Hoffmann Rózsa visszavág: Mire gondolt Pokorni?
Pokorni Zoltán, az Országgyűlés oktatási bizottságának fideszes elnöke a TV2 Mokka című műsorában kedden azt mondta, hogy a tandíj nagy mértékben rontja a hozzáférést. Ugyanakkor arról is beszélt, hogy azoknak a diákoknak, akik nem fejezik be a tanulmányaikat, szerinte utólag meg kellene fizetniük a képzésük költségeit. Ez a diákhitel rendszerén keresztül megoldható - közölte, hozzátéve, hogy a hallgatók 30-40 százaléka hagyja abba tanulmányait, nem szerzi meg diplomáját időre.
Az államtitkárság írásos válasza szerint a kormány nem készül semmiféle tandíj bevezetésére, hozzátéve: köztudomású, hogy 1998-ban a szocialisták által kirótt tandíjat az Orbán-kormány az első intézkedései között törölte el. Amikor pedig a Gyurcsány-kormány fizetőssé akarta tenni a felsőoktatást, akkor a jelenlegi kormánypártok népszavazást szerveztek, így akadályozták meg a hallgatók százezreit ellehetetlenítő intézkedés életbeléptetését.
A felvételi követelmények emelése - nyelvvizsgához, emelt szintű érettségihez kötése - elejét veszi annak a folyamatnak, hogy a felsőoktatási tanulmányok sikeres elvégzéséhez nem elegendő tudással és nem kellő motiváltsággal kerüljön be valaki. Mint írták, tudható, hogy jelentős azoknak a száma, akik a hiányzó nyelvvizsga miatt nem szerzik meg a diplomájukat. A rendszerbe belépéskor kötelező nyelvvizsga ennek a gondnak a tovább-burjánzását is megakadályozza.
Hozzátették, hogy az államtitkárság nem ismeri részleteiben Pokorni Zoltán elgondolását, így a már említett, a tandíjat elutasító alapvetésen kívül csak nagy vonalakban lehet véleményezni. "Az utólagos tandíjbefizetés ötlete új keletű, első hallásra ötletszerű javaslat. Vajon gondolt-e rá a megfogalmazója, hogy ha egy-egy diáknak nem sikerül diplomát szereznie, akkor vélhetőleg nem fog tudni jobban fizető álláshoz jutni, tehát gyakorlatilag nem lesz rá esélye, hogy a diákhitelét, illetve a tandíját visszafizesse?" - tették fel a kérdést.
Az államtitkárság szerint inkább a bejutási követelmények emelésével és a képzésben történő előrehaladás szigorításával lehet biztosítani a diplomaszerzés mostaninál jobb esélyeit.