„Feketeleves”-program
December elején Orbán Viktor rövid és intenzív kampány mellett foglalt állást. Cáfolta azt a sajtóértesülést, miszerint a Fidesz január 4-én megkezdi a hivatalos választási kampányát. Azt ígérte, hogy erre csak március 15-től kerül sor. Csakhogy a Fidesz a 2006-os választást követően meghirdette a „feketeleves” programot, mely nem más, mint választási előkampány.
Mi ennek a lényege? A negatív kampány. Ha meghallanak egy szocialista javaslatot, máris tüzelnek, azt keresik benne, hogy miért megvalósíthatatlan. Sőt, az utóbbi időben, ha nem is tudják, hogy miről van szó, akkor is azonnal nemet kiáltanak. Lásd a Bajnai-kormány válságkezelő lépéseit.
A pozitív kampány alig ismert szótárukban, gyakorlatukban. Konkrét célkitűzések kevés szerepet töltenek be napi propagandamunkájukban. Vagy azért, mert nem dolgozták még ki célkitűzéseiket, vagy azok egybeesnek az előző kormányok gazdasági stabilizációs törekvéseivel, reformkísérleteivel, válságkezelő intézkedéseivel. Kisebb módosításoktól eltekintve a Fidesz mást nem is tehet, mint elődei, mert a megoldandó feladatok azonosak.
De vajon kell-e jelenleg a Fidesznek hosszantartó, intenzív választási kampány? Bizton állíthatjuk, hogy nem. Ezt támasztják alá a pártpreferenciát vizsgáló közvélemény-kutatások is. Egy dologra azonban kíváncsi vagyok: milyen lesz a március 15-ével kezdődő fideszes kampány, ha az eddigi intenzitását is felülmúlja?
J. Tóth Dezső Budapest