Szívügy

Vasútbarátként teljes egészében egyetértek Sebes Andor Korlenyomat címmel (olvasói levelek, szeptember 8.) megjelent véleményével.

Nagyszerű eredménynek tartom, hogy ma már szűkebb régiónkból autópályán el lehet jutni a Riviérára, az atlanti partokhoz vagy Skandináviába. Az útvonal gyönyörű tájakon át vezet, de olykor párhuzamosan a két- vagy négyvágányú villamosított vasúttal. Itthon is az autópálya-építést preferálják a "gazdaságtalan" vasút gazdaságossá tétele helyett. Pedig megfelelő infrastruktúrával csúcssebességgel roboghatnának a vonatok. A modern biztosítóberendezések, jelzőrendszerek, al- és felépítmények és a számítógép korszakában ez nem elképzelhetetlen. És persze nem utolsó szempont az utasbarát menetrend sem, amellyel helyzetbe lehetne hozni az ágazatot. Amit csak lehet - főleg a veszélyes és nagy tömegű áruszállítást - át kellene terelni a rossz állapotú főutakról a vasútra. Természetesen ehhez is szükséges, hogy a magyar állam a rendelkezésre álló eszközeivel a gazdasági és nem utolsósorban a környezetvédelmi érdekeknek megfelelően határozza meg a vasutak üzlet- és üzemvitelét. Meggyőződésem, hogy ha a "vasminiszter" annak idején sikerrel alkalmazta az ún. zóna-tarifarendszert, akkor nem lehet elvetendő a XXI. században sem.

A trianoni békeszerződés kegyetlenül megcsonkította a már jól kiépített vasúthálózatot is. A háborús károkat az "Arccal a vasút felé!" programmal sikerült ugyan helyreállítani, de az 1968-as közlekedési koncepció - ma már tény - sok esetben elhibázott volt. Most, az egyesült Európában a határokon átnyúló, de ténylegesen nem funkcionáló vasútvonalak rekonstrukciójára kellene koncentrálni. Néhány példa erre szűk pátriámból, a teljesség igénye nélkül: Orosháza-Mezőhegyes-Battonya-Pécska-Arad; Debrecen-Derecske-Nagykereki-Nagyvárad; Szeged-Újszeged-Kikinda-Zsombolya-Temesvár. Ezeken a vonalakon lenne bőven utas, ha a pálya állapotát, hírközlő és biztosítóberendezéseit a század követelményeinek megfelelően megoldanák, pl. Stadler vagy Seimens motorvonatokkal - ha már a Ganz nincs. Az egyesült Európában elképzelhető volna, hogy a Kárpát-medence népeit vasúti összeköttetéssel is egyesítsük.

Fülöp Péter

Orosháza

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.