Folytatódik a Tarlós-Fidesz küzdelem
Tarlós István a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülése előtt újságíróknak nyilatkozva röviden annyit mondott: jelen formájában elég nehezen tudja elképzelni az új buszok megérkezését a tender alapján, ezért más utat kell választani. Hozzátette: nem lehetséges, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a tervezhető költségeken felül többletköltséget produkáljon akkor, amikor a főváros jövő évi költségvetése sem látszik biztosítottnak, és ezt a közgyűlésnek is ki kell mondania.
A közgyűlés hétfőn várhatóan arról dönt, hogy a BKK eredményt hirdethet-e a 150 busz alvállalkozói üzemeltetéséről szóló tenderen, amelyen a korábbi hírek szerint a VT-Transman nyert Mercedes Citaro buszokkal. A BKK és a BKV igazgatósága korábban úgy döntött, a tender eredményét október 16-án hirdetik ki, ha a közgyűlés erre engedélyt ad.
A közgyűlést azért kellett összehívni, mert a főpolgármester leállítaná a tendert, a Fidesz-KDNP fővárosi képviselőcsoportja viszont egyhangúlag az eredményhirdetés mellett döntött. A frakció múlt héten közleményben tudatta, hogy rendkívüli ülésen támogatásukról biztosították a Fővárosi Közgyűlés által elvi kereteiben jóváhagyott buszüzemeltetési modellt.
A helyszínen most kiosztott előterjesztés szerint a közgyűlés dönthet úgy, hogy biztosítja a többletforrást, hogy megtiltja a szerződéskötést, illetve kimondhatja: szükséges a buszpark cseréje, az eredményhirdetés az igazgatóságok hatáskörébe tartozik, de többletforrásokat a főváros nem tud garantálni. Az előterjesztő Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes utóbbi változat elfogadását javasolja az előterjesztésben.
Az ülés másfél órás késéssel kezdődött, addig a Fidesz-frakció és Tarlós tárgyalt zárt ajtók mögött.
Horváth Csaba, az MSZP frakcióvezetője bejelentette: a szocialisták hűtlen kezelés gyanújával büntetőfeljelentést tesznek, ha elfogadják a busztender eredményét. Horváth szerint megbukott a városvezetés, az egyfős többség nem működik a közgyűlésben. Az MSZP fővárosi frakciója ragaszkodik ahhoz, hogy a Fővárosi Közgyűlés hétfői rendkívüli ülésén ne szülessen döntés a busztender ügyében, s a testület október végén kapjon részletes számításokat a budapesti közösségi közlekedés jövő évi finanszírozásáról – mondta Horváth Csaba, aki kigazdálkodhatatlan tehernek nevezte, hogy a kormány a tervek szerint 48 milliárd forinttal kevesebb forrást ad a fővárosi közösségi közlekedésre, mint 2011-ben. Szerinte felháborító és cinikus, hogy a városvezetés emellett gond nélkül vállalna további 3,5 milliárd forint többletterhet a busztenderrel összefüggésben.
Az MSZP-s politikus úgy látja, a város így is, úgy is csődbe megy, s ha nem jön a busz, az utasokat "kevésbé fogja meghatni", hogy Ikarus, Volvo vagy Mercedes áll a garázsban üzemanyag híján. Elmondta: ragaszkodik ahhoz, hogy ne döntsenek, és a következő testületi ülésre készüljön részletes kimutatás a finanszírozásról. Aggodalmának adott hangot amiatt, hogy a drága külsős buszok finanszírozásának fedezete a 65 év felettiek és a tanulók kedvezményeinek eltörlése lehet.
Az LMP fővárosi frakciója szerint a mostani formában nem megoldás a BKV busztendere, új pályázat kiírására van szükség. Somfai Ágnes, az ellenzéki párt fővárosi frakcióvezető-helyettese hétfői, a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülése előtt tartott sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy Budapest közösségi közlekedésének költségvetéséből körülbelül 70 milliárd forint hiányzik, nincs érvényes kormány-főváros megállapodás, és nem látni, hogy jövőre milyen forrásokból gazdálkodik a BKV.
Úgy vélte, egy ilyen helyzetben sikertelen az érvényesnek nyilvánított busztender, nem volt verseny a pályázaton, az egyetlen induló pedig drága volt. Hozzátette: ebben a formában nem szabad folytatni a kiszervezést, először meg kell teremteni a finanszírozást, utána lehet újra nekivágni.
A Jobbik szerint elfogadhatatlan a "szolgáltatási privatizáció", a BKV eleget tud tenni a feladatának, ezért elfogadhatatlan a szolgáltatások kiszervezése. Szabó György, az ellenzéki párt fővárosi képviselője hétfői, a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülése előtt tartott sajtótájékoztatóján azt mondta: a dolgok egyik fele, hogy új buszokat kell beszerezni, a másik viszont az, hogy egyértelműen fedezethiányos a beszerzés. Úgy értékelte, állami hozzájárulás nélkül a BKV-t nem lehet üzemeltetni. A Jobbik képviselője azt mondta, hogy a BKV buszainál ezres nagyságrendben, márkától függetlenül az alvázban található vízcsövek hibásodnak meg, amelyeket nem cserélnek időben; álláspontja szerint erre hivatkozva nem indokolt a buszüzemeltetést kiszervezni.