„Nem csak a Nabucco vezetéket támogatjuk”

Nem ismeretlen egy fenékkel két lovat megülni, csak nagyon nehéz - száll vitába a Nabucco és a Déli áramlat kapcsán Németh Zsolttal Matthew J. Bryza, az amerikai külügyminisztérium helyettes államtitkára. Ugyanakkor maga is főleg az Oroszországgal ellentétes irányban haladna hazánk helyében. Nem zárja ki, hogy manipulációs szándék áll a hír mögött, miszerint a Nabucco átmenetileg lekerült volna a brüsszeli projektlistáról.

Ön és kormánya a Nabucco vezeték legelkötelezettebb támogatói közé tartoznak. Jó hírként fogadhatta Brüsszelből, hogy a projekt 200 millió euróval visszakerült a támogatandó energiabiztonsági programok listájára. Elég-e ez kezdetnek, és nem hátráltatja-e túlzottan, hogy a németek ellenzik a finanszírozását?

- Visszakerült? Meglep ez az egész. Hétfőn tárgyaltam Brüsszelben az EU leendő elnökével, és mindenki, köztük igen magas uniós tisztviselők is biztosítottak arról, hogy a Nabucco igenis szerepel a projektlistán. A hírt, hogy lekerült volna, orosz forrásból láttam először, így azt is elképzelhetőnek tartom, hogy valaki manipulálni akarta ezzel a vitát. Ami az összeget illeti: tévedünk, ha a Nabucco megvalósítását közfinanszírozásban képzeljük el. Egy üzletileg kifizetődő vezetékről van szó, amely 40-50 százalékkal olcsóbban szállít gázt, mint a Déli áramlat. Ez nem kormányzati projekt: a magánvállalatoktól számíthatunk a finanszírozás jó részére. Nagyszerű ugyanakkor, hogy az Európai Unió prioritásnak nevezte, és biztosítja az anyagi alaptámogatást. Nem hiszem továbbá, hogy a németek elleneznék. Egyrészt az RWE energiavállalat a konzorcium része, és azt sem gondolom, hogy Angela Merkel kancellár a végső szót mondta volna ki.

- Magyar politikai körökben két fő érvet hallani. A kormány azt állítja, hogy az elsődleges cél a Nabucco, de több vezeték nagyobb biztonságot jelent, tehát az ország a Déli áramlatban is érdekelt. Az ellenzék szerint a Déli áramlat célja, hogy aláássa a Nabuccót, aki tehát együttműködik benne, az bajt okoz. Márpedig a magyar miniszterelnök minapi, moszkvai látogatása kapcsán szerződést írtak alá a Déli áramlatról.

- Én is azt hiszem, hogy azok, akik kitalálták a Déli áramlatot, elsődlegesen valóban a Nabucco és a Törökország-Görögország-Olaszország (TGI-) vezeték megölésében vagy lelassításában gondolkodtak. Azt azonban nem gondolom, hogy ez lenne Gyurcsány Ferenc kormányfő célja - vagy bármely más vezetőé, akik hasonló utakat járnak, hiszen nem ő az egyetlen, aki ilyen egyezményt írt alá. A Nabucco és a TGI aláásására törekvőkre kudarc vár, éppen azért, mert ezek üzletileg jóval kifizetődőbb projektek. Fontos ugyanakkor, hogy politikailag kiálljunk a Nabucco mellett. Emlékeztetnék, hogy Gyurcsány miniszterelnök fantasztikus konferenciát hozott tető alá januárban Budapesten. Még sosem láttam erről olyasfokú kreatív gondolkodást, mint ez alkalommal.

- Németh Zsolt, az Országgyűlés külügyi bizottságának ellenzéki elnöke szerint Magyarország akárhány Nabucco-konferenciát szervezhet: pórul járhat, aki egyszerre két lovat akar egy fenékkel megülni.

- Tetszik ez a magyar mondás. Azt hiszem, számos európai vezető törekszik rá, hogy mindkettőt megtehesse. Vagyis egyfelől elmélyítse országa orosz energiakapcsolatait, másfelől viszont diverzifikáljon, és csökkentse függőségét Oroszországtól. Személyesen úgy gondolom, és a politikánk is ez, hogy ha a már nagyon is függő országok jobban teszik, ha eleinte a diverzifikációra összpontosítanak, majd alkupozíciójukat ekként erősítve térnek viszsza a fő szolgáltatóhoz, hogy jobb feltételeket alkudjanak ki. Ez logikusnak is tűnik. A magyar miniszterelnök akarhat egyszerre két lovat is megülni - ahogy a görög, osztrák, bolgár és talán a török vezetők is.

- Nézze meg, kérem, ezt a The New York Times honlapján a héten megjelent cikket. (A nyomtatott lapban nem olvashattuk.) Azt írja: Gyurcsány orosz energiaszerződései ellentmondanak annak, hogy a Nabucco eltökélt támogatója lenne.

- Á, most látom, Judy Dempsey a szerző. Ő robbantotta ki a vitát, amikor támadta Gyurcsány Ferencet, aki azt mondta: "a Nabucco egy álom". Vannak igaz elemei annak, amit ő és Németh Zsolt is állít. Egy, a Gazpromnak igencsak kiszolgáltatott országról van szó. De a magyar kormánykörökben én azt figyeltem meg, hogy kétirányú játszmát játszanak. Nem lehetetlen egy fenékkel két lovat megülni, de nagyon nehéz. Olyat viszon még nem olvastam Gyurcsány kormányfőtől, hogy a Déli áramlatot nevezte volna meg az elsődleges projektnek a Nabuccóval szemben.

- Téma ez az egész egyáltalán Amerikában? Már leszámítva az ön helyettes államtitkárságát. Meg nem tudnám mondani, hogy az említett cikktől eltekintve olvastam-e az amerikai sajtóban az elmúlt fél évben ezt a szót: Nabucco.

- Tény, hogy ritkán említik. Minket azonban itt foglalkoztat, noha nem leszünk a benne szállított gáz fogyasztói. Három okunk van erre. Először is az európai gázpiac diszfunkcionális, márpedig a mi nemzetbiztonsági érdekünkben az áll, hogy egy ilyen piac működjön. A másik az átláthatóság hiánya: az árkülönbség óriási Közép-Ázsia és Európa között, a tranziton megtelepszik a szervezett bűnözés. A harmadik okunk a Nabucco melletti kiállásra a szolidaritás az orosz függőség miatt kiszolgáltatott szövetségeseinkkel. Természetesen az egyes országok szuverén vezetésének joga a diverzifikáció meghatározása.

- Nemrég két, egyaránt rangos amerikai kutatóintézetben készült tanulmány is kétségeket fogalmazott meg a Nabucco megvalósíthatóságával kapcsolatban. Tartanak tőle, hogy nem lesz benne elég gáz, és úgy vélik, Washingtonnak nem kellene ennyire előtérbe tolnia.

- Először is, a gázellátás és a finanszírozás ugyanannak az érmének a két oldala. Pénz akkor lesz, amikor a forrást azonosítják. Így működik az üzlet. Ezért volt fontos, amire a budapesti kreatív gondolkodás kapcsán már utaltam: az Európai Beruházási Bank például az azeri betáplálás egy kezdeti adagjához kapcsolódóan garanciával fedezné, ha a magánbefektetők szerint a további gáz késlekedne. A tanulmányok nem helyesen értelmezik a jelenlegi amerikai politikát. Ez nemcsak a Nabbucót támogatja, hanem egy déli energiafolyosót, egy olyan infastruktúrát, amely a Kaszpi-térségből és Irakból hozhat Európába földgázt. A Nabucco is része ennek, de a cseppfolyós gáz is, a TGI-vezeték is vagy éppen a Mol által kidolgozott összeköttetési elképzelés, a NETS, az Új Európai Szállítórendszer. Nem nálunk hangsúlyozzák túl a Nabuccót, hanem Európában, hiszen ez a stratégiai érdekük. Én ugyan nem a Gazpromnál dolgozom, de nagyon érdekesnek találom, hogy vajon mire kellhet ennek a cégnek egy csomó számítógép az ausztriai Baumgartenben; történetesen éppen azok, amelyek a gázpiaccal kapcsolatos információkat dolgozzák fel?

Matthew J. Bryza
Matthew J. Bryza
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.