Ukrán buszokat bérelhet a BKV

Új fővárosi busztender, illetve szolgáltatásvásárlás helyett ukrán buszok bérlésében látja a budapesti buszpark megújításának útját Várszegi Gyula, a BKV igazgatóságának elnöke.

Az erre vonatkozó ötlet már többször megjárta az igazgatóság asztalát, ám az ellenérvek eddig erősebbnek bizonyultak. A legutóbbi ülésen az elnök javaslatára mégis abban maradtak, hogy a BKV piackutatást végez a tárgyban, és ennek eredményét látva döntenek a folytatásról. Lehetséges járműként kínai, szovjet és ukrán buszok egyaránt felmerültek. Végül egyetlen típus, egy ukrán LAZ busz érkezett Budapestre próbajáratra. A városi forgalomba egyelőre nem mehetett ki, mivel nincs érvényes típusengedélye.

Városházi forrásaink úgy vélték, a buszbérlés ellen mindazon érveket fel lehet hozni, mint a vitatott busztenderrel kapcsolatban. Így például nem támogatja a magyar gyártókat, a buszok nem kerülnek a főváros tulajdonába, a szerződés időtartama aligha lenne rövidebb a szolgáltatásvásárlás nyolc événél, ráadásul semmivel sem lenne olcsóbb, mint a szolgáltatásvásárlás.

Hiába olcsóbbak ugyanis a buszok, ha gyorsabban amortizálódnak. Ráadásul műszaki megoldásai sem számítanak igazán korszerűnek. (Korábban Pécsett, Veszprémben és Miskolcon felmerült az üzembe helyezésük, főként az Orangeways használja ezeket.)

Lapunk meg nem erősített információi szerint azonban a BKV igazgatósági elnöke bírja Tarlós István főpolgármester támogatását. Ezt látszik erősíteni a hétvégi közleményháború, amelyben először György István főpolgármester-helyettes és Németh Zoltán Fidesz-frakcióvezető cáfolta a busztender leállításáról szóló sajtóhírt, mire Tarlós István kijelentette: ha a BKV finanszírozásáról szóló kormánydöntés végleges, számszerű megjelenése előtt újabb tendert írnak ki, úgy semmilyen felelősséget nem vállal a BKV 2013. évi működési biztonságáért.

Várszegi Gyula még aznap kifejtette az MTI-nek, hogy továbbra sem látja biztosítottnak a BKV finanszírozását, minden egyes tender „nagyobb szeletet vág ki az egész tortából”, vagyis egyre rosszabb helyzetbe hozza a társaságot. Számításai szerint 150 autóbusz külsős üzemeltetése 3-3,5 milliárd forinttal kerül többe, mintha a BKV végezné. Várszegi szerint az új busztender akkor lenne korrekt, ha a BKV is el tudna indulni rajta, de – ismerte el – gazdasági kondíciói ezt most nem teszik lehetővé. Közlekedésszakmai szempontból ugyanakkor Várszeginek sincs kifogása a busztenderek ellen. Arról nem szólt, hogy miből venne a BKV ehhez 150 új buszt, hiszen a cég nem hitelképes.

A buszbérlést egyébként a BKK-nak kellene engedélyeznie a BKV-nak, de ilyen irányú kérelem eddig nem érkezett a fővárosi közlekedési holdinghoz.

LAZ busz az ukrajnai Donyeck főpályaudvara előtt. Befut a Keletibe?
Passengers gather to enter a public bus at the main railway station in Donetsk, June 22, 2012. REUTERS/Michael Buholzer (UKRAINE - Tags: TRANSPORT SOCIETY)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.