Veszélyben a magyar identitás Kárpátalján
„Az elmúlt egy év a meggyőzés és egy elfogadható konstrukció kiépítésének jegyében telt” – mondta csütörtökön Gémesi Ferenc a Miniszterelnöki Hivatal kisebbség- és nemzetpolitikáért felelős szakállamtitkára. A magyar kisebbséget hátrányba szorító ukrán közoktatási törvényről tartott tájékoztatóra Gémesi kárpátaljai útja előtt egy héttel került sor. A látogatás természetesen a magyar-ukrán oktatás kérdéskörét hivatott körüljárni.
A sajtó részére szervezett beszélgetésen részt vett Orosz Ildikó, a Kárpátaljai Magyar Pedagógus Szövetség elnöke, Csernicskó István, a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola rektor-helyettese, Ambrus Pál, a Tecsői Református Líceum igazgatója és Kristófi Olga, a Munkácsi Szent István Római Katolikus Líceum igazgatója.
Az előadók hangsúlyozták, hogy nem az ukrán nyelv elsajátítása ellen szólnak, hanem a magyar nyelvoktatás elsorvasztása ellen. Ugyanis tavaly szeptember óta a kárpátaljai magyar kisebbségi iskolákban is minden fontosabb tárgyat ukránul kell oktatni.
Arról nem is beszélve, hogy az érettségi és felvételi sikeres teljesítéséhez alapos ukrán nyelv és irodalmi tudás szükséges. Emiatt tavaly a magyar érettségizők csupán 20 százaléka került be felsőoktatási intézménybe, ami messze alulmúlja az európai átlagot. 2010-től pedig csak súlyosbodik a helyzet, mivel akkor már ukrán nyelven kell teljesíteni a továbbtanuláshoz szükséges emelt szintű érettségit.
Emiatt fennáll a veszély, hogy a szülők inkább ukrán iskolába járatják majd gyermekeiket, több esélyt biztosítva nekik a továbbtanuláshoz, ugyanis a magyar iskolákban nincs megfelelő taneszköz és elegendő oktató az ukrán nyelv tanítására. A követelmények újak, a bázis viszont a régi – emlékeztetett Ambrus Pál.
Az áldatlan állapot ellen helyi kezdeményezések elindultak már, de a helyzet rendezéséhez ez kevés. Gémesi elmondta, hogy felajánlották segítségüket az ukrán félnek az államnyelv-oktatás megoldásában, azonban Kijev ez ügyben még nem kereste meg a magyar kormányt.
A szülők figyelme a lényeg
Az iskolaválasztást segítő útmutató MTA-kiadványok már elkészültek, hogy a szülők mérlegelni tudjanak a magyar és ukrán tannyelvű intézmények között. A döntéshozatalnál azonban fontos figyelembe venni azt a tudományos kutatásokkal igazolt tényt, hogy az identitástudat erősen összefügg az anyanyelvvel. Így fennáll a veszélye annak, hogy az ukrán iskolába járó magyar gyerekek elveszítsék nemzettudatukat – hangsúlyozta a tájékozatón Csernicskó István.