Nabucco: tinta van, gáz nincs

A törökországi Kayseri városában ma írták alá az Európa energiafüggetlenségét biztosítani hivatott Nabucco gázvezeték projekttámogatási szerződéseit. Az érintett országok, az EU és az USA képviselői ott lesznek, az esemény fényét azonban nagyban csökkenti, hogy a remélt fő gázszállító Azerbajdzsán inkább távol maradt az aláírástól.

A tranzitországok – Németország, Ausztria, Magyarország, Románia, Bulgária és Törökország felelős miniszterei, az érintett cégek képviselői, Günther Oettinger energiaügyekért felelős EU-biztos, Richard Morningstar, Obama-kormányzat különleges megbízottja – ami a névsort illeti, aláíróként vagy támogatóként ma mindenki ott volt a törökországi Kayseriben a projekttámogatási szerződések megkötésén, aki kiáll a Nabucco gázvezeték megépítése mellett. A Nabucco-konzorciumban az osztrák OMV, a magyar Mol, a bolgár Bulgargaz, a román Transgaz, a török Botas és a német RWE vesz részt, mindegyik 16,67 százalékos részesedéssel. A vezeték 3,9 ezer kilométer hosszú lesz, és a tervek szerint csúcsra járatva évi 32 milliárd köbméter gáz szállíthat majd. A kormányközi projekttámogatási megállapodások védelmet adnak a Nabucco gázvezeték számára az esetleges megkülönböztető jogszabályi változásokkal szemben. (az aláírás helyszíne, Kayseri egyébként Taner Yildiz török energiaügyi miniszter kampányközpontja a június 12-én tartandó parlamenti választások előtt.)

Bár a Nabucco elvben arra hivatott, hogy Európa energiafüggetlenségét biztosítsa Oroszországtól, hogy gáz miként kerül majd a vezetékbe, még mindig nem világos. Intő jel ezzel kapcsolatban, hogy a fő reménybeli szállító, Azerbajdzsán végül távol maradt a projekttámogatási szerződés aláírásától, de nem kecsegtet sok jóval az sem, amit maga a Nabucco konzorcium jelentett be nemrég, vagyis hogy a gázvezeték építésének kezdete 2013-ra csúszik, gáz pedig 2017 előtt nem kerül bele. (Azerbajdzsán mellett Európa még Iraktól, Irántól és Türkmenisztántól remél gázt a Nabuccóba.)

A késlekedés bőven ad időt Oroszországnak arra, hogy elkészüljön a rivális vezetékkel, a Gazprom protezsálta Déli Áramlattal, amelynek a Fekete-tengerig tartó szakasza már megvan, ráadásul Moszkva már megszerezte hozzá a gázt is. (Az évi 60 milliárd köbméternyi kapacitásúra tervezett Déli Áramlat Oroszországból Bulgárián, Szerbián és Magyarországon át halad Nyugat-Európa felé.)

Kayseriben tartott szerdai sajtótájékoztatóján Reinhard Mitschek, a Nabucco-konzorcium ügyvezető igazgatója mindenesetre azzal igyekezett eloszlatni a Nabuccóval szemben felmerült kétségeket, hogy a projekttámogatási szerződések aláírása nyomán az év végén már megszületnek az első gázmegállapodások is a beszállítókkal. ezek egyike például az a Türkmenisztán, amely állítólag a Föld második legnagyobb gázmezőjén ül. Nemrég egy brit feltáró cég legalábbis azzal a hírrel örvendeztette meg minden türkmének atyjának, Gurbanguly Berdimuhammedovnak a kormányát, hogy a a Luxemburg nagyságú Dél-Jolotánt csak a Perzsa-öbölben lévő Dél-Pars gázmező múlja felül. (Oroszország már csak a korábbi mennyiség egyötödét vásárolja fel türkmén gázból, de szállítóként érdeklődik a Nabucco iránt Üzbegisztán és Izrael is - jelentette a sajtótájékoztatón Stefan Judisch, a német RWE ügyvezetője. De optimizmus ide vagy oda, a türkmén gázra még várni kell: először meg kellene épülnie az Azerbajdzsánt Türkmenisztánnal összekötő Kaszpi-tengeri vezetéknek, ennek azonban 1999-es terve óta sincs kézzelfogható nyoma.)

Így is kényes kérdés viszont, mennyibe fog kerülni a Nabucco megépítése. Mitschek korábban spekulációnak bélyegezte azokat az információkat, amelyek szerint a halasztással párhuzamosan a gázvezeték költségei 12-15 milliárd euróra nőnek az eredeti 7,9 milliárdról, mégis ezt valószínűsíti azonban, hogy a konzorcium már hónapok óta dolgozik a Nabucco büdzséjének átalakításán. Azt egyelőre nem tudni, hogy az új költségvetés mikorra készül el, de Mitschek elárulta, az alapanyagok, a kivitelezés, és a szállítás költségeit kalkulálják újra, és a büdzsé felülvizsgálat után sem lesz több nyolcmilliárd eurónál. De akármekkora legyen Nabuccóra szánt összeg, szinte biztosan eltörpül majd a szinte párhuzamos Déli Áramlat költségvetése mellett: Moszkva elszántságát is jelzi, hogy ez utóbbi most potom 30 milliárd euróra rúg.

Ilham Alijev azeri államfő a budapesti Nabucco-konferencián 2009-ben. Mindenre nyitott
Ilham Alijev azeri államfő a budapesti Nabucco-konferencián 2009-ben. Mindenre nyitott
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.