4-es metró: 'feszült a viszonyunk a megrendelővel'
A Bamco két lényeges dolgot akar; egyrészt kezdődjön meg a konzorcium által a többletmunkákért követelt pluszigények szakmai felülvizsgálata, másrészt legyen pontos ütemterve a 4-es metró építésének - mondta lapunknak Vermesy Sándor, a cégcsoport egyik résztvevője, a Strabag ügyvezető igazgatója.
A budai alagút fúrása most fejeződött be, „lélegzetvételnyi szünethez jutottunk", ezért kérte most a helyzet tisztázására a beruházót, és állt most elő a Bamco követeléseinek nyomatékosításával. Mint hangsúlyozta, szó sincs ultimátumról, csak végső esetben jöhet szóba a szerződésbontás, amit mindenképpen el akarnak kerülni. „Nekünk a megegyezés a szándékunk, reméljük, a megrendelőnek is" - fogalmazott.
Azt viszont tarthatatlannak nevezik, hogy a szerződés szerinti, és dokumentumokkal alátámasztott többletigényeiknek az elbírálása meg sem kezdődött, annak ellenére sem, hogy azok egy részét a DBR Metró Projekt Igazgatóság is jogosnak ismerte el.
Az ügyvezető igazgató szerint a főváros és a DBR döntése volt, hogy a 4-es metró építésével nem egy generálkivitelezőt bíztak meg, hanem több részre bontva a munkát több mint húsz kivitelezővel szerződtek. A megrendelő felelőssége a vállalkozók munkájának összehangolása - mutatott rá.
Az alagútfúrás 2006-os kezdete óta jelentősen megváltoztak a peremfeltételek, ezért a Bamco szerint sürgető volna, hogy a beruházáshoz készüljön új, aktuális ütemterv. Úgy vélte, nincsenek már nyitott kérdések (az engedélyeztetés körüli bonyodalmak és csúszások, valamint a szükséges műszaki változtatások) már döntő mértékben ismertek, ezért a megrendelő érdeke is volna, hogy a hátralévő feladatokat tisztázzák és ütemezzék.
A Bamconál úgy vélik, a DBR magatartása meglehetősen szokatlan a nemzetközi gyakorlatban, és azt is elismerik, meglehetősen feszült a viszonyuk a megrendelővel.
Mint arról a NOL beszámolt, március közepén azzal fordult a BKV és a főváros vezetőihez, valamint két szakminiszterhez a 4-es metró alagútját fúró cégcsoport; ha nem kapnak egy hónapon belül további 30 milliárd forintot a pluszmunkákra, felbontják a szerződést, amellyel leállna a beruházás. A DBR Metró Projekt Igazgatóság szerint ezzel a Bamco gyakorlatilag az eredeti vállalási árat a duplájára srófolná fel, ami etikátlan és "a szerződésszegés határát súrolja."