Lecke tanároknak
Gyakorlóiskola, egyházi iskola - iskola. A kompetenciaalapú oktatás lényegének megélése egyik helyen, majd egy konzervatív viszonyulás hiteltelensége a másikon. A problémák megoldására való törekvés mellett azok félreértelmezése, áthárítása a külső környezetre. Kiszorulni abból a térből, ahol a tanítás tudatossá tétele nélkül nem lehet fejlődni és fejleszteni, számomra nehezen feldolgozható.
Működhet intézmény olyan keretek között, ahol a gyerekek fenyítését az igazgató is felvállalja, ahol a csökkenő terhelést előíró jogszabályok érvényüket vesztik. A „kevesebb tananyag" számonkérése a butulás oka ebben az országban - hangzik el a nem hozzáértő vélemény. Az egyszerű következtetések a bonyolult rendszerekben hamisakká lesznek.
A tanítás-tanulás kutatása területén egyre több olyan információ lát napvilágot, amelynek beépülése a pedagógusgondolkodásba lehetővé teszi a paradigmaváltást, de ehhez nemcsak szív kell, nemcsak sajnálkozás az erkölcsileg és anyagilag sem mindig megfelelően becsült pedagógus társadalomtól, hanem erőfeszítés is, hit a változtatás lehetőségében és olyan oktatáspolitika, amely tisztán láttatja a XXI. század elvárásait és a gyakorlatban segíti is.
Ez az első év, hogy matematikatanár létemre nem tanítok. Tanulok - az egzisztenciális bizonytalanság ellenére. Mi motivál? Az önzés, hogy a gyerekek adta kíváncsiság nélkül nem érdemes létezni, amit leginkább tőlük tudunk újra tanulni, nap mint nap.
Cseh Gabriella
Sopron