Versenytársak

Balog Károly cikke (Ki a veremből, vagy vissza?, október 9.) alapvető igazságokat tartalmaz, de írása utolsó bekezdésében a vasút közúti közlekedéssel szembeni abszolút fölényéről ír, ami - sokak számára meglepő módon - nem feltétlenül és nem minden esetben áll fenn, pont a szerző által tárgyalt levegőszennyezési szempontból.

Nem vitatható, hogy a nagy terhelésű vagy sok utast szállító, hosszú távon futó szerelvényeknek nincs versenytársa. Ilyen esetekben az egy utasra számított vonóteljesítmény 5-10 kilowatt is lehet, az áru egy tonnájára számolva pedig - a mozdony típusa és az áru jellemzői függvényében - 5-10 kilowatt. De tudnunk kell, hogy pl. a villanymozdonyok teljesítménye, (és ezzel arányos áramszükséglete) 1000-3000 kilowatt, míg az autóbuszoké 250-400 kilowatt. Nyilvánvaló, hogy pl. 40 utas szállítása villanyvonaton 5-8-szor nagyobb teljesítményt kíván, sokkal drágább, mint autóbuszon.

Szabolcsban, vagy Somogyban a vonat látszólag környezetkímélő, de a szükséges áramot Gyöngyösön vagy Százhalombattán termelik, többségében fosszilis erőművekben, több száz kilométerrel odébb, a sokkal nagyobb teljesítmény miatt nagyobb (erőművi) szén-dioxid-kibocsátás mellett. Ezért nyilvánvaló, hogy rövid távon, rossz kihasználtsággal a villanymozdony (és a dízel is) a sokkal nagyobb szennyező az autóbuszhoz képest, még ha a költségektől el is tekintünk.

Szeressük a vasutat, de nem minden áron, és főleg ne a levegőtisztaság (és a költségvetés) kárára.

Bauer Péter

Budapest

 

Már kedden megbénulhat a vasút
vasutas sztrájk
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.