Tarlós leállítaná a busztendert
Hétfőn levélben utasította helyettesét, György Istvánt a fővárosi önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közötti feladatellátási szerződés részleges módosítására, mivel a kötelezettségvállalások és a forrásigények pontosítására a jelenlegi nem alkalmas.
– Gyanúm szerint állandó értelmezgetési játék folyik a szerződés tartalma, illetve a költségvetés jóváhagyott lehetőségeinek realitása között – írja Tarlós István, aki úgy látja, hogy a busztender pénzügyi fedezete nem biztosított. Így „a busztender eredmény hirdetése (pláne eredményesen) nem történhet meg. (...) Határozott, utasításként értelmezendő álláspontom szerint politikai, vagy programszerű koncepciók soha nem írhatják felül a jogi, pénzügyi, költségvetési kényszereket” – figyelmezteti a városüzemeltetésért felelős helyettesét a főpolgármester.
Mindez többeket Hagyó Miklós módszereire emlékeztet, aki a közgyűlési, illetve igazgatósági döntéseket felülírva, megkerülve utasította beosztottjait, illetve az alárendelt cégek vezetőit bizonyos lépések megtételére.
De értetlenül áll a levél előtt György István és Németh Zoltán (Fidesz) frakcióvezető is. – A fővárosi közgyűlés Fidesz–KDNP-frakciója mai rendkívüli ülésén áttekintette a BKK Zrt. és a BKV Zrt. által kiírt busztender ügyét. A frakció jelenlevő tagjai továbbra is elkötelezettek a fővárosi közösségi közlekedés fejlesztésének ügye mellett, beleértve a közgyűlés által jóváhagyott buszüzemeltetési modellt, illetve az ennek részeként meghirdetett 75 szóló es 75 csuklós busz üzemeltetésére 8+2 évre kiírt pályázatot is. A fővárosi Fidesz-frakció szerint Budapestnek olyan megoldást kell választania, amely a leghamarabb biztosítja, hogy közlekedésbiztonsági szempontoknak megfelelően a 18 év átlagéletkorú buszok helyett minél nagyobb számban új buszok közlekedjenek Budapesten. A frakció tagjai szerint a közgyűlés korábban már minden olyan keretfeltételt biztosított, amelyek alapján a BKV és a BKK vezetősége felelősségük teljes tudatában dönthetnek.
Beleértve a finanszírozási kérdéseket is. A frakció a 2012 októberében íródott „Jelentés a Gazdasági és Pénzügyminiszterek Tanácsa által 2012. március 13-án a túlzott hiány eljárás kereteben kiadott ajánlás megvalósítása érdekében hozott intézkedésekről” szóló jelentésre hivatkozva állítja, hogy a budapesti közösségi közlekedés finanszírozására vonatkozó részeket – így például „További, a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozását célzó források célszerű módját a kormány a Megállapodásnak megfelelően vizsgálja. A BKV Zrt. 2012. évi működése biztosított, a jövő évi új finanszírozási rendszer további elemeiről a kormány a megállapodásban foglalt határidőkig gondoskodik.”
Tarlós István, úgy tűnik, mégsem bízik abban, hogy a BKV, illetve a főváros megkapja a szükséges állami támogatást. Ennek hiányában pedig nem kívánja bevállalni a milliárdos szolgáltatásvásárlásra vonatkozó szerződést.
Mint arról korábban beszámoltunk, a közforgalmú autóbuszvonalak üzemeltetésére tavaly decemberben meghirdetett – nyolc altenderből álló – közbeszerzési eljárás részben a BKV korábbi, áprilisban lejárt alvállalkozói kapacitását volt hivatva pótolni. (Az erre vonatkozó pályázatok közül kettőt a VT Transman Kft. nyert meg. Ennek eredményeként a budapesti buszok nyolc százalékát futtatja a cég, jellemzően Dél-Budán.)
Két résztendert azonban már az új buszüzemeltetési modell égisze alatt hirdettek meg januárban. Ezekben összesen 150 – 75 szóló és 75 csuklós – autóbusz forgalomba állítására kért ajánlatot a BKK. A becsült szolgáltatási díj évi tízmilliárd forint. (A szóló buszoké 4,4 milliárd, a csuklósoké 5,4 milliárd.) A főváros nyolc évre – kétéves hosszabbítási lehetőséggel – szerződik a győztessel. A fővárosi közösségi buszközlekedés 18 százaléka kerül ezzel magánkézbe. A vállalkozói buszok a belvárosban, Kelet-Pesten és Észak-Budán jelentek volna meg.
Az előzetes hírek szerint a tendert egyetlen érvényes ajánlattevőként a VT-Transman Kft. nyerte meg. Az eredményhirdetést október 16-ra halasztották.