Papíron hosszabbítgatják a 4-es metrót

Mindenki támogatja a 4-es metró majdani meghosszabbítását a kelenföldi pályaudvaron túl, Budaörs határáig, belátható időn belül azonban aligha lesz pénz az újabb, alig két kilométeres szakasz megépítésére, amely 90 milliárd forintba kerülne. Papíron egyébként már többször meghosszabbították a 4-es metrót, a NOL összeállításából kiderül, ki merre vezette volna vagy vezetné a földalattit.

Újbuda azt szeretné, ha a 4-es metró végállomása nem a kelenföldi pályaudvarnál, az Etele térnél volna, a XI. kerület szorgalmazza, hogy további két kilométeres, két megállós szakasz épüljön nyugati irányba. A 80-90 milliárd forintba kerülő beruházás magában foglalna egy 3000 férőhelyes P+R parkolót, és egy összkomfortos (szaknyelven intermodális) tömegközlekedési csomópontot, a Volán és a BKV-járatainak - mondta Molnár Gyula (MSZP) polgármester egy egyeztetésen.

A kerület megbízásából a Főmterv TT. Zrt. elkészítette a szóban forgó szakasz terveit, amelyek szerint Kelenföld és Budaörs között a kedvező talajviszonyok miatt fúrópajzsok nélkül is megépíthető volna a metróvonal-szakasz. Ha a budaörsi virágpiacig menne a 4-es metró, akkor a vonalat a jelenleg tervezettnél naponta 25 ezerrel többen használnák.

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint a virágpiaci végállomás fontosabb lehet, mint a 4-es metró második ütemében említett Bosnyák téri végállomás.

Pénz nincs

A vonalhosszabbításról a XI. kerület által kezdeményezett egyeztetésen minden szereplő egyetértett a Kelenföld-Budaörs közötti szakasz szükségességével. Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője ez ügyben akár közös nyilatkozat kiadására is kész. Wittinghoff Tamás (SZDSZ), Budaörs polgármestere is egyetért a meghosszabbítással, de azt kevésnek tartja.

Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) gazdasági főpolgármester-helyettes jelezte, hogy a fővárosnak nincs pénte egy ilyen terv megvalósítására, amely miatt még a Parlament által elfogadott konvergenciaprogramot is módosítani kellene. Bagdy Iván, a KDNP fővárosi frakcióvezetője nagyon jó gondolatnak tartotta a felvetést, de felhívta a figyelmet arra, hogy egyelőre a metró második ütemének finanszírozása sem megoldott.

A 3-as vonal is befejezetlen

Hock Zoltán, az MDF országgyűlési képviselője szerint a 4-es metró esetében megismétlődhet a 3-as metró példája - amelyet Káposztásmegyerig terveztek meghosszabbítani, az építkezés végül pénzhiány miatt Újpest központjában megállt 1991-ben) és azóta sem fejezték be.

Ha volna is pénz a budaörsi meghosszabbításra, a terveket előbb engedélyeztetni kellene, szükség volna a metrótörvény módosítására, ami azt jelentené, hogy legalább négy évig kellene várni az első kapavágásra.

A 4-es metró több mint három évtizedes történetében szinte nincs olyan nyomvonal-változat, amelyet ne vizsgáltak volna. Az 1970-es években, a metró koncepciójának készítésekor még úgy számoltak: a vonalnak Dél-Buda - Rákospalota irányban kell haladnia, a vonal pedig a Móricz Zsigmond körtérnél ágazna el Budaörs, illetve Budafok irányába. Az 1977-ben elkészült műszaki-gazdasági tanulmány szerint elsőként a Budafok-Keleti közötti szakaszt kell és érdemes megépíteni.

Szárnyvonal Budafok felé

Az 1980-as évek végén, a tervezett, végül 1994-ben lemondott világkiállítás miatt is módosítottak a metróterveken; a földalatti az akkori elképzelések szerint két ütemben épült volna meg, elsőként a Bocskai út és a Kálvin tér, majd a Keleti pályaudvar között. Amikor a kormány 1992-ben (ismét) döntött a 4-es metró első szakaszáról, az az akkori tervek szerint az Etele teret és a Kálvin teret kötötte volna össze. A közlekedési minisztérium és a főváros 1993-ban már az Etele tér - Keleti pályaudvar közötti szakasz megépítésére írt ki pályázatot, ez azóta nem változott, leszámítva, hogy a Fidesz javaslatára a Kosztolányi Dezső térre tervezett megállót a Bocskai úthoz helyezték át. (Jelenleg is számolnak egy budafoki szárnyvonallal, amely a Bocskai útnál csatlakozhatna az első szakaszhoz.)

Alternatív 4-es metró nyomvonaltervvel rukkolt elő tíz évvel ezelőtt egy fideszes fővárosi képviselő, Szálka Miklós is, nem sokkal azután, hogy az Orbán-kormány kihátrált a beruházásból. Szálka akkori elgondolása szerint a tervezett költségek akár tizedéből is metróvonalat lehetne építeni a budaörsi virágpiac és az Astoria között, javaslatát a Fővárosi Közgyűlés nem fogadta el. (2006-ban ugyanezzel próbálkozott a Fidesz, újból elutasították.)

Medgyessyvel a Bosnyák térig

2004-ben Medgyessy Péter kormányfő és Demszky Gábor főpolgármester a Parlamentben jelentette be, hogy a kormány támogatja a 4-es metró meghosszabbított nyomvonalon való megépítését. Akkor a keleti meghosszabbításra adta áldását a kormány, ami további négy megállót jelent a Bosnyák térig.

Jelenleg egyébként a metró első szakaszának az építése folyik, a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar közötti szakasz optimista várakozás szerint 2011 végére lesz kész (a fúrópajzsok most a Szent Gellért térnél vannak). Ezen ütem megépítése nagyjából 350 milliárd forintba kerülne, az ehhez remélt 250 milliárdnyi uniós támogatásról még nincs döntés. A Kelenföldi pályaudvar - Bosnyák térig közötti második szakasz engedélyeztetése zajlik, egyelőre nem tudni, miből lenne rá pénz, mint ahogy azt sem, miből fizetnék a budaörsi vagy az újpalotai meghosszabbítást.

Metró
Metró
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.