget a hirdetőkkel. Ez a két dolog egymást feltételezi.

Régebbi olvasóink emlékezhetnek: 2002-ben az Orbán-kormány nagy hirdetéssorozatban méltatta önmagát. A lap pedig a hirdetések összes sandaságát, csúsztatását sorra vette, és keményen megrótta az Orbán-kormányt, amiért közpénzen beszáll a pártkampányba. Kóka miniszter kampányát sem kíméltük 2005-ben.

Ez így volt, így van, így lesz. Mert így van rendjén.

De mindennek van határa – mondhatja az olvasó. És valóban. A hirdetéseknek vannak etikai korlátai. A rasszista hirdetések például túl vannak ezen a határon. De a Fidesz vagy az MSZP inkriminált hirdetése nincs túl rajta. Nincs az az etikai bizottság, amely elmeszelné őket.

Azt is mondhatja az olvasó, hogy ő nem egy politikailag semleges lapot akar, mely ugyanúgy kezeli a Fideszt, mint az MSZP-t, hanem egy olyan baloldali liberálisat, amilyennek a Népszabadság hirdeti magát.

És valóban, semleges lapnak nincs íze, bűze, értelme – mértéke. Irányzatos lap mindenkit a maga értékrendje szerint mér, az elfogult lap pedig mindenkit más mércével mér. Mecsoda különbség! Egy liberális, tehát antipopulista lap például az MSZP populista hirdetését is lehordja, meg a Fideszét is. Ha különböző mértékben populisták, akkor persze különböző mértékben. De ilyen különbséget csak a szerkesztőség tehet, mert csak az lehet irányzatos.

A hirdető a vállalkozás kuncsaftja, tisztességes vállalkozó pedig nem válogat politikai szempontok szerint a vevők között.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.