Korlenyomat

"Száz vasutat, ezeret! Csináljatok, csináljatok!" - írja Petőfi 1847-ben Vasúton című versében. A közlekedéspolitikusaink vagy nem olvasnak Petőfit, vagy átfogalmazták a költő intelmeit, valahogy imigyen: Száz vasutat, ezeret! Zárjatok be, zárjatok be!

Sokadszor kerül napirendre a "gazdaságtalanul üzemelő" mellékvonalak kérdése. Most éppen kétezer kilométer felszámolásának tervét cáfolják az illetékesek. Persze miért pont a vasút úszná meg. A gazdaságtalanul üzemelő iskolák, postahivatalok, orvosi rendelők - a sor hosszan folytatható. Talán a gazdaságtalanul üzemelő Magyarország lehetne a mondat végén a pont. Vagy a felkiáltójel!

A vasútnál maradva a recept egyszerű. Hanyagold el a vasúti pályát: lazuljanak a sínek, mozogjanak a talpfák; aztán rendelj el rajta gyalogostempóhoz illő sebességkorlátozást. Gondoskodj a járműparkról is: vagonjaid legyenek piszkosak, mocskosak. Az ablakokat tartsd átláthatatlanul, de ha mégis, lehúzni semmiképp ne engedd. Az ülések legyenek felhasogatva. A mosdót lehetőleg tartsd zárva, és nehogy különb legyen, mint az utolsó faluszéli reterát! A kiszolgáló épületekről, várótermekről se feledkezz meg - a romos állapot a leghatékonyabb. Falusi indóház, nagyvárosi pályaudvar: egyre megy. Jegypénztárat ne üzemeltess, ha működőt látsz, zárd be. A peronok legyenek elhanyagoltak, verjen fel mindent a gaz. A biztonsági berendezések - ha vannak még ilyenek - legyenek megbízhatatlanok. Szerződj a színesfémgyűjtőkkel, akik szívességből még a síneket is felszedik neked. A siker garantált, meglásd, az utasok jelentős része elmarad.

Fokozhatod az eredményt, ha megátalkodott utasaidat további próbatételek elé állítod. Első lépésként alaposan kérd meg az árát a szórakozásnak: aki kalandvágyból vonatra száll - fizessen. Aztán ne feledkezz el a menetrendről. Ha a szerelvények soha semmihez sem csatlakoznak, lehetetlen időpontban indulnak és örökké késnek, jó eséllyel elmaradnak az utasok. Ritkítsd hát a járatokat, elvégre azon a vonaton, ami nem közlekedik, igen kevés az utas. Ha igazán alapos vagy, akkor a célállomások elnéptelenítéséről sem feledkezhetsz meg: számold fel az életfeltételeket. Így okafogyottá válik maga az utazás. És akkor előállhatsz a farbával: zárjuk be, adjuk el. Mellékvonalat, fővonalat, mindet. Vasút? Minek? Elavult. Mennyivel jobb a busz. Lám, másutt is buszt használnak, ahol a vonatot már megszüntetted. Hogy télen, hóban bizonytalan? Hogy az utat koptatja? Hogy a busz élettartama töredéke a vonaténak? Hogy több a baleset? Na és? Buszt ide! Vagy semmit. Annyi vasutat azért tarts meg, hogy álmokat szőhess, száguldó csodamasinákról! Mert így tendereket írhatsz ki, tanácsadókat fogadhatsz, menedzsereket alkalmazhatsz. Barátokat, ismerősöket. Százat, ezeret. És így persze milliókat fizethetsz nekik. Százat, ezeret.

Sebes Andor

Budapest

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.