Újabb busztender
A cég által közlekedtetett Mercedes buszokról ugyanis nagyon sok kedvező visszajelzést kap a fővárosi közlekedési holding és a városvezetés, s ez oldja az új buszüzemeltetéssel kapcsolatos korábbi városházi aggályokat. Az utasok értékelik az új járművek által nyújtott kényelmet, a BKK pedig azt, hogy a cég a szokásos gyermekbetegségeket is járatkimaradás és fennakadások nélkül győzte le. Ennek kivédésére egyébként súlyos szankciókat építettek be a szolgáltatási szerződésbe. Az új, alacsony padlós buszok ráadásul kifejezetten jól mutatnak a fővárosi utakon, ami viszont a politikusoknak fontos szempont, kiváltképp a választások előtt.
Az új tender kiírása mellett kardoskodók pozícióját erősítette a BKV kudarcba fúlt próbálkozása is. A cég ugyanis hitelből szerette volna megújítani meglehetősen koros és lestrapált buszparkját, ám a bankok az elmúlt hónapokban sorban kosarat adtak. A végső döfést az állami tulajdonban lévő MFB visszautasító döntése jelentette, ez a pénzintézet is csak állami garancia mellett nyújtott volna hitelt a fővárosi cégnek. Erre esély sincs. A BKV hitelképtelen, viszont 200-250 darab 17–23 éves jármű selejtéretté válik az idén. Pótlásuk a BKK véleménye szerint csak magánszolgáltatói szerepvállalással lehetséges.
Ezt elismerve, a Fővárosi Közgyűlés a nyári szünet előtti utolsó ülésén felkérte a BKK-t, hogy a pénzügyi források adta keretek figyelembevételével haladéktalanul folytassa az új buszüzemeltetési modell megvalósítását. A cél az, hogy a következő évben legalább az ideihez hasonló mértékben álljanak forgalomba új, alacsony padlós autóbuszok Budapesten. Az új járművekkel a közgyűlési döntés szerint a dél-budapesti területet – különösen a XVIII., a XXI. és a XXII. kerületet – kell kiszolgálni.
Az új buszüzemeltetési modell égisze alatt eddig 150 – 75 szóló és 75 csuklós – új autóbusz forgalomba állítására kötött üzemeltetési szerződést a BKK. A szolgáltatási díj évi tízmilliárd forint. (A szóló buszoké 4,4 milliárd, a csuklósoké 5,4 milliárd.) A főváros nyolc évre szerződött a tendergyőztes VT-Transmannal. A Fidesz-közelinek tartott Széles Gábor érdekeltségi körébe tartozó vállalat 1999 óta dolgozik alvállalkozóként a BKV-nak. 2012 májusától pedig közvetlenül a BKK-val kötött közszolgáltatási szerződés alapján közlekedteti autóbuszait. A BKK nem tagadja, hogy a kilométerekre számított díjtétel alapján többe kerülnek a Mercedesek a városnak, mint ha a BKV 23-27 éves Ikarus buszai vinnék az utasokat. Csakhogy az öreg járművek karbantartása rendkívül sok pénzt emészt fel.
A BKK korábban túlzónak tartotta Várszegi Gyulának, a BKV igazgatósági elnökének számításait. A BKV előző megbízott vezérigazgatója szerint a buszok kiszervezése évente 3-3,5 milliárd forinttal növeli a vállalat költségeit, míg a teljesítménycsökkenés miatti kényszerű létszámleépítés 500-600 millió forintot vihet el. A kétszáz főt érintő elbocsátást épp a napokban jelentette be a BKV menedzsmentje.
A VT-Transman új, alacsony padlós, légkondicionált, környezetbarát, kamerarendszerrel, korszerű utastájékoztató berendezéssel felszerelt buszait első körben Budapest északi és keleti részén – a III., IV., XIII., XIV., XV. és a XVI. kerületben –, illetve az onnan kiinduló vonalakon – vetették be. Ezekkel együtt már 250 új, külső szolgáltató által üzemeltetett busz fut Budapesten. Így a fővárosi közösségi buszközlekedés 18 százaléka magánkézbe került. De lesz még ez a szám nagyobb is. A Fővárosi Közgyűlés korábban a buszágazat 66 százalékának kiszervezésére adott engedélyt. Az előzetes ütemezés szerint 2014-ben 450, 2016-ig pedig 900 busszal nő az alvállalkozók által üzemeltetett járművek száma.