„Nem csak a Nabucco vezetéket támogatjuk”
Ön és kormánya a Nabucco vezeték legelkötelezettebb támogatói közé tartoznak. Jó hírként fogadhatta Brüsszelből, hogy a projekt 200 millió euróval visszakerült a támogatandó energiabiztonsági programok listájára. Elég-e ez kezdetnek, és nem hátráltatja-e túlzottan, hogy a németek ellenzik a finanszírozását?
- Visszakerült? Meglep ez az egész. Hétfőn tárgyaltam Brüsszelben az EU leendő elnökével, és mindenki, köztük igen magas uniós tisztviselők is biztosítottak arról, hogy a Nabucco igenis szerepel a projektlistán. A hírt, hogy lekerült volna, orosz forrásból láttam először, így azt is elképzelhetőnek tartom, hogy valaki manipulálni akarta ezzel a vitát. Ami az összeget illeti: tévedünk, ha a Nabucco megvalósítását közfinanszírozásban képzeljük el. Egy üzletileg kifizetődő vezetékről van szó, amely 40-50 százalékkal olcsóbban szállít gázt, mint a Déli áramlat. Ez nem kormányzati projekt: a magánvállalatoktól számíthatunk a finanszírozás jó részére. Nagyszerű ugyanakkor, hogy az Európai Unió prioritásnak nevezte, és biztosítja az anyagi alaptámogatást. Nem hiszem továbbá, hogy a németek elleneznék. Egyrészt az RWE energiavállalat a konzorcium része, és azt sem gondolom, hogy Angela Merkel kancellár a végső szót mondta volna ki.
- Magyar politikai körökben két fő érvet hallani. A kormány azt állítja, hogy az elsődleges cél a Nabucco, de több vezeték nagyobb biztonságot jelent, tehát az ország a Déli áramlatban is érdekelt. Az ellenzék szerint a Déli áramlat célja, hogy aláássa a Nabuccót, aki tehát együttműködik benne, az bajt okoz. Márpedig a magyar miniszterelnök minapi, moszkvai látogatása kapcsán szerződést írtak alá a Déli áramlatról.
- Én is azt hiszem, hogy azok, akik kitalálták a Déli áramlatot, elsődlegesen valóban a Nabucco és a Törökország-Görögország-Olaszország (TGI-) vezeték megölésében vagy lelassításában gondolkodtak. Azt azonban nem gondolom, hogy ez lenne Gyurcsány Ferenc kormányfő célja - vagy bármely más vezetőé, akik hasonló utakat járnak, hiszen nem ő az egyetlen, aki ilyen egyezményt írt alá. A Nabucco és a TGI aláásására törekvőkre kudarc vár, éppen azért, mert ezek üzletileg jóval kifizetődőbb projektek. Fontos ugyanakkor, hogy politikailag kiálljunk a Nabucco mellett. Emlékeztetnék, hogy Gyurcsány miniszterelnök fantasztikus konferenciát hozott tető alá januárban Budapesten. Még sosem láttam erről olyasfokú kreatív gondolkodást, mint ez alkalommal.
- Németh Zsolt, az Országgyűlés külügyi bizottságának ellenzéki elnöke szerint Magyarország akárhány Nabucco-konferenciát szervezhet: pórul járhat, aki egyszerre két lovat akar egy fenékkel megülni.
- Tetszik ez a magyar mondás. Azt hiszem, számos európai vezető törekszik rá, hogy mindkettőt megtehesse. Vagyis egyfelől elmélyítse országa orosz energiakapcsolatait, másfelől viszont diverzifikáljon, és csökkentse függőségét Oroszországtól. Személyesen úgy gondolom, és a politikánk is ez, hogy ha a már nagyon is függő országok jobban teszik, ha eleinte a diverzifikációra összpontosítanak, majd alkupozíciójukat ekként erősítve térnek viszsza a fő szolgáltatóhoz, hogy jobb feltételeket alkudjanak ki. Ez logikusnak is tűnik. A magyar miniszterelnök akarhat egyszerre két lovat is megülni - ahogy a görög, osztrák, bolgár és talán a török vezetők is.
- Nézze meg, kérem, ezt a The New York Times honlapján a héten megjelent cikket. (A nyomtatott lapban nem olvashattuk.) Azt írja: Gyurcsány orosz energiaszerződései ellentmondanak annak, hogy a Nabucco eltökélt támogatója lenne.
- Á, most látom, Judy Dempsey a szerző. Ő robbantotta ki a vitát, amikor támadta Gyurcsány Ferencet, aki azt mondta: "a Nabucco egy álom". Vannak igaz elemei annak, amit ő és Németh Zsolt is állít. Egy, a Gazpromnak igencsak kiszolgáltatott országról van szó. De a magyar kormánykörökben én azt figyeltem meg, hogy kétirányú játszmát játszanak. Nem lehetetlen egy fenékkel két lovat megülni, de nagyon nehéz. Olyat viszon még nem olvastam Gyurcsány kormányfőtől, hogy a Déli áramlatot nevezte volna meg az elsődleges projektnek a Nabuccóval szemben.
- Téma ez az egész egyáltalán Amerikában? Már leszámítva az ön helyettes államtitkárságát. Meg nem tudnám mondani, hogy az említett cikktől eltekintve olvastam-e az amerikai sajtóban az elmúlt fél évben ezt a szót: Nabucco.
- Tény, hogy ritkán említik. Minket azonban itt foglalkoztat, noha nem leszünk a benne szállított gáz fogyasztói. Három okunk van erre. Először is az európai gázpiac diszfunkcionális, márpedig a mi nemzetbiztonsági érdekünkben az áll, hogy egy ilyen piac működjön. A másik az átláthatóság hiánya: az árkülönbség óriási Közép-Ázsia és Európa között, a tranziton megtelepszik a szervezett bűnözés. A harmadik okunk a Nabucco melletti kiállásra a szolidaritás az orosz függőség miatt kiszolgáltatott szövetségeseinkkel. Természetesen az egyes országok szuverén vezetésének joga a diverzifikáció meghatározása.
- Nemrég két, egyaránt rangos amerikai kutatóintézetben készült tanulmány is kétségeket fogalmazott meg a Nabucco megvalósíthatóságával kapcsolatban. Tartanak tőle, hogy nem lesz benne elég gáz, és úgy vélik, Washingtonnak nem kellene ennyire előtérbe tolnia.
- Először is, a gázellátás és a finanszírozás ugyanannak az érmének a két oldala. Pénz akkor lesz, amikor a forrást azonosítják. Így működik az üzlet. Ezért volt fontos, amire a budapesti kreatív gondolkodás kapcsán már utaltam: az Európai Beruházási Bank például az azeri betáplálás egy kezdeti adagjához kapcsolódóan garanciával fedezné, ha a magánbefektetők szerint a további gáz késlekedne. A tanulmányok nem helyesen értelmezik a jelenlegi amerikai politikát. Ez nemcsak a Nabbucót támogatja, hanem egy déli energiafolyosót, egy olyan infastruktúrát, amely a Kaszpi-térségből és Irakból hozhat Európába földgázt. A Nabucco is része ennek, de a cseppfolyós gáz is, a TGI-vezeték is vagy éppen a Mol által kidolgozott összeköttetési elképzelés, a NETS, az Új Európai Szállítórendszer. Nem nálunk hangsúlyozzák túl a Nabuccót, hanem Európában, hiszen ez a stratégiai érdekük. Én ugyan nem a Gazpromnál dolgozom, de nagyon érdekesnek találom, hogy vajon mire kellhet ennek a cégnek egy csomó számítógép az ausztriai Baumgartenben; történetesen éppen azok, amelyek a gázpiaccal kapcsolatos információkat dolgozzák fel?