Fő téma lett a Mol a Nabucco-konzorciumban

A magyar olaj- és gázipari cég szerint nehéz figyelmen kívül hagyni, hogy a projekt esetében mind a finanszírozási háttér, mind pedig a gáz forrása bizonytalan.

A Nabucco konzorcium vezető testületének ülésein vitatják meg a Mol álláspontját a Nabucco-projekttel kapcsolatban – mondta Christian Dolezal, a Nabucco Gas Pipeline International GmbH (NIC) kommunikációs igazgatója az MTI-nek.

A Mol április 23-án jelentette be, hogy a Nabucco-projekttel kapcsolatban több bizonytalanság merült fel, amelyeket nehéz lenne figyelmen kívül hagyni. A Mol szerint a projekt esetében mind a finanszírozási háttér, mind pedig a gáz forrása bizonytalan. 2003 óta a projekt megvalósítási költségei folyamatosan növekednek, ugyanakkor még mindig nem világos, hogy mennyi lesz a végösszeg. Másrészről a projekt vezetése a mai napig nem tudott olyan gázforrást találni és biztosítani, amely elegendő gázzal látná el a vezetéket – vélekedik a Mol.

Dolezal kiemelte: nagyra becsülik, hogy magyar tagja is van a Nabucco konzorciumnak, és egyelőre nem kaptak írásbeli értesítést arról, hogy a Mol 100 százalékos leányvállalata, az FGSZ Földgázszállító Zrt. kiszáll a projektből. Hozzáfűzte, hogy a sajtóban ezzel kapcsolatban megjelent híreket nem kommentálja. A szóvivő jelezte, hogy a részvényesek a Nabucco konzorcium vezető testületének ülésein vitatják meg a kérdést.

Dolezal hangsúlyozta, a részvényesek mindegyike hangot adhat kétségeinek; ezeket meg kell, és – jelen esetben a Mol álláspontját – meg is fogják vitatni az igazgatótanácsi ülésen. A Nabucco magyarországi szakaszáról elmondta, hogy az körülbelül 384 kilométer hosszú lesz, és hogy megépítése a magyar iparnak is előnyös, a gázszállítás megindulása után pedig jelentős bevételeket jelent. Az, hogy a kivitelezés pontosan mikor kezdődik, az a termelőkön múlik. Kiemelte, hogy a Nabucco-projekt a tranzitállamok, köztük Magyarország által aláírt és ratifikált szerződésen alapszik, ez pedig erős és egyedi jogi kereteket teremt a hitelezők, a termelők és gázszállítók számára.

Dolezal szólt arról is, hogy egy, már jóváhagyott költségvetés mentén dolgoznak a projekt megvalósításán. Kifejtette, hogy a Törökország és az ausztriai Baumgarten között tervezett 3 900 kilométeres vezeték becsült költsége nyolcmilliárd euró, és azok a sajtóhírek, amelyek ennél többről szólnak, olyan "spekulációk", amelyeket ő nem kommentál. A költségek felülvizsgálata jelenleg is folyik.

Ha a Nabucco rövidebb szakasza, az OMV által felvetett, körülbelül 1300 kilométer hosszú Nabucco West valósul meg, akkor alacsonyabb lesz a költségvetés, de erről a részvényesek döntenek – mondta Dolezal. Szólt arról is, hogy hamarosan hivatalos ajánlatot nyújtanak be a Nabucco Westre vonatkozóan az azerbajdzsáni Shah Deniz mező kiaknázását végző konzorciumnak, amely várhatóan még idén nyáron dönt arról, hogy elfogadja-e az ajánlatot. Végleges döntés arról, hogy mely vezeték szállítsa az azeri gázt Európába, 2013-ban várható. Christian Dolezal hozzátette, hogy a végleges döntés után 3-4 éven belül tudja megépíteni a konzorcium a gázvezetéket.

A NIC gyümölcsöző tárgyalásokat folytat a Bayerngas-zal a beruházáshoz való csatlakozásról – erősítette meg Dolezal, hozzátéve, hogy részleteket a tárgyalások lezárultáig nem mondhat, de még idén döntés születhet a német cég csatlakozásáról.

A Nabucco Gas Pipeline International GmbH 2004 júniusában jött létre a Nabucco gázvezeték fejlesztése, megépítése és működtetése céljából. A tulajdonosai a Nabucco részvényesei: az osztrák OMV, a Mol, a román Transgaz, a bolgár Bulgargaz Holding, a török Botas és a német RWE.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.