Még nagyobb Nabucco-támogatást sürget Joschka Fischer
- Európa bonyolult - mondta a politikai támogatás esetleges elégtelenségét firtató kérdésünkre Joschka Fischer, aki a témát maga pendítette meg, amikor az elkötelezettség kinyilvánításának fokozását sürgette. A volt német külügyminiszter nemzetközi kapcsolatait veti latba az RWE megbízásából. Az Egyesült Államoktól Azerbajdzsánig és Türkmenisztánig lobbizik a gázvezeték ügyében, amelyben egyébként hisz, és amelyet stratégiai beruházásnak nevez. Ám Európa bonyolult kontinens. A bizottság ugyan kiáll a terv mellett - Andris Piebalgs energiaügyi biztos a minap közölte, a vezeték megépül, akárhogy fúrják is az oroszok. Mégis mintha a nagy eltökéltség nem volna igazán érzékelhető.
Ezt a sajátos helyzetet Alijev azeri elnök szavaival festette le Fisher kedden Brüsszelben, ahol az RWE rendezett sajtóbeszélgetést. Alijev egy alkalommal emlékeztette Fischert arra, hogy az amerikaiak rögvest megépítették a Baku-Tbiliszi olajvezetéket, amikor ennek szükségét érezték, és nem vitáztak évekig. S éppen a Nabucco előélete ébreszt kétségeket azokban, akik a gázt beletáplálnák. Fischer azonban úgy látja: a kormányközi egyezmény ankarai aláírása, illetve az uniós intézményi kérdőjelek remélhetően őszi eltűnése után lendületet kap a vezeték, amelyben lesz elegendő gáz, és 2020-ban már az EU importjának 8-10 százalékát szállíthatja.
A Nabucco vezetékben érdekelt országok egyszerre két lovon ülnek, mondja egyetértően Joshka Fischer, hiszen alternatív utakat és forrásokat is keresnek, miközben természetesen energiaügyben tárgyalnak Oroszországgal is. Abban sem lát ellentmondást, hogy a volt német kancellár, Gerhard Schröder az Északi áramlatnak dolgozik, amelyen csak orosz gáz érkezne Németországba, és közben meg van győződve róla, hogy Merkel kancellár pontosan érti, miért fontos a Nabucco is. A Déli áramlatot viszont egyelőre nem tekinti igazi vetélytársnak, mert alig történt valami az előkészítésére, míg a Nabucco jövőre valóban a tervezési, 2011-ben a kivitelezési szakaszba léphet.
Irán nélkül, de az észak-iraki mezők bevonásával bőséges lesz a kínálat, az érdeklődés pedig óriási az energiavállatok körében a szállítási lehetőség iránt. Ráadásul a nyolcmilliárd eurós költség finanszírozása is megoldható. - Csak még egy kis politikai nyomásra lenne szükség - érvel Fischer, aki kérdésünkre elmondta: az RWE - és az osztrák OMV - tanácsadója ugyan, de rendszeresen egyeztet a magyar, a román, a bolgár és a török partnercégekkel is, ősszel pedig Budapesten tárgyal majd a Mol vezérkarával.