Polgármester maradhat a vak komondoros Balogh, egyébként kirúgták volna
Méltatlanság miatt a képviselő-testület megszünteti annak az önkormányzati képviselőnek a megbízatását, akit szándékos bűncselekmény miatt jogerősen szabadságvesztésre ítéltek – mondja ki a helyi önkormányzatokról szóló törvény. Ugyanez érvényes a polgármesterre is. A Btk. szerint egyébként elzárás, pénzbüntetés és közérdekű munka esetén az ítélet jogerőre emelkedésének napján az elkövető valamennyi hátrányos jogkövetkezmény alapján mentesül, így büntetett előéletűnek sem minősül. Mindezek alapján egy súlyos testi sértés miatt pénzbüntetéssel sújtott településvezető a posztján maradhat.
A büntetés kiszabásához fűződő hátrányos jogkövetkezményt különben törvény másként is megállapíthat. Például egy kormánytisztviselő esetében szigorúbb a szabályozás. Nem lehet ugyanis közszolga az, akire szándékos bűncselekmény miatt pénzbüntetést róttak ki, és a szankció kiszabása óta nem telt el legalább két év. Aki pedig olyan magatartást tanúsít akár a munkahelyén kívül is – és ehhez nem kell feltétlenül bűncselekményt elkövetni –, amely alkalmas arra, hogy az általa betöltött beosztás tekintélyét vagy a munkáltató jó hírnevét súlyosan rombolja, azonnal elbocsátható. Ezért egy feleségverő kormánytisztviselőt vélhetően akkor is azonnal kirúgnának, ha a tettéért csupán pénzbüntetésre ítélnék.
Az ügy pikantériája, hogy nagyjából ugyanazokat a szabályokat kell alkalmazni az önkormányzati köztisztviselőkre, mint a kormánytisztviselőkre. Tehát egy polgármesteri hivatalba sem lehet felvenni olyan embert, akit két éven belül szándékos bűncselekmény miatt pénzbüntetéssel sújtottak. A helyhatóságoknál ráadásul a méltatlanságra vonatkozó előírások is hasonlók. Amennyiben tehát egy köztisztviselő ütlegelné a családját, aligha maradhatna a helyén.
A polgármester viszont maradhat, ha megússza pénzbüntetéssel. Forrásaink szerint egyértelműen arról van szó, hogy a jogalkotó kettős mércét alkalmazott, és a helyi politikai élet szereplőinek kedvező szabályokat állapított meg. Így egy kisebb súlyú bűncselekményt elkövető településvezetőt csak azzal kényszeríthetnének távozásra, ha a képviselő-testület az önfeloszlatásról döntene. Akkor új választást kellene kiírni, amelyen azonban a korábbi polgármester is indulhatna.