Bringaland

A híradások szerint január 1­jétől változik KRESZ. Azt eddig is tudtuk, hogy a bringás klán jó érdekérvényesítő pozíciókkal rendelkezik a Fővárosi Önkormányzatnál, hiszen miközben a főváros költségvetése ezer sebből vérzik, kiemelt prioritással milliárdokat költöttek bicikliutak létesítésére, mégpedig úgymond „a védtelen közlekedők védelmében”, de a rendelet indoklásából kimaradt a folytatás: „az autósok kárára” szövegrész – pedig illett volna hozzátenni.

Aki nap mint nap autóval közlekedik Budapesten, látja, félő, hogy az újabb, bringásoknak tett engedmények balesetveszélyes helyzetek egész sorát fogják okozni a közlekedésben, amiből pedig már eddig is volt elég. Autósok ezrei tapasztalhatják naponta, hogy menynyire veszélyes helyzeteket okoznak a kocsik között cikázó kerékpárosok, mopedesek, akik a legváratlanabb irányból képesek feltűnni és agresszív nyomulásukkal veszélyhelyzetek sorát okozzák.

A most bejövő szabályokat – bármilyen meglepő – a bringások már eddig is alkalmazták a gyakorlatban (pl. közlekedés egyirányú utcában forgalommal szemben) és erre most már papírjuk is lesz. A II. kerületben, az adófizetők pénzén felújított, egyirányú Ördögárok utcában az illetékesek már jóval előbb, a törvény elfogadása előtt a forgalommal szembeni, kerékpárossávot jelöltek ki. Képzeljék el azt a helyzetet, amikor a gyanútlan autós este halad hazafelé a szűk egyirányú utcában, jobbról parkoló autók, hely nincs, egyszer csak szemből pedig megérkezik a biciklis. És általában nem lámpával és nem lépésben.

Gyönyörű lesz, hogy az új szabály szerint a kerékpáros „jobbra tartás helyett az úttest közepén is haladhat”. Magam is láttam a minap egy lányt, aki a Hűvösvölgyi úton, a kormányt elengedve, két kezét kitárva, átszellemült arccal a záróvonalon a kocsisor között száguldott lefelé. Pontosabban repült, mint Kate Winslet a Titanic orrán.

Apropó kerékpársáv. Ebből lassan a budai hegyvidék világelső lesz. A hollandoknak könnyű, ők síkságon építkeznek, de mi magyarok! Kíváncsi vagyok, milyen hatástanulmány előzte meg a II. kerületi Zöldlomb utcai felfelé létesített kerékpársáv létesítését, ott ugyanis még kerékpározó embert nem lehetett látni. Nem is csoda, hiszen aki itt a Szépvölgyitől a Kapy út tetejére fel tud kerékpározni, az világbajnok, annak a Tour de France­on a helye! Szeretném kérni a lobbistákat és döntéshozót, tekerjenek már fel egyszer!

Én tudom, hogy fontos dolog az egészség, a környezetvédelem, és „mindenki vissza a természetbe”, de akkor tessék mondani, ha lovagolni még egészségesebb, akkor az úttest közepén rövidesen lesz majd lovas sáv is? A rendőri szigorral mi a helyzet? Piros lámpán átgurulás, járdán száguldás bicikliút helyett, ittas biciklizés, lámpa hiánya vagy nem használata – még egy rendőri statisztikát sem olvashattunk a kerékpáros közlekedési szabálysértésekről.

És gondoljunk bele. A kerékpárutakat jelentős részben az autósok pénzéből építik, hiszen az nem vitatható, hogy az autósok többet fizetnek be a költségvetésbe. (A „normál” adókon felül, regisztrációs adó, a benzinben jövedéki adó, valamint súlyadó, cégautó adó stb.) Úgyhogy kerékpáros honfitársaim, ha már a közlekedési kultúránk lassan változik, ennyi kedvezmény után valami kis plusz hozzájárulás a közösbe dukálna. Mondjuk, mit szólnának a kerékpárváz­adóhoz?

Persze, én is tudom, hogy ez vicc. Legalább annyira, mint az új KRESZ és a hegyvidéki kerékpárút az úttest közepén. De ahogy a mondás tartja: A tudás véges, a hülyeség végtelen.

Szakács Róbert közgazdász, Budapest

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.