Vasút vagy busz?
Kérdések a parlamentben
Molnár Béla (KDNP) arról beszélt, hogy a közösségi közlekedést a kormány felszámolja. - A vasútvonalakat a autóbusz-lobbik érdekében megszüntetik - tette hozzá. Erre példaként hozta fel azt, hogy Dombóváron a Gemenc Volán pályázat nélkül átadta az OrangeWaysnek a személyszállítást. Felhívta a figyelmet arra, hogy az ország egyetlen műemlékvasútján, a Zirc és Veszprém közötti szakaszon, megszűnik a közlekedés.
Kovács Zoltán (Fidesz) kiemelte: a Kis-Alföld déli részén azt látni, hogy a közlekedési hálózatot fokozatosan leépítik. Azt kérdezte, miért késlekednek a 83-as számú út építésével, és miért szüntetik meg a csornai 10-es számú vasúti szárnyvonalat. Hozzátette: a Zirc-Veszprém vasúti szakasz lezárása a teljes szakasz ellehetetlenítését jelentené.
Balla Mihály (Fidesz) úgy fogalmazott: a kormány faluellenes politikája Nógrád megyét sem kímélte. Mint kiemelte, több helyi vasútvonalat számolnak fel a jövő évben. Több ezer ember munkába és iskolába járásához nyújtott segítséget a vasút - hangsúlyozta. Hozzátette azt is: Hont községbe például nincsen helyközi buszjárat. Míg máshol támogatják a kötöttpályás fejlesztéseket, addig Magyarországon felszámolják - fogalmazott.
Cseresnyés Péter (Fidesz) a Nagykanizsa-Murakeresztúr-Gyékényes-Barcs vonal vasúti személyszállítási nehézségét mutatta be. Mint mondta, az ott élők a csatlakozási csomópontok elérésére használják ez a vonalat. Mi az oka annak, hogy nem tartják fontosnak az ezen a vidéken élő emberek utazását? - tette fel a kérdést. Mint kiemelte, ezen a vonalon vannak olyan települések, ahol az egyetlen tömegközlekedési eszköz a vonat.
Hónig Péter közlekedési miniszter külön-külön válaszolt a feltett kérdésekre. Közölte: Magyarország legnagyobb érdekcsoportjának érdekeit, az adófizetőkét veszik figyelembe. Nem a közlekedés szétverésével foglalkoznak, hanem a párhuzamosságok kiszűrésére törekszenek a minisztériumban - jelentette ki, hozzátéve: a díjstruktúra reformja is napirenden van.
A nagyobb távolágra a vasúti közlekedés, míg a kisebb távolságokra a buszközlekedés a hatékonyabb - szögezte le. - Ahol eddig közösségi közlekedés volt, ott ezután is lesz - mondta. Felhívta a figyelmet arra, hogy Ausztriában 58 szárnyvonal megszüntetését határozták el.
Végül közölte: Magyarországon száz emberből mindössze három utazik vasúton, kilenc pedig autóbuszon. A bezárásra ítélt vasútvonalakon nincs fizető utas - tette hozzá.
A szocialista frakció hat pontja
Mesterházy Attila szerint a miniszterelnökkel kötött megállapodásnak megfelelően folytatódik az egyeztetés a közösségi közlekedés átalakításának menetrendjéről, a szorító határidők miatt kellett dönteni a mellékvonalakon a személyszállítás szüneteltetéséről.
Az MSZP frakcióvezetője hétfőn este közölte: nem borult fel az egyeztetés mechanizmusa, az MSZP-frakció a kormánnyal abban állapodott meg, hogy a szárnyvonalak bezárásán túl további átalakítások szükségesek, amelyeket összesen hat pontban foglaltak össze.
A hatpontos sorrend első helyén a közlekedési társaság „vízfejének" megszüntetése áll, ezt a szerződések felülvizsgálata, az ingatlanvagyon áttekintése, a tarifa-, illetve a kedvezményrendszer felülvizsgálata követi, és a legutolsó a sorban a mellékvonalak bezárása.
Mesterházy Attila felhívta a figyelmet arra, hogy egyedül a mellékvonalaknál volt egy időbeli korlát, ami a menetrend kihirdetése miatt volt szorító, de a többi kérdésben is folyik az egyeztetés, hiszen a negyvenmilliárd forint megtakarítását a hat pont végrehajtásával lehet elérni.
- Abban maradtunk a kormánnyal, annyi egyeztetést tartanak, amennyi szükséges ahhoz, hogy politikai, szakmai kompromisszumok mentén el lehessen dönteni ezeket a kérdéseket - közölte a frakcióvezető.
Mesterházy Attila azt mondta, olyan menetrendet szeretnének, amely jobban megfelel az utasok igényeinek, hogy akkor menjen a vonat, vagy a busz, amikor az utazóközönségnek leginkább szüksége van rá. Elképzelhető olyan megoldás is - folytatta - , hogy turisztikai célállomásoknál időszakosan, nyáron működne a személyszállítás. Hozzátette: jövő héten arról kell döntenie a frakciónak, hogy ha marad vitás kérdés, akkor azt hogyan kívánja rendezni a vasúti közlekedésről szóló törvénymódosításban.
A frakcióvezető azt mondta, a 2010-es költségvetés elfogadását nem érinti a közösségi közlekedés átalakítása, két külön szavazásról van szó.
Göndör István, az MSZP parlamenti frakcióvezető-helyettese hétfőn a képviselőcsoport ülése újságíróknak elmondta: felborulni látszik az MSZP-frakció által korábban megszabott menetrend, vagyis, hogy előbb átszervezések, ingatlaneladások, racionalizálások kellenek, mielőtt a szárnyvonalakról dönthetnének.
További információkat tartanak szükségesnek ahhoz, hogy a közösségi közlekedés átalakításról, így a szárnyvonalak bezárásáról is állást tudjon foglalni - tette hozzá.
Az MTI hétfőn úgy értesült, a kormány a héten várhatóan benyújtja a vasúti közlekedésről szóló törvény módosítását, amely felhatalmazást adna a MÁV átszervezésére, miközben az MSZP-frakció több tagja még mindig vitatja a közösségi közlekedés átalakítására vonatkozó terveket. Úgy látják, felborult a miniszterelnökkel kötött megállapodás az átalakítás menetrendjéről.