Gázellátók piacalapon
Magyarország stratégiai előrelátásról tett tanúbizonyságot, amikor csatlakozott a Nabucco-programhoz, és elvállalta a budapesti konferencia házigazda szerepét - mondta lapunknak Matthew Bryza. Az amerikai külügyminisztérium európai és eurázsiai ügyeket felügyelő helyettes államtitkárát többek között a most hivatalba lépő új amerikai kormányzat regionális politikájáról és az orosz-ukrán gázháborúról kérdeztük.
A Nabuccóról
Egyetértek azokkal a véleményekkel, hogy Azerbajdzsán egyedül nem lesz képes az adott időpontban kielégíteni a Nabucco-vezeték gázigényét. De Azerbajdzsánnak nagyon nagy gázkészlete van. Ami azt illeti, hogy kell-e pótlólagos vezetékeket építeni (például Azerbajdzsán és a Kaszpi-tenger keleti partja között), úgy gondolom, hogy Azerbajdzsánban új gázkutak, források megnyitásával, plusz Közép-Ázsiából, Irakból való pótlólagos importtal meg lehet tölteni a Nabuccót.
Nem igaz, hogy Oroszország, mint egyes politikusai mondják, felvásárolta volna a teljes gázexportot a régióban, elsősorban Türkmenisztánban. Van ott elegendő gáz a Nabucco és a Déli áramlat részére is. De a Nabucco vezeték 40-50 százalékkal olcsóbb lesz, mint a hasonló kapacitású, de hosszan a Fekete-tenger alatt futó Déli Áramlat, ez pedig a Nabucco gázárat is csökkentheti. Tehát a Nabucco gazdaságossági szempontból is előnyt élvez a többiekkel szemben. Ugyanakkor nem ellenezzük a Gazprom európai szerepvállalását, de olyan orosz vállalatot szeretnénk látni, amely kereskedelmi, piaci alapokon tevékenykedik.
A Nabucco konzorcium szervezeti formájáról
Úgy képzelem el, hogy nagyjából egy PPP-modell (az állami és a magántőke partnerségén alapuló) szerint épül majd fel, amelyben szerepet játszik az Európai Beruházási Bank és az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank is.
Oroszország piaci szerepéről
Az idén csak Ukrajnán keresztül 120 milliárd köbméternyi gázt szállítana Európának, négyszer annyit, mint amekkora a Nabucco kapacitása. Szeretném hangsúlyozni, hogy Európának szüksége van rájuk, mindig is hasznot fog húzni az orosz gázszállításokból. Tudjuk, hogy hatalmas, hozzáférhető készletek felett rendelkeznek.
Mi nem ellenezzük Európa gázellátásában az orosz részvételt. Minél több ország, minél több forrás jelenjen meg az európai piacokon - de piaci alapon. A Gazprom - Európa gázimportja egynegyedét szállítva - monopolpozíciókra tör. A verseny, a beszerzési források szétterítése viszont meggyengíti a Gazprom monopóliumhelyzetét, növeli a fogyasztók energiabiztonságát.
A tranzitországok jelentette biztonsági kockázatról
Nemcsak kereskedelmi, hanem biztonsági kockázata is van a Nabucco-csővezeték vállalkozásnak. A nyári grúz-orosz háború előzménye, hogy egy európai ország (hosszú idő óta először) megtámadta egyik szomszédját. Oroszország a felelős a Kaukázusban a feszültség fokozódásáért. Emlékezzünk rá, Oroszország katonai erőszakot alkalmazott területi integritása megőrzéséért. Persze nem tett mást Grúzia sem.
A verseny elveiről
Érdekünkben áll, hogy a Nabucco mellett a többi gázellátó rendszer, vállalkozás is kereskedelmi, versenyalapokon működjön. Nagyobb mértékben szabadversenyesíteni kell a gázellátási rendszereket, ez kedvezőbb árakat eredményez, nagyobb energiabiztonságot kínál a beszerzőknek.
Az orosz-ukrán gázháborúról
Örülünk, hogy véget ért. Nem tisztem az ítéletformálás, a felelősök felkutatása. Ami a tanulságok levonását illeti, ez volt pályafutásom során a legerősebb ösztönző esemény arra, hogy a gázellátási rendszereket, beszerzési forrásokat diverzifikálni kell, kereskedelmi alapúvá kell tenni. Ami a megkötött orosz-ukrán egyezményeket illeti, szeretnénk, ha azok áttekinthetőbbek, átláthatóbbak, ellenőrizhetőbbek lennének.
Az amerikai-ukrán viszonyról
Az USA támogatná a bizalomépítési erőfeszítéseket, a regionális gázellátási rendszerek összekapcsolását politikailag, jogilag, gazdaságilag, egyben ösztönözve az amerikai vállalatokat, hogy ruházzanak be a térség gázszállító iparába. Így helyesnek tartjuk Ukrajna csatlakozását, gázrendszere összekötését a Magyarország, a Mol által kezdeményezett regionális gázhálózattal, a NETS-szel, (amelynek tagjai Ausztria, Bosznia, Horvátország, Szerbia, Szlovénia, Bulgária, Románia gázszállító vállalatai).
Az USA új regionális politikájáról
Nem várok radikális változásokat, a térséggel kapcsolatos stratégiai alapelvek, gondolom, változatlanok maradnak. Érvényben van az Ukrajna és Grúzia NATO-tagságáról a szervezet által tavaly hozott döntés, amely szerint, amikor teljesítik a felvételi követelményeket, taggá válhatnak. A térséggel való foglalkozást még Clinton elnöksége alatt kezdtem, végigéltem a Bush-korszakot, most az a megtiszteltetés ért, hogy az Obama-adminisztráció alatt is szolgálhatok.