Százmillió eurót követel vissza a BKV az Alstomtól

A BKV felmondta az Alstommal a metrószerelvények szállítására kötött szerződést. Emiatt a 4-es metró átadása 3-5 évet csúszik, így az 2016-2018 között várható.

Miután a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerősen elutasította a Budapest Metropolis Konzorcium (ALSTOM Transport SA) végleges típusengedély iránti kérelmét, így a BKV Zrt. előtt nem állt más lehetőség, minthogy felmondja a 2 és 4 vonalakra szánt metrószerelvényekre vonatkozó szállítási szerződéseket és érvényesíti valamennyi szerződésben rögzített és egyéb polgári jogi igényét - írta közleményében a BKV.

Amikor még minden szépnek tűnt: Zal Shahbaz, az Alstom alelnöke 2008 szeptemberében átadja Demszky Gábor főpolgármesternek az első elkészült metrószerelvényt
2008. szeptember 5.: Zal Shahbaz, az Alstom alelnöke átadja Demszky Gábor főpolgármesternek az első, elkészült metrószerelvényt

A BKV 2006 májusában kötött szerződést a francia céggel. Az Alstom 22, egyenként öt kocsiból álló szerelvény szállítását vállalta az M2-es vonalra, további 15, egyenként négy kocsiból álló automata szerelvényét pedig az M4-es vonalra.

A BKV Zrt. a szerződésekben rögzített és a polgári jogviszonyokban egyébként is elvárható együttműködési kötelezettségének minden vonatkozásban maximálisan eleget tett - írja a közlemény emlékeztetve: több alkalommal figyelmeztették a szállítót szerződéses kötelezettségei teljesítésére.

A BKV álláspontja szerint azonban az Alstom nem tett meg minden tőle elvárhatót a szerződés teljesítése érdekében, és nem szerezte meg a járművek végleges típusengedélyét, így ebben a helyzetben a BKV előtt nem állt más lehetőség, mint hogy felmondja az szerződéseket és érvényesíti valamennyi igényét.

Kocsis István vezérigazgató a szerződések azonnali hatállyal történő felmondásávsal egyidőben  lehívta a szerződések alapján kifizetett 50 százalékosos előleg (mintegy 108 millió euró) visszafizetésére, valamint a jóteljesítésre vonatkozó (10 százalékos) bankgaranciákat, és bejelentette kötbér- és kárigényét a szállító felé.

A dolog azonban nem ilyen egyszerű. A francia céggel kötött, a város szempontjából igencsak előnytelen szerződésben olyan kitételek vannak, amik igencsak kérdésessé teszik, hogy a BKV visszakap-e bármit a már kifizetett pénzből. Sőt, az sem elképzelhetetlen, hogy a szerződés alapján a bíróság úgy ítél majd - már ha az Alstom bíróság elés viszi az ügyet - , hogy a főváros teljes összeget köteles kifizetni, a legrosszabb verzió szerint pedig károkozás miatt még csaknem ugyanennyit.

A szerződés felmondásával és az új tender kiírásával A 4-es metró esetében további 3-5 év csúszás várható és gondoskodni kell arról, hogy az új jármű a megtervezett infrastruktúrával, biztonsági rendszerekkel kompatibilis legyen. A BKV mindent megtesz annak érdekében, hogy az új jármű beszerzési eljárása - azon túl, hogy a lehető legrövidebb időn belül végbemenjen - mindenben maximálisan megfeleljen az európai unió versenyjogi elvárásainak, ezáltal ne vesszen el további támogatási forrás - ígéri a cég.

A 2-es metró vonalán jelenleg üzemelő motorkocsikon azonnal megkezdik a szükséges javítások elvégzését, melyek becsült költsége 3 milliárd forint, illetve itt is megtesszük a járműbeszerzéshez kapcsolódó egyéb szerződések felülvizsgálatát.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.