Egy folyó, sok város

Érdekes és gondolatébresztő cikket írt Gauder Péter a lap július 8-i számában (Budapest nagy dobása). Legtöbb gondolatával egyetértek, a Duna valóban összekötő tengelye lehet egy regionális szerveződésnek, s ebben kiemelt szerepet kell kiharcolnia Budapestnek, amit a szerző "a Duna fővárosának" nevez. Annyival egészíteném ki Gauder cikkét, hogy kedves folyónkkal kapcsolatban az általa említett szerveződéseken túl is fontos dolgok történnek.

Az Európai Unió kormányai néhány hete egyetértettek abban, hogy eljött az ideje egy átfogó Duna-stratégia kidolgozásának, s az Európai Bizottság 2010 végéig kapott határidőt ennek kidolgozására. Ha minden a terv szerint történik, akkor éppen a 2011-es magyar EU-elnökség alatt kerül elfogadásra ez a stratégia, s így előkészítésében és megszavazásában fontos szerepe lesz hazánknak.

Többen javasolták már - e sorok írója e hasábokon is ("Azért a víz...", 2008. december 30.) -, hogy a magyar elnökség prioritása a víz legyen. Ez az elmúlt hónapokban Duna-stratégiává módosult, ami a víz- és környezetvédelmi feladatokon túl lehetőséget teremt a hajózás és általában a regionális együttműködés fejlesztésére is.

A Duna-stratégia kidolgozására mind az Európai Bizottságon, mind Magyarországon belül alakulóban vagy egy szakmai csapat, amely részletes programokat dolgoz ki a hajózás, a víztisztaság, az élővilág védelme és a gazdasági fejlesztés témakörében. Nagyon fontos azonban, hogy e szakpolitikák mögött jelenjen meg egységes koncepció, olyasfajta merész vízió, amelyről Gauder Péter is ír. Ez akkor lehetséges, ha a stratégia társadalmi vitája nem kész szövegek kapkodó és alibiszerű bemutatását jelenti a tudományos és civil szervezeteknek, hanem minden érdekeltet és érdeklődőt sikerül folyamatosan bevonni a stratégia kialakításba. Természetesen éles vitákra lehet számítani, hiszen a Duna bizonyos tekintetben a magyarországi rendszerváltozás szimbóluma, s óvatlan megközelítés esetén a vízlépcső kérdése ma is robbanhat. Ezért akkor járunk el helyesen, ha ezt a kérdést most nem nyitjuk ki.

Környezet- és természetvédők számára a Duna hajózhatóságának javítása is problematikus, hiszen a mélyítés óhatatlanul károkat okoz a folyó élővilágának. Másrészt azonban a hajózás nem csak környezetbarát, csekély szén-dioxid-kibocsátású közlekedési mód, hanem egyben ősi, természetközeli, a vízzel és az élővilággal érzéki kapcsolatot teremtő utazási lehetőség is. Ezért a hajózhatóság dolgában józan kompromisszumot kell kiizzadni magunkból. Tengerjárásra is alkalmas nagy hajókhoz nem kell "hozzászabni" a folyót, a hajókat kell a Dunához igazítani - de természetesen ennek is vannak határai. A Duna-stratégiának választ kell adnia arra is, hogy milyen arányban kívánjuk fejleszteni a személy- és teherszállítást, s hogyan lehetne bevonni a folyót a nagyvárosokon belüli közösségi közlekedésbe.

E szakpolitikai kérdéséken túl a Duna-stratégia lelke mégis a regionális együttműködés, ha tetszik, a Duna-völgyi életérzés újrafelfedezése. Természetesen a folyóhoz Regensburg és a Duna-delta is hozzátartozik, s ezeket a térségeket is be kell vonni a stratégia kialakításába. De ezen belül van egy szűkebb régió, amelyben a folyó valóban összeköti a hasonló kultúrájú és múltú városokat. Bécs, Pozsony, Budapest, Újvidék és Belgrád: e városok nemcsak a Duna egymás után következő gyöngyei, hanem egyben Közép-Európa jelképei is. Bécs már más, mint az "igazi" Nyugat-Európa vagy akár a Voralberg tartomány Ausztria másik végén. S ha Belgrádban felsétálunk a Kalimegdanra, pontosan érezzük, hogy nagyjából itt ér véget Európának az a huzatos, mégis otthonos közepe, ahol a leginkább otthon érezzük magunkat. A politikusok Duna-stratégiája jó esetben csak ürügy ahhoz, hogy újrateremtsük ezt az érzést és életformát. Hódítás és határrevízió helyett most békés integrációval.

A szerző újságíró, az MSZP tagja

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.