Lenyomta a Fidesz Tarlóst

A fideszesek igenjével a Fővárosi Közgyűlés hozzájárult több budapesti buszvonal magánkézbe adásához. A főpolgármester nem szavazott.

A főpolgármester előzetes tiltakozása ellenére a Fővárosi Közgyűlés úgy döntött: a Budapesti Közlekedési Központ kihirdetheti kedden a busztender eredményét. A határozat szerint azonban az új buszüzemeltetési modell (külső vállalkozó veszi át több járat üzemeltetését a saját járműveivel) bevezetéséhez a főváros forrást nem biztosít, azt a BKK-nak kell kigazdálkodni. Ezzel eldőlt a Fidesz-Tarlós küzdelem, a felelősséget meg áttolták a BKK-ra.

A hosszú vita után elfogadott határozat szerint a közgyűlés kijelenti: elkötelezett a közösségi közlekedési rendszer fejlesztése, valamint az új buszüzemeltetési modell mellett, és minden olyan keretfeltétel adott, amelyek alapján a busztender eredményhirdetésével kapcsolatban a BKK és a BKV Zrt. igazgatósága saját hatáskörében képes meghozni a megfelelő döntést. 

A képviselők több mint kétórás vita után 18 igen és 13 nem szavazattal, tartózkodás nélkül fogadták el a javaslatot. Tarlós István főpolgármester nem szavazott. Az ellenzék egységesen nemmel szavazott (Kaltenbach Jenő, az LMP frakcióvezetője véletlenül nyomott igent, ezt jegyzőkönyvbe is mondta), két szocialista képviselő hiányzott. 

A vitában az ellenzéki frakciók többnyire azt kifogásolták, hogy úgy akarnak éven túli kötelezettséget vállalni, hogy arra nincs meg a fedezet. György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes ezzel szemben azt mondta, a BKK vállalhat éven túli kötelezettséget, de csak a menetdíjbevételek összegéig. Hozzátette: közlekedésbiztonságilag vállalhatatlan a BKV mostani buszparkjával a 2013-as évet megoldani, mivel 500 buszt le kell selejtezni.

A Fővárosi Közgyűlés korábban a buszágazat 66 százalékának kiszervezésére adott engedélyt, amely miatt jövőre 150, 2014-ben 450, 2016-ig pedig 900 buszt üzemeltetnének alvállalkozók. A program első ütemét – a 75 csuklós és 75 szóló busz kiszervezéséről szóló pályázatot – még januárban hirdették meg tízmilliárd forint értékben. Budapest nyolc évre kötné a szerződést a győztessel, amelyet akár két évvel meg is hosszabbíthat. Ezzel a lépéssel a buszközlekedés 18 százaléka kerülne magánkézbe. 

Az már korábban eldőlt, hogy a tender győztese a Széles Gáborhoz köthető Videoton tulajdonában lévő VT-Transmann lesz. A cég Mercedes Citaro buszokkal pályázott, a járművek jövő tavasszal érkeznének meg Budapestre, a belvárosban, Kelet-Pesten és Észak-Budán jelennek meg. 

A Fidesz-frakció egyhangúlag támogatja a tendert, Várszegi Gyula, a BKV igazgatósági elnöke viszont korábban arról tájékoztatta Tarlós Istvánt, hogy a busztender megvalósításával teljesen ellehetetlenülne a BKV működése. A 150 busz 8 évre való kiszervezése nagyjából évi 3-3,5 milliárd forintos pluszköltséggel terhelné meg a BKV büdzséjét. További 5-600 millió forint kellene a végkielégítések kifizetésére, miután a kiszervezéssel nagyjából 500 buszsofőrt és szerelőt kellene elbocsájtani a cégtől.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.