'Eredeti' mangalica

Ez a történet is annyira magyar! A nagy hírű, hagyományaira és bevezetett márkáira amúgy is kényes hazai húsipari óriáscég nagy nehezen "megdolgozta" a nehezen mozduló, de busásan fizető japán piacot mangalicatermékeivel, aztán egy hazai versenytársa vaskosan aláígérve megjelenik ugyanazzal, ugyanott. Ráadásul származásigazolás nélkül.

Nagy baj ez önmagában is, de az igazi gond, hogy nem kell Japánig menni, hogy mangalicaügyben (is) csalásgyanúval szembesülhessünk. Rombolódik az a nagyon fontos bizalom itthon is erősen. Egy neves szakmabeli tavasszal, a hódmezővásárhelyi állattenyésztési napokon azt találta mondani: ha a húsboltok kínálatát nézzük, akár azt is hihetnénk, minden második magyar sertés mangalica. És még jó lenne, ha az ámítás csak a nevezetes, drágán árult disznófélét borítaná gyanús ködbe.

Nem illik róla beszélni, de igaz: a kereskedelemben tömegesen jelenik meg olyan áru, amely a szó formai értelmében nem "hamis" (a hús az hús), de hangsúlyozott minőségjelzése szerint mégis az. Jobban fizet a sonka, ha mangalicának hazudják, a méz, ha hazai akácról valóként adják el, a hagyma, ha "makói", a tojás, ha "tanyasi". Ha "eredeti hazai". Pedig a csalás pillanatok alatt leleplezhető lenne. A tojáson kötelező pecsét például világosan megmutatja, hol is került ki a tyúkból. (Ha a kétsoros rózsaszín bélyegzőnyomaton felül 0 van a kötőjel után, akkor tanyasi a "tanyasi" - de ehhez persze kissé "piszkálni" kell az árut, és ezt kevesen kockáztatják. Jól tudja a kofa is.)

Ezek önmagukban apró piaci hazugságok, ám sok belőlük nyomasztó és immár kezelhetetlen egésszé tornyosul. A "magyar mangalicának" eladott importdisznóhús és a makóiként kínált kínai fokhagyma minden grammja ott fűrészel egyet-egyet a manapság amúgy sem acélos élelmiszer-ágazaton, ahol az a legkellemetlenebb - a már emlegetett bizalmat rombolja. Anélkül pedig hiába minden, a magyar árut propagáló erőfeszítés, a kegyetlen piac hosszú távon biztosan büntet, és ez számokban is megmutatkozik. Egy elemzés szerint az ezredfordulóhoz képest ma kétszeres, nagyjából harminc százalék a hazai élelmiszer-forgalomban az import aránya, ám ennek nagy része "bújtatott" áruként, tehát drágábban értékesített hagyományos hazaiként, vagy ahhoz titokban hozzáadva jut el a vevőhöz. Az adatokat látva nem kell hosszasan tanakodni azon, vajon miért is zsugorodik évről évre a hazai állatállomány, számolnak fel komplett kertészeteket, mitől halványodik rohamosan az ágazat egykor oly acélos nemzetgazdasági szerepe.

Fél éve, a "minimálisan elvárható" nyolcvanszázalékos hazai forgalmi arányról szóló vitában már pedzegette néhány szakember, hogy egyes árufélék esetében a fele is aligha lesz tartható, és a jövőt jelző trendekben sincs semmi biztató. Ráadásul az egyes hazai termelőcégek maguk is hajlamosak élesen "egymás ellen hajtani". Ha kell, például a már emlegetett bújtatott importtal vagy az "azonos minőséget olcsóbban" gyakran hamis jelszavával. A japáni példa tehát csak földrajzilag esik távol, a jelenség nagyon is helybeli, és tartósnak is ígérkezik. Bár addig biztos eltart, amíg a minőségjelzésnek szánt "magyar" felirat is hatását nem veszti. Nem csak Japánban, és nem is csak a mangalicán.

Száz százalékig magyar - legalábbis a zászló biztosan az
Kispest, Kossuth téri piac, régi piacrész, emelkedtek a bérleti díjak, helypénzemelés, piac, kereskedelem, zöldség, gyümölcs, élelmiszer mangalica, szürkemarha, magyar húskülönlegességek
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.