Százmillió eurót követel vissza a BKV az Alstomtól
Miután a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerősen elutasította a Budapest Metropolis Konzorcium (ALSTOM Transport SA) végleges típusengedély iránti kérelmét, így a BKV Zrt. előtt nem állt más lehetőség, minthogy felmondja a 2 és 4 vonalakra szánt metrószerelvényekre vonatkozó szállítási szerződéseket és érvényesíti valamennyi szerződésben rögzített és egyéb polgári jogi igényét - írta közleményében a BKV.
A BKV 2006 májusában kötött szerződést a francia céggel. Az Alstom 22, egyenként öt kocsiból álló szerelvény szállítását vállalta az M2-es vonalra, további 15, egyenként négy kocsiból álló automata szerelvényét pedig az M4-es vonalra.
A BKV Zrt. a szerződésekben rögzített és a polgári jogviszonyokban egyébként is elvárható együttműködési kötelezettségének minden vonatkozásban maximálisan eleget tett - írja a közlemény emlékeztetve: több alkalommal figyelmeztették a szállítót szerződéses kötelezettségei teljesítésére.
A BKV álláspontja szerint azonban az Alstom nem tett meg minden tőle elvárhatót a szerződés teljesítése érdekében, és nem szerezte meg a járművek végleges típusengedélyét, így ebben a helyzetben a BKV előtt nem állt más lehetőség, mint hogy felmondja az szerződéseket és érvényesíti valamennyi igényét.
Kocsis István vezérigazgató a szerződések azonnali hatállyal történő felmondásávsal egyidőben lehívta a szerződések alapján kifizetett 50 százalékosos előleg (mintegy 108 millió euró) visszafizetésére, valamint a jóteljesítésre vonatkozó (10 százalékos) bankgaranciákat, és bejelentette kötbér- és kárigényét a szállító felé.
A dolog azonban nem ilyen egyszerű. A francia céggel kötött, a város szempontjából igencsak előnytelen szerződésben olyan kitételek vannak, amik igencsak kérdésessé teszik, hogy a BKV visszakap-e bármit a már kifizetett pénzből. Sőt, az sem elképzelhetetlen, hogy a szerződés alapján a bíróság úgy ítél majd - már ha az Alstom bíróság elés viszi az ügyet - , hogy a főváros teljes összeget köteles kifizetni, a legrosszabb verzió szerint pedig károkozás miatt még csaknem ugyanennyit.
A szerződés felmondásával és az új tender kiírásával A 4-es metró esetében további 3-5 év csúszás várható és gondoskodni kell arról, hogy az új jármű a megtervezett infrastruktúrával, biztonsági rendszerekkel kompatibilis legyen. A BKV mindent megtesz annak érdekében, hogy az új jármű beszerzési eljárása - azon túl, hogy a lehető legrövidebb időn belül végbemenjen - mindenben maximálisan megfeleljen az európai unió versenyjogi elvárásainak, ezáltal ne vesszen el további támogatási forrás - ígéri a cég.
A 2-es metró vonalán jelenleg üzemelő motorkocsikon azonnal megkezdik a szükséges javítások elvégzését, melyek becsült költsége 3 milliárd forint, illetve itt is megtesszük a járműbeszerzéshez kapcsolódó egyéb szerződések felülvizsgálatát.