Leáll a 4-es metró építése?
Újból milliárdos többletköltség-igényt jelentett be a 4-es metró alagútját fúró Bamco konzorcium. Mint arról a Népszabadság mai számában már írt, a cégcsoport nagyjából 110 millió eurót, azaz több mint 30 milliárd forintot követel pluszmunkákért. Információink szerint a kivitelező ultimátumot adott a DBR Metró Projekt Igazgatóságnak; ha egy hónapon belül nem kapják meg a pluszpénzt, akkor szerződést bontanak.
Ez a magatartás etikátlan és mértéktelenül túlzó, nagy valószínűséggel már súrolja a szerződésszegés határát - reagált közleményben a metró projektigazgatóság. Hangsúlyozzák, hogy a jogosulatlan követeléseket ezután sem fizetik ki, még ultimátumok hatására sem. A Bamco magatartása túlmegy az üzleti életben megszokott minden határon - fogalmaznak.
A DBR elfogadhatatlannak tartja például azt, hogy a cégcsoport azért követelne 66 millió eurót, azaz majdnem húszmilliárd forintot, mert nem fér hozzá időben a pajzssal a pesti, Fővám téri állomáshoz, holott a szerkezetek még Budán vannak. Kisebb összeget, kétmillió eurót (600 millió forint) kérne a Bamco azért, mert későn kapta meg a Gellért téri munkaterületet.
A metró projektigazgatóság szerint nagyberuházásoknál megszokott, hogy a kivitelezők többletköltségekre jelentsenek be követeléseket, a Bamco azonban 190 esetben tett eddig így, ami több, mint az összes többi, húsz nagy kivitelezőé együttesen.
A DBR hónapok óta folyamatosan tárgyal a Bamcoval, folyamatosan vizsgálva a többletköveteléseket. Az újabb tárgyalások befejezéséig az adófizetők érdekeinek védelme és tárgyalási pozíciójának megőrzése érdekében nem nyilatkozik - tudatta lapunkkal a metró projektigazgatóság.
Demszky Gábor főpolgármester az Indexnek elismerte, hogy pénteken valóban találkozott a Bamco budapesti vezetőjével. Abban állapodtak meg, arra törekszenek, hogy a követelésekkel kapcsolatban megegyezésre jussanak, mielőtt döntőbizottság elé kerülne az ügy. Demszky szerint az tény, hogy hétfőn a pajzs megérkezett a Gellért téri megállóba, azaz a műszaki teljesítés rendben halad. Azt látni viszont a véleménye szerint, hogy a kivitelezőnél néha mintha több lenne a jogász, mint a mérnök vagy az alagútépítő, és úgy tűnik, ezek a jogászoknak az a dolga, hogy elérjék azt, hogy a metróépítés a Bamco számára kifizetődő legyen.
A Bamco miatt tavaly már többször voltak fennakadások a metróépítésben. Tavaly augusztusban a hatóság állíttatta le a munkákat, mert a cégcsoport nem engedélyeztetett és építtetett meg időre a Gellért térnél az alagutak közötti összekötést, a papírok beszerzéséig a hatóság kényszerpihenőre küldte volna a fúrópajzsokat.
A cég azonban erre fittyet hányt, feketén fúrt tovább, amiért egymilliós büntetést szabott ki a hatóság.
Tavaly szeptemberben ismét leállt a munka; a Bamco ugyanis a szerinte pluszmunkának minősülő feladatokért a szerződéses áron felül további 35 milliárd forintot követelt. Mivel a DBR Metró Projekt Igazgatóság ezt vitatta, a kivitelező egyoldalúan leállt a munkákkal.
Egyheti alkudozás után a DBR végül kifizetett 3 milliárdot, decemberre pedig a hatóság is kapta a Gellért térrel kapcsolatos, hiányzó engedélyt, így a munka - a karácsonyi szabadságok után - újra indulhatott.