Pécs a buszközlekedést is saját kezébe veszi

A vízszolgáltatás után a helyi autóbuszjáratok üzemeltetését is saját kezébe veszi Pécs, miután a baranyai megyeszékhely tömegközlekedését biztosító társaság kisebbségi, menedzsmentjogokat gyakorló tulajdonosa szerdán felmondta a városi vagyonkezelővel kötött szindikátusi szerződést.

"A buszok járni fognak. A Mecsekbusz Kft. rendkívüli és azonnali felmondása a szindikátusi szerződésre vonatkozik, a közszolgáltatási szerződés továbbra is érvényben van" - hangsúlyozta Páva Zsolt polgármester szerdán Pécsett azon a sajtótájékoztatón, amelynek témája eredetileg a vagyonkezelő Pécs Holding Zrt. elmúlt egy évi tevékenysége lett volna. A fideszes politikus elmondta: a tömegközlekedés kérdéseivel csütörtöktől polgármesteri biztos is foglalkozik. A megoldás valószínűleg egy önkormányzati vállalat alapítása lesz, ennek előkészítésén jogi és közlekedési szakemberek dolgoznak.

A polgármester konkrét lépésekről nem beszélt, amit azzal indokolt, hogy az ügy nagyon bonyolult, rengeteg anyagi természetű vita van a felek között az üzemanyag-felhasználásra, és egyebek mellett a buszok karbantartására vonatkozóan is, amelyeket a kölcsönös elszámolás keretében akarnak rendezni. "Azon leszünk, hogy egy korszerű közösségi közlekedést biztosítsunk Pécsen" - fogalmazott.

Páva Zsolt kitért arra: a Mecsekbusz Kft. "az együttműködés ellehetetlenülésére, hiányára, a bizalmi légkör megbomlására" hivatkozva bontott szerződést a vagyonkezelővel. A politikus szerint a felmondás egyfajta válasz lehetett az Új Dunántúli Naplóban megjelent nyilatkozatára. Abban ugyanis a céggel kötött szerződés felbontását sem tartotta kizártnak a város részéről, ha szerdáig nem oszlatják el az önkormányzatnak az új buszok beszerzésével kapcsolatos kételyeit. A Mecsekbusz Kft. azt vállalta, hogy új járművek vásárlásával a buszok átlagéletkorát a következő években tíz év alá csökkenti, az első buszok pedig már idén megjelennek Pécs utcáin.

A Mecsekbusz Kft. két évvel ezelőtt lett a helyi járatú autóbuszközlekedést fenntartó önkormányzati társaság, a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. kisebbségi tulajdonosa, majd a vállalat irányítását biztosító menedzsmentjogok birtokosa is. A PK Zrt. néhány hónap múlva a vagyonkezelő és a városi közgyűlés megkerülésével 2,2 milliárd forint plusz áfáért  eladta mintegy 150 buszból álló járműparkját a PK Zrt. és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek, amellyel megállapodott, hogy a járművek darabját havi 1,2 millió forintért visszabérli, és 10 évre egy összegben kétmilliárd forint plusz áfa rendelkezésre állási díjat is fizet.

Páva Zsolt büntetőfeljelentést tett az ügyben, a rendőrség pedig a közelmúltban lezárta a nyomozást és hűtlen kezelés miatt vádemelést javasolt az ügyészségnek Keczer László, a PK Zrt. vezérigazgatója ellen. Az egy évig tartó nyomozás során - szakértők bevonásával - megállapították, hogy a buszok ugyan valós áron cseréltek gazdát, viszont az új tulajdonossal kötött bérleti szerződés már 1,2 milliárd forint vagyoni hátrányt okozott Pécsnek, s ezért a cégvezető okolható.

Nagy Csaba fideszes alpolgármester a rendőrségi eljárás eredményére reagálva a napokban azt mondta: kezdeményezik Keczer László megbízatásának visszavonását, a város emellett elvárja az ügylet miatt keletkezett 1,2 milliárd forintos vagyoni hátrány rendezését is. A politikus felvetette, hogy a város akár a legkeményebb lépésekre is elszánja magát, ha a befektető nem teljesíti szerződési kötelezettségeit, amelyek között szerepel a helyi járatú autóbuszpark cseréje, illetve, ha bizonyossá válik, hogy Pécset vagyoni hátrány érte, és azt nem kompenzálják.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.