Mao metaforája
Valójában Mao tíz nappal az október 1-jei proklamáció előtt, az első kommunista kváziparlament első ülésén használta a metaforát. Noha mondanivalóját osztályharcos frazeológiába csomagolta, üzenete "nemzeti" volt. "Talpra állni" - annyit jelentett, hogy a "Megaláztatások Évszázada" után szuverénnek, területileg sértetlennek lenni. Hogy Kína népével többé nem fog senki ópiumot etetni, kormányára egyenlőtlen szerződéseket kényszeríteni, az ország legértékesebb, tengerparti területeiből (mint a kor összes európai hatalma tette) "koncessziókat" kihasítani, népét martalék gyanánt helyi haduraknak, korrupt és anarchiatermelő eliteknek odavetni.
Mao erős központi hatalmat hirdetett, amely ura lesz az akkor már félmilliárdos népességű ország területének; mely örökre megszabadítja Kínát az idegen imperialista hatalmak jelenlététől és befolyásától. Egyszersmind azoktól a kisebbségi komplexusoktól, amelyek népébe az elmúlt évszázadban - joggal - beleivódtak, lévén az ország szinte minden idegen játékszere, ha nem épp kapcarongya. Akármi történt is a következő hatvan évben, akármennyi véres, ínséget és anyagi meg szellemi nyomorúságot hozó ultraforradalmi kísérlet fűződött is Mao nevéhez, őt a mostani ünnepségekből e metafora s ennek történelmi háttere miatt nem lehet kiiktatni. A politikai nyelvezetbe annyira beitatódott "a kínai nép talpra állt" fordulat, hogy az egész maoista politikával szembemenő Teng Hsziao-ping, a reformok atyja még 1989-ben (képletes visszavonulásakor) is arról írt, hogy "a kínai nép képes volt talpra állni, és bizonyosan képes lesz örökre szilárdan megállni a lábán a világ nemzetei között". Mao Kína önbecsülését szerezte vissza, és ezt a történelmi szolgálatot, minden bűne dacára, nem felejtik el neki. Ezért is méricskélik mind a mai napig, hogy a "jó" és a "rossz" hogyan arányítható egymáshoz az életművében. (A kínaiak szeretnek egyszerű fogalmakkal dolgozni - azok könnyebben lehatolnak "a tömegek közé".)
Az 1949-ben megszületett Kínai Népköztársaság a kínaiakat valóban a maguk uraivá tette, de annak az ikonikus "talpra állásnak" sokáig csak a belső dimenziója valósult meg. A polgárháború végeztével a szilárd háttérrel rendelkező pekingi kormány viszonylag könnyen megszabadult mindenfajta idegen gyámságtól (utóbb még a Szovjetunióétól is), de a KNK világpolitikai és világgazdasági emancipálódása még évtizedeket váratott magára. Ahhoz Teng és egy olyan, magát kommunistának álcázó, valójában a felemelkedést lélegzetelállító ütemben megvalósító "nemzeti kapitalista", ideológiájában nacionalista kurzus kellett, mint amilyet a reformok megszültek. Amikor, tíz évvel reformjai beindulása után, Teng elővette Mao metaforáját, abban már az önbecsülésnek egészen új árnyalata jelent meg. Aki hallotta-olvasta, annak föltétlenül eszébe jutott a néhai Mao, de sokkal inkább az, hogy milyen fokon volt képes Kína a maga történelmi lemaradását leküzdeni, s valóban "talpra állni" - Mao halála után.