Nyezaviszimaja Gazeta - A Déli Áramlat legyőzte a Nabuccót
Az újság szerint az orosz gázkonszern "győzelme" azt követően vált nyilvánvalóvá, hogy a Déli Áramlat versenytársának számító Nabucco részvényesei úgy döntöttek: felére csökkentik a gázvezeték teljesítményét és hosszát.
A Nabucco eredetileg a Kaszpi-tengertől Ausztriáig húzódott volna, de mint a Financial Times közlésére hivatkozva az orosz lap írja, a realitások arra késztették az európaiakat, hogy mondjanak le arról: alternatív fölgázszállítási útvonalat találnak Dél-Európába.
A brit Financial Times a hétvégén "a beruházást ismerő vállalatvezetői forrásokat idézve" ezzel kapcsolatban azt írta, hogy a 3900 kilométeresre tervezett Nabucco mögött álló cégek – elismerve, hogy az eredeti elképzelést "kihívások terhelik" – egy "karcsúsított" változattal álltak elő. Ennek a vezetéknek a hossza a korábbi tervekben szereplőnek hozzávetőleg a fele lenne, és a hálózat az eredetileg tervezett földgázmennyiség "töredékét" szállítaná – állt a londoni gazdasági napilap cikkében.
A Nabucco West nevű új változat a török–bolgár határtól Ausztriáig húzódna, jóllehet az eredeti tervek Grúziától Ausztriáig húzódó, évente 31 milliárd köbméter kapacitású vezetéket irányoztak elő – írta a Financial Times. A lap szerint azonban egyre inkább terjed az a vélemény, hogy esetleg nem állna rendelkezésre annyi gáz, amennyi indokolttá tenné egy ekkora vezetékrendszer kiépítésének 8 milliárd eurós beruházási költségét.
A Nabucco ezzel önként visszavonult – állapítja meg a Nyezaviszimaja Gazeta, amely szerint az ok az volt, hogy nem sikerült elegendő földgázt szerezni a vezetékbe.
Orosz szakértők törvényszerűnek tartják a történteket. Szergej Pravoszudov, a Nemzeti Energetikai Intézet igazgatója szerint a Nabucco számára az egyetlen forrás Azerbajdzsán. A Sah-Deniz-i lelőhely öt év múlva 10 milliárd köbméter földgázt is adhat. A lelőhelyből származó földgázt az Európai Unió tagállamai kötötték le.
A szakértő emlékeztet arra, hogy azok a tervek, amelyek szerint Irak, Egyiptom és Türkmenisztán csatlakozhatott volna az európai projekthez, tervek maradtak. Irak és Egyiptom nem feleltek meg a beruházóknak politikai és katonai kockázataik miatt.
Türkmenisztán sem lehet teljes értékű partner a Nabucco-projekt számára, mert nincs gázvezeték a Kaszpi-tenger mélyén, amelyen keresztül eljuthatna a türkmén gáz az azeri földgáztranzit-rendszerhez. Úgy tűnik, hogy szabad kapacitása sincs Türkmenisztánnak Európa számára – véli az orosz szakértő.