Nyakunkon a választási kampány

Az államfőnek jövő szerdáig ki kell tűznie a kormány által kezdeményezett kvótareferendum napját, és az azt megelőző ötvenedik napon kezdődik a hivatalos kampány, amikor sajátos szabályok lépnek életbe: például a sajtótermékek csak az általuk előzetesen megadott áron közölhetnek politikai hirdetéseket.
Országos népszavazáson – így a kormány által kezdeményezett kvótareferendumon is – politikai hirdetést kizárólag az a sajtótermék közölhet, amelynek hirdetési árjegyzékét az Állami Számvevőszék (ÁSZ) nyilvántartásba vette – figyelmeztet közleményében a Nemzeti Választási Iroda. Az árjegyzéket a népszavazás kitűzését követő öt munkanapon belül kell eljuttatni az ÁSZ-hoz, ugyanakkor a tarifákat az érintett médium honlapján nyilvánosságra kell hozni, s azoktól eltérni nem lehet. Vagyis: senkinek nem adhatnak kedvezményt.

A választási eljárási törvény szerint a hivatalos kampány a szavazást megelőző ötvenedik napon kezdődik, és a köztársasági elnöknek jövő szerdáig van ideje arra, hogy a referendumot kitűzze. A kampányra vonatkozó szabályokat tehát még hetekig biztosan nem kell alkalmazni. Addig tehát szabad a vásár: az írott és internetes sajtó azt tehet közzé, amit csak megfizetnek, s arra sem kell ügyelni, hogy a hirdetés nem sérti-e a választási eljárás alapelveit, például az esélyegyenlőséget.

Az óriásplakátok esetében más a helyzet, mert nincs egységes tarifa, az ár tehát egyéni alku kérdése lehet. A rádiók és a televíziók viszont kizárólag akkor sugározhatnak politikai hirdetést, ha e szándékukat előzetesen közlik, s a választási eljárásban érintett valamennyi szereplőnek azonos feltételek mellett ingyen biztosítanak műsoridőt. Erre az új kampányszabályok életbe lépése – tehát 2014 óta – még nem volt példa.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.